Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad använder ni "automator" till?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-08 23:11

Jag sitter och försöker förstå mej på automator har stött på en fråga:

- Hur får jag automator att automatiskt sortera olika typer av filer till olika mappar. T.ex om jag släpper en pdf-fil i mappen "blandat" så ska den automatiskt flyga in i pfd-filsmappen. Lite som Hazle 2 om jag har förstått de hela rätt.

Slutligen: Vad använder ni automator till? Några bra tipps på automatiseringar?

Senast redigerat 2008-01-10 21:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 00:12

Jag "wrappar" många shellscript som jag har för att jag är lat som applikationer med automator, då kan jag köra dem ännu enklare med quicksilver..

Sen är det annars mycket som är repetativt helt enkelt, tycker inte om transmits auto-uppladdnings funktion riktigt, så har en egen gjort med automator.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 15:38

För att sortera filer skapa det här arbetsflödet:

där pdf är målmappen. Sen väljer du File->Save as Plug-in. Var noga med att du väljer "Plug-in for: Folder Actions" och sen är "Attached to folder" mappen du vill sortera.

EDIT: Glömde ju nämna att du måste högerklicka på mappen och välja Enable Folder Actions under More.

Alternativt kan du byta ut Get Folder Contents mot Ask for Finder Items och spara det som ett vanligt skript. När du nu kör det kommer den att fråga efter en mapp och sen flytta ut alla pdf filer i den. Med Ask for Finder Items kan du också släppa en mapp på ikonen och se på hur Automator automagiskt sorterar filerna.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-10 21:11

Tack så mycket shandar, de va precis vad jag letade efter!

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-11 18:57

Har funderat många gånger och försökt skapa ett script som kan sortera i min nerladdat mapp, problemet är ju att jag vill ha hela mp3album mappen på ett ställe med bilde o allt i och filmer i rar på ett annat ställe och avi på ett annat ställe, går det ens att göra ett sådant script, hur skulle ett sådant script se ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 21:06
Ursprungligen av thor:

Har funderat många gånger och försökt skapa ett script som kan sortera i min nerladdat mapp, problemet är ju att jag vill ha hela mp3album mappen på ett ställe med bilde o allt i och filmer i rar på ett annat ställe och avi på ett annat ställe, går det ens att göra ett sådant script, hur skulle ett sådant script se ut?

Hm. Det borde inte vara *så* svårt faktiskt. Tvivlar ju på att det går att göra med Automator, men ett AppleScript borde man nog kunna knacka ihop som fixar det. Det är bara att kolla i mappen efter de största filerna och ta reda på vad de är för filtyp. Är det mp3 så flyttas hela mappen med albumet till musikmappen och läggs till i iTunes, är det en avi så flyttas filen till film-mappen och är det en rar/zip-fil packas den upp (om inget lösenord behövs) och sen tas om hand om.

Tyvärr har jag fullt upp med tentor de närmaste två veckorna men kan testa att göra det senare. Hade faktiskt själv kunnat behöva det.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-12 11:50
Ursprungligen av shandar:

Hm. Det borde inte vara *så* svårt faktiskt. Tvivlar ju på att det går att göra med Automator, men ett AppleScript borde man nog kunna knacka ihop som fixar det. Det är bara att kolla i mappen efter de största filerna och ta reda på vad de är för filtyp. Är det mp3 så flyttas hela mappen med albumet till musikmappen och läggs till i iTunes, är det en avi så flyttas filen till film-mappen och är det en rar/zip-fil packas den upp (om inget lösenord behövs) och sen tas om hand om.

Tyvärr har jag fullt upp med tentor de närmaste två veckorna men kan testa att göra det senare. Hade faktiskt själv kunnat behöva det.

Ja, de låter bra! Jag insåg ganska snabbt begränsningarna med automator, då i princip inga vettiga filtyper förutom pdf och psd stöddes. Så ett script skulle va riktigt fint, jag har själv aldrig riktigt satt mej in de, så de vore toppen om du kunde lägga ut ditt när du får tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 17:38
Ursprungligen av shandar:

Hm. Det borde inte vara *så* svårt faktiskt. Tvivlar ju på att det går att göra med Automator, men ett AppleScript borde man nog kunna knacka ihop som fixar det. Det är bara att kolla i mappen efter de största filerna och ta reda på vad de är för filtyp. Är det mp3 så flyttas hela mappen med albumet till musikmappen och läggs till i iTunes, är det en avi så flyttas filen till film-mappen och är det en rar/zip-fil packas den upp (om inget lösenord behövs) och sen tas om hand om.

Tyvärr har jag fullt upp med tentor de närmaste två veckorna men kan testa att göra det senare. Hade faktiskt själv kunnat behöva det.

Status update: Har knackat ihop ett skript som sorterar filerna i mappen och flyttar dem till en annan beroende på om det är film, musik, program eller arkiv. Jobbar fortfarande på att få den att ta hand om mappar som släpps och att packa upp arkiv. Vet hur jag ska göra det men har lite annat jag måste ta hand om först.

Ge mig några dagar till

Edit: Oh, och jag har fått den att använda Growl också för information om vad den håller på med.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-02-18 00:43

Ursäkta om det är lite off-t, men finns det nån lättbegriplig guide till automator?

Jag skulle nämligen vilja lära mig att utnyttja funktionen på ett effektivt sätt, så att min nedladdningsmapp slipper se ut som en krigszon.

