Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Mac Pro och Xserve med "Penryn"

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det tog Apple över ett år, men nu är äntligen Mac Pro och Xserve-serierna uppdaterade.

Mac Pro har numera genomgående 8-kärnorsprocessor av den nya typen Harpertown, som baseras på "Penryn" från Intel. Mer om nya Mac Pro från MacRumors:

The new Mac Pro features the latest Quad-Core Intel Xeon 5400 series processors based on 45nm Intel Core (Penryn) microarchitecture running up to 3.2 GHz, each with 12MB of L2 cache per processor. According to Apple, the 1600 MHz front side bus and 800 MHz DDR2 ECC FB-DIMM memory achives a 61 percent increase in memory throughput.

The new Mac Pro comes standard with the ATI Radeon HD 2600 XT graphics card with 256MB of video memory.

Standardmodellen av Mac Pro kostar 23.995 kr inklusive moms och innehåller följande:

- two 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon processors with dual-independent 1600 MHz front side buses;
- 2GB of 800 MHz DDR2 ECC fully-buffered DIMM memory, expandable up to 32GB;
- ATI Radeon HD 2600 XT with 256MB of GDDR3 memory;
- 320GB Serial ATA 3Gb/s hard drive running at 7200 rpm;
- 16x SuperDrive(TM) with double-layer support (DVD+/-R DL/DVD+/-RW/CD-RW);
- two PCI Express 2.0 slots and two PCI Express slots;
- Bluetooth 2.0+EDR; and
- ships with Apple Keyboard and Mighty Mouse.

Standardmodellen av Xserve kostar 27.995 kr inklusive moms och innehåller:

- a single 64-bit 2.8 GHz Quad-Core Xeon processor with 12MB of L2 cache and a 1600 Mhz front side bus;
- 2GB of 800 MHz DDR2 ECC FB-DIMM RAM, expandable up to 32GB;
- a single 80GB SATA Apple Drive Module;
- dual Gigabit Ethernet on-board;
- internal graphics;
- two FireWire(R) 800 and three USB 2.0 ports; and
- an unlimited client license for Mac OS X Server version 10.5 Leopard.

Mer info hos MacRumors: Apple Announces Penryn Mac Pros and Xserves

Länkar till Apple:
http://www.apple.com/macpro/
http://www.apple.com/xserve/

Senast redigerat 2008-02-20 09:19
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 16:01

Det betyder att Apple har något stort som dom kommer att visa nästa vecka.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det betyder att Apple har något stort som dom kommer att visa nästa vecka.

Även om Apple inte hade något enorm så tror jag inte Mac Pro skulle passa in där. Det är mera MacBook (Pro) och iMac och iPhone osv. Sen vet också Apple värdet av att inte ha för mycket nyheter på en gång, då drunknar de mindre nyheterna. Nu får dom mycket mer PR för detta.

Men sen vet vi ju redan vad som kommer om en vecka: En subnotebook.

Några artiklar om grafik korten, GeForce 8800 GT verkar intressant. Lite äldre ATI Radeon HD 2600 XT som standard, men kanske inte riktigt lika intressant.

Hursomhelst, jag hoppas att det är bara att köpa och plugga in om man vill byta sitt gamla kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 16:29
Ursprungligen av bjelkeman:

Hursomhelst, jag hoppas att det är bara att köpa och plugga in om man vill byta sitt gamla kort.

Kan inte det bero på vilket av korten eftersom de skriver om PCI Express 2.0? Kanske så att korten är för snabba för den gamla PCI-bussen?

Kul att det finns lite vassare kort nu, tänker på NVIDIA Quadro FX, frågan bara hur fantastiskt mycket dyrare korten kommer bli om man jämför med samma kort på PC-sidan...

Ursprungligen av bjelkeman:

Tråkigt att det inte finns ett alternativ med passiv kylning längre.

