Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort bara Raw men behålla jpg

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 12:03

Hejsan.
Jag har ett hundratal bilder tagna i Raw och jpg-format (dvs. två versioner av alla bilder) men önskar nu att ta bort alla Raw-bilderna men behålla jpg-versionerna. Raw-bilderna är registrerade som masters och jag har efter mycket pill fortfarande inte lyckats luska fram hur man kan hantera jpg bilderna inifrån programmet.
Jag är sedan tidigare van vid iPhoto, där var detta aningen lättare då Raw- och jpg-bilderna visades bredvid varandra och kunde bearbetas och hanteras separat. En liknande funktion har jag ännu inte kunnat hitta i Apperture.

Jag undrar även vad kortkommandot för luppen är på ett svenskt tangentbord (mitt engelska Aperture hänvisar till tangenten ` Men när jag trycker Shift + `så betygsätts bilden med en stjärna (dvs. samma funktion som Command + 1)

Tacksam för svar!
MVH Calle

  • Medlem
  • 2007-11-08 16:14

Har en liknande fråga (Hoppas du inte tolkar det som att jag hijackar tråden)...

Jag sitter i Lightroom med alla mina importerade Råfiler från min D50. Men jag vill fixa till dessa och spara i jpg istället - och samtidigt ta bort råfilerna.

Finns det något lätt och smidigt arbetssätt?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 16:34

Hejsan Nifo
Det låter som ett snarlikt problem och jag löste mitt genom att helt enkelt exportera hela kalaset som jpeg till en annan mapp, ta bort allt från biblioteket och sen importera de exporterade jpeg-bilderna på nytt. (Där var en fin mening ^^)

Denna metod måste fungera lika bra i Lightroom, hoppas jag gjorde mig förstådd.

Simma lugnt!
MVH Calle

"Jag undrar även vad kortkommandot för luppen är på ett svenskt tangentbord (mitt engelska Aperture hänvisar till tangenten ` Men när jag trycker Shift + `så betygsätts bilden med en stjärna (dvs. samma funktion som Command + 1)"

Hej Calle!
Du får fram luppen genom att trycka på >-tangenten. Alltså enbart den tangenten. Inte tillsammans med äpple/kringla-tangenten. Så är det f.ö. med de flesta kortkommandona i Aperture. Ex. H-tangenten plockar fram verktygspaletten (HUDen) F-tangent ger fullskärm o.s.v. Ett tryck till och så tar man bort dom. Lätt som en plätt!
Håkan

Hej Calle!

När jag läste ditt inlägg så dök en tanke upp - när du fotograferade med analog kamera, brukade du slänga negativen då? Det finns säkert en bra anledning till att du vill göra som du tänkt men för mig verkar det galet att slänga raw-filerna som är att betrakta som negativ.

Ha en bra fortsättning på året!
Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 10:03
Ursprungligen av abethecat:

Hej Calle!

När jag läste ditt inlägg så dök en tanke upp - när du fotograferade med analog kamera, brukade du slänga negativen då? Det finns säkert en bra anledning till att du vill göra som du tänkt men för mig verkar det galet att slänga raw-filerna som är att betrakta som negativ.

Ha en bra fortsättning på året!
Anders

Lagring är den enkla anledningen, med närmare 30 Gig bilder (i jpeg) skulle det lätt spåra om jag hade en RAW-kopia av alltsammans.

Ursprungligen av snekeft:

Lagring är den enkla anledningen, med närmare 30 Gig bilder (i jpeg) skulle det lätt spåra om jag hade en RAW-kopia av alltsammans.

Som sagt var det brukar finnas en bra anledning! Du har inte funderat på att öka upp lagringsutrymmet? Själv sitter jag med 3 hårdiskar (500GB), en som jag har som primär lagring och två för säkerhetskopior, detta enbart för mina bilder. i dagsläget är det cirka 300GB med bilder -kan hända att det redan spårat ur för mig, men jag har så svårt för att slänga saker, kan ju vara bra att ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 13:17
Ursprungligen av snekeft:

Lagring är den enkla anledningen, med närmare 30 Gig bilder (i jpeg) skulle det lätt spåra om jag hade en RAW-kopia av alltsammans.

Du gör det (vanliga) felet att räkna lagringsutrymme i enheten GB. Den relevanta enheten är kronor.

En 500GB extern hårddisk kostar 1000 kronor. 2 kronor per GB. 30 GB bilder kostar alltså 60 kronor att lagra.

Du vill slänga bort dina negativ och lägga ner arbete med att rensa filer för att spara 60 spänn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 13:42

Haha, så kan man ju också se på det men du måste räkna med att 30 GB jpeg ≠ samma mängd bilder i RAW, snarare tio ggr så mycket.

Och när valet ligger mellan 500GB lagring och mat i nästan två veckor mat blir det inte så svårt längre =P

Senast redigerat 2008-01-08 14:01

Tänk så mycket nudlar man får för 60 spänn! Hoppas du får råd så småningom att köpa till lagringsutrymme!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 14:15

haha, jo jag förstår dig och nog är det värt att hålla kvar på RAW-filerna så nog blir det lite extra lagringsutrymme så snart ekonomin tillåter det men tills vidare får jpeg duga...

1
Bevaka tråden