Jag är främst ute efter ett arbetsflöde som gör att musikfiler läggs in i Itunes och så andra filer sorteras efter filtyp och storlek.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 01:20
Ursprungligen av Jofur:

Ursäkta om det är lite off-t, men finns det nån lättbegriplig guide till automator?

Jag skulle nämligen vilja lära mig att utnyttja funktionen på ett effektivt sätt, så att min nedladdningsmapp slipper se ut som en krigszon.

Jag är främst ute efter ett arbetsflöde som gör att musikfiler läggs in i Itunes och så andra filer sorteras efter filtyp och storlek.

Det är inte så lätt som det låter Problemet är att det är rätt svårt att avgöra vart en mapp ska enbart baserat kriterier på filformat och storlek. Filer av olika format hör ofta ihop och att det finns en stor fil av ett format innebär inte att resten av filerna i mappen hör dit. Plus, om en fil håller på att laddas ner, hur vet man om det är ok för Automator att flytta på den? Eller om en stor fil kopieras till mappen, hur vet man när den är färdig? (folder actions triggas så fort filen skapas, inte när hela filen är på plats)

  • Oregistrerad
  • 2008-01-11 20:07

Jag använder sällan Automator och när jag gör det är det uteslutande för att byta namn på ett stort antal filer samtidigt.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-12 12:02

Jag gjorde ett flöde för att göra små PDF filer vilket jag är relativt nöjd med.
1. PDF -> Apply Quartz Filter to PDF Documents -> Reduce File Size
2. Open Finder -> Default Application

Spara flödet i Library -> PDF Services

I Print dialogen kommer flödet upp i PDF och öppnas i Preview

Hej, jag har just börjat kolla på Automator men känner att jag skulle behöva en bra onlinetutorial om någon har något bra tips, tyckte inte hjälpen som följde med inte var speciellt bra.

Upptäkte att om man har growl installerat så kan man använda actionen "Show Growl Notification" men jag fattar inte hur jag skall kunna passa en variabel till den. Growls "Title" i det här fallet.

Vore smutt om det funkade utan att använda applescript, någon som kan putta mig i rätt riktning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 21:52
Ursprungligen av spanky:

Hej, jag har just börjat kolla på Automator men känner att jag skulle behöva en bra onlinetutorial om någon har något bra tips, tyckte inte hjälpen som följde med inte var speciellt bra.

Upptäkte att om man har growl installerat så kan man använda actionen "Show Growl Notification" men jag fattar inte hur jag skall kunna passa en variabel till den. Growls "Title" i det här fallet.

Vore smutt om det funkade utan att använda applescript, någon som kan putta mig i rätt riktning?

Ser ut som om du använder Leopard i Tiger kan man på growl välja om den skall ta hänsyn till det som kommer från tidigare modul eller inte iaf.

http://automatorworld.com/ är annars ett bra ställe att börja på om man är ny på automator.

Hum, Growl-actionen är v1.1, kanske funkar med Leopardens Automator. Någon sådan option har jag inte hittat iallafall.

Tack för tipset om automatorworld, den hade jag missat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-18 01:31

Jofur: Hazel borde lösa alla dina problem.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-02-18 19:18

Suck... Så min ultimata lathetsdröm är snudd på omöjlig alltså?

Hazel funkade ju inte alls speciellt bra tyckte jag, dessutom måste man ju betala för skiten vilket gör att jag känner ovilja mot det.

Men återigen, kan nån länka till en bra guide till Automator.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 19:46
Ursprungligen av Jofur:

Suck... Så min ultimata lathetsdröm är snudd på omöjlig alltså?

Hazel funkade ju inte alls speciellt bra tyckte jag, dessutom måste man ju betala för skiten vilket gör att jag känner ovilja mot det.

Men återigen, kan nån länka till en bra guide till Automator.

Nej då, omöjlig är den inte, den kräver bara lite statistik och sannolikheter så att den kan gissa rätt filtyp Håller på att mecka med ett AppleScript som borde kunna fixa det, återkommer om jag får det att funka.

Edit: Hm.. Rotade runt lite på nätet och hittade det här: http://0xfe.blogspot.com/2006/03/using-spotlight-from-os-x-commandline.html
Det verkar som Spotlight kan hjälpa till med det här vilket gör det hela mycket snabbare och smidigare än att använda folder actions

Edit 2: Öppna terminalen och kör följande kommandon (ändra /Volumes/Media/Downloads till din nerladdningsmapp):

mdfind kMDItemKind = '*Audio' -onlyin /Volumes/Media/Downloads/
mdfind kMDItemKind = '*Video' -onlyin /Volumes/Media/Downloads/
mdfind kMDItemKind = '*Document' -onlyin /Volumes/Media/Downloads/
mdfind kMDItemKind = '*archive' -onlyin /Volumes/Media/Downloads/

Bara detta tog mig evigheter att koda i AppleScript, med Spotlight tog det någon minut

Senast redigerat 2008-02-18 19:56
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-02-18 23:18

Tack så jättemkt! Det fungerar rätt bra det där.

Återigen, tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 23:31

Jo, det gör det nu gäller det bara att flytta de där filerna också, och få iTunes att märka av dem...

Jag skulle också uppskatta att få bättre ordning på min Hämtade filer-mapp, men samtidigt, om man laddar ner via torrent-klienter uppstår följande problem:
a) Filerna skapas i mappen innan de är färdignedladdade och blir allokerade
b) Man kan inte seeda

Så för min del blir det till att hålla manuell ordning. Men automator ska jag ändå kolla in närmare. Älskar ordning och reda.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-02-18 23:47

det kan man väl använda automator till?

1
Bevaka tråden