  • Medlem
  • 2008-01-08 19:16
Ursprungligen av bjelkeman:

Några artiklar om grafik korten, GeForce 8800 GT verkar intressant. Lite äldre ATI Radeon HD 2600 XT som standard, men kanske inte riktigt lika intressant.

Hursomhelst, jag hoppas att det är bara att köpa och plugga in om man vill byta sitt gamla kort.

Jag jobbar som fotograf och kör mycket Aperture och Photoshop (Illustrator också), med andra ord inte så mkt 3D. Kan någon ge mig ett tips på vad jag ska välja för grafikkort till min (snart) nya Mac Pro?

Eller om man vänder på steken: Får jag ut något av att uppgradera till GeForce 8800 GT?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-09 01:32
Ursprungligen av samul:

Eller om man vänder på steken: Får jag ut något av att uppgradera till GeForce 8800 GT?

Absolut! En varmare dator, inget mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 16:11

Läste på ett franskt/kanadensikt forum att apple eventuellt kommer komma ut med en produkt som kommer heta "disc studio pro" (istället för dvd studio pro) Fast nu när jag såg den här nyheten så sjönk mina förväntningar... Ingen bluray )=

Fast det fick mig att börja fundera lite! Dom kanske släpper disc studio pro och bundlar den med en "apple blu-ray" - Snälla, säg inte "knappast"...börjar grina då hehe

Ursprungligen av Kenneth M:

Ingen bluray )=

Efter att ha läst detta om AACS så hoppas jag nästan att vi aldrig får stöd för Blu-ray i Mac OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 17:01
Ursprungligen av Adrian B:

Efter att ha läst detta om AACS så hoppas jag nästan att vi aldrig får stöd för Blu-ray i Mac OS X.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där! Som anställd på ett företag som själv producerar och är en dist så tycker jag..heh, vet inte riktigt.

Jag vill ha "disc studio pro" enbart för att ett authring verktyg för blu-ray resp hd dvd från det största bolaget kostar runt 1 miljon. Får jag köpa "disc studio pro" för 100k så blir jag glad!

Ursprungligen av Kenneth M:

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där! Som anställd på ett företag som själv producerar och är en dist så tycker jag..heh, vet inte riktigt.

Jag vill ha "disc studio pro" enbart för att ett authring verktyg för blu-ray resp hd dvd från det största bolaget kostar runt 1 miljon. Får jag köpa "disc studio pro" för 100k så blir jag glad!

Jo, jag förstår att det finns många andra skäl till att man faktiskt vill ha det, allt från att producera skivor till att kunna göra backup på någonting större än DVD. Men att Apple måste bygga in AACS i hela OS:et känns inte så kul, utifrån vad den där artikeln säger.

Hursomhelst är det lite OT för den här tråden.

OOOO det här lovar gott om dom släpper en sån här stor grej nu. Expot kommer bli nice

Jag har tagit klivet från PC till Mac och kommer aldrig kliva tillbaka men tycker ändå Mac Pro är grymt dyr jämfört om man skulle plocka ihop samma grejer i en PC.

Billigaste Mac Pro-varianten kostar 19 625 kr.

Snabb överslagsräkning:

Nu finns det ju inget pris på de nya Intel-processorerna ännu men man kan få en hint på apple store där man får lägga till 4 370kr för en extra processor.

grafikkortet 1100kr
två 1 Gb minnen 1000 kr ?
320Gb HD 500kr?
superdrive 870 kr
tangentbord och mus 1300kr?

Något jag glömt, förutom moderkort och själva burken?

Vi är uppe iaf. uppe i 9 140 kr

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det är ändå inte värt om man är tvungen att köra Windows men tycker ändå det kan vara sunt att jämföra vad man får för priset ändå.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-08 17:01
Ursprungligen av peacerich:

Jag har tagit klivet från PC till Mac och kommer aldrig kliva tillbaka men tycker ändå Mac Pro är grymt dyr jämfört om man skulle plocka ihop samma grejer i en PC.

Billigaste Mac Pro-varianten kostar 19 625 kr.

