Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Splatter i Illustrator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja tja!

Så jag sitter med nått "projekt" på jobbet för jag har massa dötid. Googlar runt lite och hittar detta.

http://www.blog.spoongraphics.co.uk/wp-content/uploads/2007/12/221.gif

Försöker hitta hur man gör nått likanade men hittar bara sidor där jag kan tanka ned klara. Jag vill göra min egen. Nån som vet på rak arm och kan skriva det kort eller om nån vet en sida så skulle jag bli glad pojke.

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2008-01-08 16:12

O, sånt där! Jag tror det allra enklaste och egnaste är att ta skaffa lite tusch på flaska och droppa det från hög höjd på ett stort papper. Det blir bra vackra stänk. När det torkat scannar man in det (eller fotar i bra belysning), monterar bilden i Illustrator och klickar på Live Trace. Boom!

lät som det absolut bästa och roligaste tipset mer handarbete åt folket!

Det jag brukar göra är att kopiera en massa cirklar i olika storlekar. Då får man ett kanske inte så realistiskt stänk, men vill man ha det mer grafiskt och rent och inte orkar krångla med att fixa äkta stänk så kan det vara ett tips. Dessutom får man full kontroll.

Här är ett exempel: http://fc01.deviantart.com/fs14/f/2007/072/b/8/Zombie_ape_by_Laseranders.jpg

Man kan även lägga till massa små kopior av små splatterdetaljer man ritat om man vill ha det mer realistiskt och komplicerat. Jag har grejat lite med det, men har dessvärre inget exempel som jag kan länka till just nu.

Jag gjorde ett experiment (har inte så mycket bättre för mig), där jag lajade med symbolpenslar. Detta är resultatet av två olika penslar som är inställda på att slumpa fram storlek, utrymme osv. Det är inte perfekt, men är man beredd att lägga ner lite arbete kan man nog få det riktigt bra:

oooh nice! inte så advanced. jag är inne på penslar och kikar kanske går att kombinera det. tackar för tipsen. det här blir nog bra tills slut tack igen

1
Bevaka tråden