Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med iPhoto-frågor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 13:27

Jag uppdaterade nyss till allra nyaste iPhoto och har två frågor - en stor och en liten.

1) Går det att ta bort bilder från en händelse utan att ta bort den ur biblioteket? Hur?

2) Har tidigare (när jag använde iPhoto 6) haft mina bilder i någon tafatt mappstruktur i "Bilder" och inte låtit iPhoto importera bilderna. Alla bilder lades ju till i biblioteket nu när jag uppgraderade - men jag föredrar nog nu att låta alla bilder stuvas in i iPhoto coh jag inte behöver bry mig så mycket om mapparna. Hur kan jag göra det på smartast sätt utan att bli av med händelser, nyckelord mm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 14:04

1) Nej. Händelser är inte skilda från biblioteket, utan är bara ett mer överskådligt sätt att bläddra i biblioteket. Händelser = Biblioteket. Om du vill sortera flexibelt måste du använda album. Detta är skillnaden mellan album och händelser.

En funktion som kanske skulle kunna hjälpa dig är "Göm". Markera en bild och tryck på göm-knappen (längst ned), så försvinner den från biblioteket, fast den raderas inte och kan återfås genom att välja att visa gömda bilder från Innehåll-menyn.

2) Gå till Inställningar > Avancerat. Kryssa i "Kopiera objekt till iPhoto-biblioteket". Är osäker på om dina befintliga bilder kommer att flyttas när du kryssar i detta, men hursomhelst kommer alla bilder från och med nu att sorteras in automatiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 14:23

Tack för svaret.

Ursprungligen av Rajje:

2) Gå till Inställningar > Avancerat. Kryssa i "Kopiera objekt till iPhoto-biblioteket". Är osäker på om dina befintliga bilder kommer att flyttas när du kryssar i detta, men hursomhelst kommer alla bilder från och med nu att sorteras in automatiskt.

Okej, men vågar inte göra om om jag inte kan vara säker på att alla taggar o dylikt följer med. Någon annan som har pejl?

Tror det följer med. Ta backup före och testa, går det snett är det bara att gå tillbaka.

Edit: Iofs tror jag inte gamla bilder som ligger utanför kommer att importeras automatiskt, utan bara nya bilder. Men det går ju att testa också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 15:06

Okej, vad är det jag behöver backupa? Allt?

Ursprungligen av Thomaz:

Okej, vad är det jag behöver backupa? Allt?

iPhoto-biblioteket och dina egna bildmappar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-09 18:20

Jag tog alla bilder från mapparna, lade i en ny mapp. Skapade ett nytt, tomt bibliotek och importerade allt till det med inställningen "Kopiera objekt till iPhoto-biblioteket". Bra, alla bilder hamna där. Jag anv. mig av Keyword manager och upptäckte att alla mina nyckelord försvunnit, men hittade att kopiera över den förra .plist till mitt nya bibliotek o då fick jag tillgång till alla mina nyckelord. Tyvärr har typ 95% av alla foton tappat alla nyckelord.

Så vet någon vart det sparas vilka nyckelord som är associerade till vilka bilder? Något .plist kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 20:22

All metadata sparas mig veterligen i biblioteks-databasfilerna (de som ligger inuti paketet "iPhoto Library").
Genom att börja med ett tomt bibliotek har du börjat med ett bibliotek utan din information. Utan iPhoto-bibliotekets filer, är dina bilder bara rena bilder (såvida du inte använder något program som lagrar info i själva bilderna).

De .plist-filer som ligger i Preferences innehåller inte information om dina bilder, utan bara inställningarna i själva programmet.

Det bästa är nog om du går tillbaka till det bibliotek du hade innan, där all info fanns kvar. Sedan kryssar du i rutan om att allt i fortsättningen ska kopieras automatiskt till biblioteket. Och de bilder som du har i en separat mapp sedan tidigare, låter du ligga kvar där, så att inte iPhoto tappar bort dem.

Om du verkligen inte vill ha bilderna i en separat mapp längre, tror jag du kan använda Exportera-funktionen för att få med nyckelorden ut.
Om du i iPhoto markerar de bilder som härstammar från den separata mappen och sedan väljer Exportera från Arkiv (och sedan Exportera filer). Då kan du kryssa i att nyckelord ska tas med vid exporten. De filer som då skapas borde ha nyckelorden inbakade i själva bildfilerna – så när du importerar dem i iPhoto (eller vilket program som helst) igen, kommer denna information med.

OBS: Sålänge du inte rör dina filer manuellt efter att de är importerade, utan låter iPhoto sköta dem, kommer ingenting bli problematiskt eller försvinna.

  • Medlem
  • 2008-01-09 21:16

Hanterar iPhoto XMP inbakad bildfiler?

Har tagit ett gäng semesterbilder som jag laddat in i iPhoto på min bärbara dator. Har märkt dessa med nyckelord och vill nu få över dem till huvuddatorn här hemma.

När man exporterar bilderna med nyckelorden i iPhoto så växer filerna rätt kraftigt. I mitt fall rör det sig om jpg-filer och dessa blir ungefär dubbelt så stora ifall man väljer "maximum" på kvalitet och "full storlek" på storlek om man exporterar bilder som "JPEG". En 2MB-bild blir alltså 4MB. Om man däremot väljer att exportera bilder som "AKTUELL" (vilket också blir jpg) så ändras inte storleken på vare sig pixlar eller "filstorlek" (MB).

Min gissning är att detta beror på att i "AKTUELL"-läget exporteras bilden som den är (med eventuella redigeringar som gjorts) medan den i "JPEG"-läget "packas om", alltså komprimeras om på något sätt. Pixelstorleken på bilden är densamma men filstorleken ökar alltså kraftigt.

Är det så att bara nyckelorden läggs till i "AKTUELL"-läget - utan att filen så att säga, "öppnas" och komprimeras om? Vill gärna slippa göra om nyckelordsmärkningen men vill inte tappa i kvalitét vid exporten.

Tacksam för svar!

Ursprungligen av zkirtap:

Min gissning är att detta beror på att i "AKTUELL"-läget exporteras bilden som den är (med eventuella redigeringar som gjorts) medan den i "JPEG"-läget "packas om", alltså komprimeras om på något sätt. Pixelstorleken på bilden är densamma men filstorleken ökar alltså kraftigt.

Det låter som en rimlig gissning.

Ursprungligen av zkirtap:

Är det så att bara nyckelorden läggs till i "AKTUELL"-läget - utan att filen så att säga, "öppnas" och komprimeras om? Vill gärna slippa göra om nyckelordsmärkningen men vill inte tappa i kvalitét vid exporten.

Ingen aning, men du kan ju testa på någon enstaka bild så får du snabbt veta om det fungerar (och sen hjälpa alla oss andra genom att berätta om resultatet ).

Absolut! Men det är svårt att avgöra om den komprimerats om eller ej. Filstorleken på den jag testade var densamma - svårare att avgöra om den ändrats på något annat sätt än att nyckelorden lagts till.

iPhoto - Importera Orginal, Modified

Hej

Formaterade min dator för inte så länge sedan flyttade då temporärt över mina iphoto bilder till en extern disk. Jag flyttade alltså bara manuellt över modified och orginal mappen i iPhoto till den externa enheten. Nu vill jag importera filerna i iPhoto igen och undrar om det finns något sätt att importera både ett orginal och en modified av varje bild, så att jag slipper göra om all redigering.

Tack på förhand

1
Bevaka tråden