Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Tele2 mobilt bredband så långsamt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-01-06 08:22

Jag skaffade tele2's mobila bredband för några månader sen. Har inte använt det speciellt mycket, mest min sambo som haft det.
De få gångerna jag testat var det ganska slött och kopplade ner ibland, men jag reflekterade inte så mycket över det eftersom jag inte direkt var i centrala delar och min sambo var nöjd med hur det funkade.

Jag uppgraderade modemet igår och testade tptest på hennes dator (xp).
Döm om min förvåning när tptest visar 3.5Mbit nerladdning, 0.4 uppåt och ca 150ms svarstid.

Kopplar in det i min macbook pro och får 0.1 nerladdning, 0.01 uppåt och 500ms.

Några ideer om varför det blir såhär?
Jag har senaste drivrutiner till os x från tele2's hemsida.
Till hennes dator använder jag bara de medföljande.

Har liknande problem men få svar.
Ligger oftast på ca 12kb ned med tele2 på min iBook. använder de senaste drivrutinerna och har den senaste uppgraderingen för modemet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-08 18:34

Har någon av er med mobilt bredband från Tele2 använt en vanlig 3G-telefon som modem? Hur blir uppkopplingen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 13:48
Ursprungligen av Kalle W:

Har någon av er med mobilt bredband från Tele2 använt en vanlig 3G-telefon som modem? Hur blir uppkopplingen då?

Jag kör så med min K800i över Bluetooth. Det funkar hyfsat bra för surning och email. Har även laddat ner filer ibland. Användbart när man är ute på jobb och inte kan nå något annat.

Har Tele2 med tillägg för 300Mb per månad.

Janne

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-08 20:43

även jag grymt intresserad av kalles fråga...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-08 21:23

Jag har aldrig använt det medföljande modemet utan bara min 3G-telefon så jag kan inte jämföra de två. Hemma i min lägenhet i Halmstad var det riktigt slött men så har vi också väldigt dålig mottagning här. Hos kompisen i Göteborg tuffade det dock på som bara den! Kändes ungefär som att surfa med ett gammalt 0,5 Mbit ADSL-modem. Gjorde inga seriösa test men surfningen uppfattades som snabb. Största nackdelen var att batteriet i min K800i dränerades ruskigt fort.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-08 21:36

Tack NickZse. Låter lovande. Jag har precis beställt en portering av mitt Telia-abb till Tele2 med fri surf. Vet att nallen har blåtand med 720 kbit kapacitet, men det är svårt att uppskatta hur den verkliga upplevelsen blir om man inte provat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-08 22:10

Försökte göra ett test med Bredbandskollen (http://www.bredbandskollen.se/) precis men som sagt har vi taskig täckning i lägenheten och det är för kallt på balkongen så det gick inget vidare. Kom ut på nätet och testet började - tappade 3G-täckning - testet fastnade - fick inte igång internet via 3G igen - tappade bluetooth uppkopplingen - blev sur - nu går jag och lägger mig! Får testa utomhus en annan dag.

  • Medlem
  • 2008-01-09 00:11

Efter sammanlagt en timme med support och kundtjänst har jag lyckats säga upp mitt abonnemang. Har haft 0.35 / 0.1 Mbit på bredbandskollen. Och om man befinner sig i Stockholm, vilket jag gör så ska max farten vara 7.2 Mbit Ner. Det kommer man säkert aldrig få men skulle ha nöjt mig med 4-5 Mbit ner och 1-2 upp.

Förhoppningsvis mognar det under 2008 men det känns skönt att slippa betala för att beta testa.

/Jens

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-21 22:01

Nu har jag fått allt att lira och gjort lite tester på mitt nya Tele2-abonnemang med fri surf. Här i urskogen ligger 3G-kapaciteten på lägsta möjliga (384 kbit), och jag får max ned enligt Bredbandskollen.

Nu är det bara att vänta på att Tele2 bygger ut HSDPA under våren, så får vi se hur mycket bättre det blir då.

I och med att min K850i fixar både HSDPA och blåtand 2.1 så kan jag teoretiskt komma upp i ca 2 Mbit utan sladdar.

Mycket nöjd än så länge.

Om det är trubbel med uppkopplingen fick jag rekommendationen av kundtjänst (tele2) att i windows-miljö ställa om till endast 3G. Detta hjälpte avsevärt! Tydligen kan modemet stå och välja mellan GPRS/3G på vissa platser med dålig hastighet och svajjig uppkoppling som resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 17:58

är det stor skillnad i dataöverföring angående usb 2.1 och usb 2.0??

Skulle fixa en uppdatering från microsoft till en släktings vän dator. hon hade tele2 på en laptop och jag skulle hjälpa henne mitt inne i stan i malmö. fick hastighet på runt 4kb/s.
sjukt dåligt -_-

1
Bevaka tråden