Snabb överslagsräkning:

Nu finns det ju inget pris på de nya Intel-processorerna ännu men man kan få en hint på apple store där man får lägga till 4 370kr för en extra processor.

grafikkortet 1100kr
två 1 Gb minnen 1000 kr ?
320Gb HD 500kr?
superdrive 870 kr
tangentbord och mus 1300kr?

Något jag glömt, förutom moderkort och själva burken?

Vi är uppe iaf. uppe i 9 140 kr

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det är ändå inte värt om man är tvungen att köra Windows men tycker ändå det kan vara sunt att jämföra vad man får för priset ändå.

Moderkortet går nog på ca 4-5k, eller kanske mer, vet inte vad dessa moderkort säljs för idag. Så genast är du uppe i bra mycket mer pengar. Och lådan + nätaggregat är minst 2k där med i ren konsumentdator.
Antar att du räknar med rätt typ av ram-minne i din uträkning också.

Ursprungligen av peacerich:

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det är ändå inte värt om man är tvungen att köra Windows men tycker ändå det kan vara sunt att jämföra vad man får för priset ändå.

Jag tror inte din uträkning är helt rättvis hursomhelst, men ska man jämföra så ska man jämföra med en märkesdator på PC-sidan, som någon annan också påpekade, för det är vad Apples datorer är. Att jämföra med hopplock blir aldrig rättvisande.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte din uträkning är helt rättvis hursomhelst, men ska man jämföra så ska man jämföra med en märkesdator på PC-sidan, som någon annan också påpekade, för det är vad Apples datorer är. Att jämföra med hopplock blir aldrig rättvisande.

Nej, Man betalar ju extra för att man får en komplett dator direkt där grejerna är testade och garanterat funkar ihop. Det får man ju kolla upp själv om man ska plocka ihop en.
Jag skulle aldrig köpa en komplett PC om jag skulle köpa PC så för min del är inte den jämförelsen relevant.

Sen som Sidde skrev tidigare att moderkortet ligger på 4-5000kr. Det trodde jag faktiskt inte, så då blir det inte lika mycket vinst att göra.

Jag tycker ändå att det är värt besväret att jämföra lite. Vi vet ju alla att Apple tar ut ganska mycket extra för vissa komponenter i deras datorer. T.ex minnena.

Men om man köper den snålaste Mac Pro så har man ju sen en riktigt flexibel dator där man troligen kan byta och slänga in nytt av det mesta efterhand.

Skulle man kunna köpa den med en processor och sedan slänga in en till när de hamnar på PC-marknaden eller är dessa specialgjorda för apple?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-08 17:54
Ursprungligen av peacerich:

Skulle man kunna köpa den med en processor och sedan slänga in en till när de hamnar på PC-marknaden eller är dessa specialgjorda för apple?

Ännu så är det inte bekräftat som det är en ledig socket i lägsta modellen av Mac Pron. Om det är så så är det fullt möjligt att köpa en cpu av valfri återförsäljare.

Problemet är bara att det är high-end Xeon-cpuer.
Dessa är dyra, oftast dyrare än vad apple säljer dessa för. När Mac Pron kom kostade den hälften av vad Dells motsvarade dator kostade. Mac Pron var också billigare än om man skulle plocka ihop den själv.

Även RAM-minnet är dyrare då det är FB-RAM som har ECC REG. Detta är klart dyrare än vanliga DDR2. Liknande hårdvara hittar du ofta i serverkategorierna hos återförsäljare och de är inte billigt.
Visst finns det mer prisvärd hårdvara att köpa. Men prestanda, kvalitet och driftsäkerheten är inte alls som Workstation/Servrar ger.

