Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt vs. Danskt tangentbord

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 20:37

Jag skulle få en MacBook Pro av ett mindre företag i Danmark som jag jobbar åt.
De beställde 2 st datorer, en med danskt tangentbord till en dansk anställd, och ett med svenskt tangentbord till mig. Dock så levererades 2st datorer med danskt tangentbord.

Min undran är:
Är det mer skillnad på danskt vs. svenskt tangentbord än bara knapparna för å, ä och ö?
Andra tecken som är omkastade eller något?
Om det bara är å, ä och ö så kan jag nog leva med det, annars får de returnera och fixa en ny.

Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-07 20:50

Ä och Ö har bytt plats (men du kan själv byta tillbaka).
Snabel-a är markerat att sitta på '*-tangenten bredvid returtangenten.
Annars är allt lika tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 21:02

Det går alltså att fysiskt byta plats på tangenterna på de MacBook Pro's som säljs nu?
Hittade de bifogade bilderna vid en Wiki-sökning, någon som kan bekräfta/dementera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-07 21:23

Tror att du till och med kan gå till en lokal Apple-återförsäljare, och för en liten summa pengar, få tangenterna utbytta till ett svenskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 21:30
Ursprungligen av Adzam 1:

Tror att du till och med kan gå till en lokal Apple-återförsäljare, och för en liten summa pengar, få tangenterna utbytta till ett svenskt.

Det kan iofs vara värt att kolla upp.
Dock tror jag att jag såg ett inlägg tidigare på detta forum om att byta från amerikansk till svenskt, och att det troligen skulle vara rätt dyrt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-07 23:38

jimmy: Du kan kolla på den exakta tangentbordsuppsättningen, inkl. shiftlägestecken, genom att gå till Systeminställningar > Internationellt > Inmatning (?) och välja språket Danska samt Tangentbordsvisning (?).
(Det står Input menu och Keyboard viewer i min dator...)

Sedan kan du byta språk i menyraden och se hur tangentbordet förändras.

  • Medlem
  • 2008-01-09 14:31

Jag har jobbat som skribent (huvudsakligen på svenska) i Danmark i många år, och fått hålla till godo med danska datorer. Jag skulle nog säga att det som betyder mest när det gäller tangentbordet är hur van du är vid att skriva utan att se på tangenterna. Om du instinktivt går efter "rätt" tangent betyder inte tangentbordet något. Det är ju bara æ och ø som ställer till det i praktiken.

Men det kan finnas ett annat skäl till att gå efter ett svenskt tangentbord. Andrahandsförsäljning. Ska du sälja datorn i Sverige är det värdelöst med danskt tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 20:43

Tack för svaren.
Det har dock nu löst sig så att Apple skickar ut en ny med svenskt tangentbord och den med danskt returneras. Bara en liten försening då den ej behövde vara hos Apple innan den nya skickades ut. Smidigt!

1
Bevaka tråden