Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPCS-databaser. hur importera till Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att importera databaser skapade i SPCS till någon programvara på Mac så att jag kan läsa alternativt arbeta vidare med informationen i filerna? Tacksam för svar!

Kan du gå tillbaka till SPCS och göra någon form av generell export (poster separerade av tabbar, komman e.dyl i en ren textfil) är det inga problem att få in i exvis Excel eller FileMaker.

Om du skall jobba vidare med databaser rekommenderas FileMaker (finns även för PC). Det finns ett underforum för FM: http://www.99.se/filemaker/. Ställ din fråga där med mer information om vad du har för data att bearbeta så kommer du säkert att få all hjälp du behöver. Annars är FM lätt att komma igång med på egen hand samtidigt som möjligheterna är enorma för den som verkligen kan (läs Taz_1999 som huserar på just FM-forumet )

suck.. ibland undrar man om Visma kan stava till integration.. Nu är det ett tag sen jag rotade i det här, men i mitt fall slutade det med att jag hyrde in en Windoze-utvecklare som byggde en app för att kommunicera med databasen.. Kul var det inte i a f och jag har gjort mitt bästa för att förtränga upplevelsen.. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig, bara erbjuda mina sympatier.

I en del företags affärssideer finns tanken att låsa in kundens data i en sådan form att de är tvungna att köpa uppgraderingar av programvaran i all oändlighet, exempel på detta är tex Microsoft och kanske då även Visma?

Dock brukar det vanligen vara så att om data väl har lagrats i en databas så brukar man kunna få ut den och joxa till den så att man får den i vilken form man än önskar.

Så du måste helt enkelt titta inuti ditt Visma-program och se vilka alternativ du har som heter kanske "Exportera" eller "Spara som" eller "Datakällor" eller något sådant, jag har ju själv inte SPCS och vet inte vilken variant av SPCS du pratar om har så jag kan inte kolla.

Om det är SCPS Bokföring du menar så brukar bokföringsprogram i Sverige ha en exportfunktion som skapar filer i ett format som heter SIE (standard import export) och det är en standard framtagen av flera programvarutillverkare i Sverige så att just bokföringsprogram kan utbyta data med varandra. SPCS borde ha just detta. Så då kan du alltså få ut data från SPCS bokföring och in i ett annat program som kan läsa SIE-filer. Detta kan nästan alla bokföringsprogram (man kan jämföra med tex RTF-formatet mellan ordbehandlare), så då kan du få ut data i ett för människor oläsligt format, men för bokförings- och revisionsprogram läsligt format.

Det kan tänkas att du kanske kan få ut data som text-fil (komma-separarad, kallas även CSV som i Comma Separated Values eller tab-separerad textfil som inte har någon fiffig akronym lustigt nog), SIE-fil (för bokföringsprogram, men det är en textfil som ser ut på ett visst sätt), SYLK (är motsvarigheten till RTF för ordbehandlare, men SYLK är just för kalkylprogram och enklare databaser så att sådana kan byta data med varandra) eller något helt annat. I så fall behöver du bara bygga något som stöper om data och FileMaker har just sådana funktioner, ganska många faktiskt, men det finns även andra program som har det. Textfiler och SYLK, Excel mfl är det bara för FM att öppna så blir det en databas. SIE måste stöpas om då den är organiserad på ett roligt sätt och det kräver att man gör lite sök/ersätt i filen före import och efteråt skapar lite beräkningsfält mm som läser data och petar in dem på rätt plats i nya poster via ett fiffigt manus. Inte så svårt (om man kan det).

Det kan också tänkas att kanske SPCS har en intern databas du kan skicka SQL-kommandon till även om jag håller det för väldigt osannolikt, i så fall kan tex FileMaker förmodligen kommunicera med den genom att just skicka SQL-kommandon (länk till en artikel jag skrivit om detta här på 99.se), men det kan behövas drivrutiner för detta.

Så du behöver kolla lite saker helt enkelt och återrapportera. Framförallt framgår det inte i din fråga vad du har för data, i vilken form du har dem, exakt i vilket program du har dem och vart de skall och varför. Det underlättar betydligt att hjälpa dig om du tar med sådana saker när du ställer din fråga.

Senast redigerat 2008-01-09 13:21

Japp, ska ta mig en check. Tack för hjälpen så länge!

1
Bevaka tråden