Vad oväntat att den dök upp nu och inte om en vecka. Kul! En sån ska man ju ha.
Synd att det ska ta 3-5 veckor för att skicka medan det i USA verkar vara "1-2 business days".
Vilket grafik kort bör man välja? Kommer mest ha den till Logic, en del Final Cut och det vore ju inte helt fel att kunna boota upp den i XP ibland och spela lite
Är det 8800 som verkar bäst då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 19:33
Ursprungligen av peacerich:

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det tror jag knappast. Processorerna kostar $530/st. I inköpspris från Intel om man köper minst 1000 st då, ska sägas. Så det är tveksamt om du ens kommer kunna köpa 2 st processorer för dina 11 000 kr. Men det var ett bra försök.

F.ö. kan jag meddela att jag har beställt en Mac Pro idag.

Ursprungligen av hugin:

Det tror jag knappast. Processorerna kostar $530/st. I inköpspris från Intel om man köper minst 1000 st då, ska sägas. Så det är tveksamt om du ens kommer kunna köpa 2 st processorer för dina 11 000 kr. Men det var ett bra försök.

F.ö. kan jag meddela att jag har beställt en Mac Pro idag.

Den jag snabbt räknade på var ju iofs den med en processor och inte två, men men...

Grattis till datorköpet!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 21:19
Ursprungligen av peacerich:

Den jag snabbt räknade på var ju iofs den med en processor och inte två, men men...

Grattis till datorköpet!

Du kommer nog knappast kunna köpa retail-versionen för 4400:- inom en snar framtid. Räkna med betydligt mer.

När första Mac Pro släpptes var det det absolut billigaste sättet att komma över de processorerna. Vare sig Dell-kunder eller hemmabyggare kunde klå Apples pris. Riktigt så är det nog inte nu, men jag tror inte du kommer väldigt mycket under Apples pris. Och då har du en ful byggsats som det knappast är lika lätt att sätta i minne och hårddiskar i t.ex. Men sen beror det ju på om man jämför äpplen med åpplen eller med päron.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-01-08 21:28
Ursprungligen av peacerich:

Jag har tagit klivet från PC till Mac och kommer aldrig kliva tillbaka men tycker ändå Mac Pro är grymt dyr jämfört om man skulle plocka ihop samma grejer i en PC.

Billigaste Mac Pro-varianten kostar 19 625 kr.

Snabb överslagsräkning:

Nu finns det ju inget pris på de nya Intel-processorerna ännu men man kan få en hint på apple store där man får lägga till 4 370kr för en extra processor.

grafikkortet 1100kr
två 1 Gb minnen 1000 kr ?
320Gb HD 500kr?
superdrive 870 kr
tangentbord och mus 1300kr?

Något jag glömt, förutom moderkort och själva burken?

Vi är uppe iaf. uppe i 9 140 kr

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det är ändå inte värt om man är tvungen att köra Windows men tycker ändå det kan vara sunt att jämföra vad man får för priset ändå.

Vill bara lägga in att en INTEL XEON 5150 DUAL CORE 2.66GHZ kostar i dagsläget 7365:- och det sitter 2st dvs. 14730:- bara för procsessorerna. Dom som sitter i Mac Pro modellen före som släpptes nu.
Möjligen kan du plocka ihop liknande C2D processor men inte med Xeon server processor serie.
Mac Pro är ytterst prisvärd fortfarande idag om man ser vad du får.
Som att jämföra Jaguar med Volvo, går liksom inte ihop.

Ursprungligen av Tjarven:

Vill bara lägga in att en INTEL XEON 5150 DUAL CORE 2.66GHZ kostar i dagsläget 7365:- och det sitter 2st dvs. 14730:- bara för procsessorerna. Dom som sitter i Mac Pro modellen före som släpptes nu.
Möjligen kan du plocka ihop liknande C2D processor men inte med Xeon server processor serie.
Mac Pro är ytterst prisvärd fortfarande idag om man ser vad du får.
Som att jämföra Jaguar med Volvo, går liksom inte ihop.

Hittade iofs denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104003 för 5706 kr
Är det den du menar?

Och som sagt tidigare, det jag räknade på var den billigaste Mac Pro med EN processor och inte två.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 22:23
Ursprungligen av peacerich:

Hittade iofs denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104003 för 5706 kr
Är det den du menar?

Det är den som satt i Mac Pro fram till idag. D.v.s. den modell av Mac Pro som släpptes i augusti 2006, så priset har hunnit gå ner lite på 17 månader. De som sitter i nu är helt nya och kostar således en del mer. Dessutom kostar moderkortet betydligt mer än du tror. Sen är ju frågan om du har tänkt matcha dator fullt ut, med 2xGigabit Ethernet, 2xFW400, 2xFW800 etc, eller om du hade tänkt nöja dig med att ha en likadan processor?

Du får heller inte två stycken 1GB-minnen för 1000 kr, eftersom det sitter FB-DIMM ECC i den. Räkna med det dubbla.

Ursprungligen av hugin:

Det är den som satt i Mac Pro fram till idag. D.v.s. den modell av Mac Pro som släpptes i augusti 2006, så priset har hunnit gå ner lite på 17 månader. De som sitter i nu är helt nya och kostar således en del mer. Dessutom kostar moderkortet betydligt mer än du tror. Sen är ju frågan om du har tänkt matcha dator fullt ut, med 2xGigabit Ethernet, 2xFW400, 2xFW800 etc, eller om du hade tänkt nöja dig med att ha en likadan processor?

Du får heller inte två stycken 1GB-minnen för 1000 kr, eftersom det sitter FB-DIMM ECC i den. Räkna med det dubbla.

Jag jämförde bara priset 7365kr som nämndes mot 5706 kr som hittades på prisjakt.
Jag är fullt medveten om att det var den gamla processorn.

MEN jag antar att de 4 370 kr man får tillbaka om man bara väljer en processor i Mac Pro inte går att använda som pris för vad en separat skulle kosta. Fel av mig.

Apple måste ha blivit väldigt mycket mer kompis med Intel än vad t.ex Dell är om de får ett betydligt billigare pris på processorer.

Ursprungligen av peacerich:

Jag har tagit klivet från PC till Mac och kommer aldrig kliva tillbaka men tycker ändå Mac Pro är grymt dyr jämfört om man skulle plocka ihop samma grejer i en PC.

Billigaste Mac Pro-varianten kostar 19 625 kr.

Snabb överslagsräkning:

Nu finns det ju inget pris på de nya Intel-processorerna ännu men man kan få en hint på apple store där man får lägga till 4 370kr för en extra processor.

grafikkortet 1100kr
två 1 Gb minnen 1000 kr ?
320Gb HD 500kr?
superdrive 870 kr
tangentbord och mus 1300kr?

Något jag glömt, förutom moderkort och själva burken?

Vi är uppe iaf. uppe i 9 140 kr

Skulle nog gå att få denna PC för under 11 000kr utan operativsystem.

Det är ändå inte värt om man är tvungen att köra Windows men tycker ändå det kan vara sunt att jämföra vad man får för priset ändå.

Öhhh....Det saknas lite delar....
Det går i princip inte att plocka ihop en PC med lösa delar och dubbla quad XEON för under 20.000 plus moms så MacPro är riktigt prisvärd. Den bästa PC:n man kan få till minst pengar om man nu tänkt köra windows.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-08 17:01

Jämförelser med "oj titta vad jag hittade hos datorbutiken på hörnet" går fett bort här och är bara korkat. Jämför med Dell, HP eller någon annan märkesdator istället !

  • Oregistrerad
  • 2008-01-08 17:06

Försökte köpa ett GeForce 8800 GT på Applestore men tji fick jag. Tänkte att det äntligen var dags att göra en liten lagom fin uppgradering av min macpro och kunna köra Crysis med trevligare prestanda än mitt ATI 1900XT

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-08 17:10

Schysst uppdatering av Mac Pro! Standardkonfigurationen har väl sjunkit lite i priset?! Det är ju gött mos för de som tänkt köpa nu.

Edit: Såg att RAID-kortet är mindre dyrt nu.

Bevaka tråden