Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ålder på födelsedagsbarn i ical /leopard?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som jag finner mycket besynnerlig med tanke på att min gamla nokia telefon gjorde detta på 90-talet.

Jag anger födelsedag i adressboken på de som jag känner till och sen låter jag ical prenumerera på den kalendern.

Men även om jag i adressboken anger födelseåret på personen som fyller år så skriver inte ical ut åldern på den som fyller, tex XXX fyller 30 år.

Går detta att ställa in någonstans tro? Jag söker i hjälpen men finner inga relevanta svar, och nu fungerade sökfunktionen här men det var mest gamla trådar som ville synka födelsedagar överhuvudtaget där.

Varför ska man skriva in årtal om man inte får ut åldern på födelsedagar???
/jon

Mm, jag har också saknat det och så vitt jag vet finns det ingen funktion från Apple för att få det att fungera.

Hittade dock ett script för 10.4 nu när jag googlade runt lite, som man ska spara som en adressbok-plugin som påstås ge ålder, inget jag testat dock:

http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=view&cid=58683

Kolla även in detta:

Address Book Dates quickly shows the age, astrological sign, and Chinese Zodiac for contacts in the Apple Address Book. Also, it will navigate in iCal to the contact’s birthday and any other custom dates.

Hemsida: Address Book Dates

Det man dessutom saknar i födelsedagskalendern är möjligheten att bli påmind om en födelsedag en viss tid innan.

Hur apple är det?

För att vara de mästare de säger sig vara har de missat mycket

Ska kolla upp tipsen,

Jag feedbackade apple också på möjligheten att lägga till samma händelse till flera kalendrar, vilket är ett måste när man är en familj. För jag kanske bokar in något som berör alla i familjen men om de väljer bort att kolla alla kalendrar utan sin egen så är det ju fetkört. Gräl och skilsmässa blir det då

Får se vad nästa leopard uppdatering har i sitt sköte?

Tack,
jon

YABI

Denna verkar perfa minsann, men bara i alpha ännu.

Kanske kan det vara något för er andra?

/j

Det är ju helt galet att man måste lägga in personen i Adressboken?
Jag har massvis med småttingar i min släkt som jag ständigt glömmer ålder på, och födelsedatum också. De har varken telefoner eller något annat som gör att jag vill ha dem i min adressbok (som i förlängningen dessutom skulle göra att de skulle syncas in i iPhonen). Jag vill bara ha dem i kalendern.

Kanske man skulle feedbacka om?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det är ju helt galet att man måste lägga in personen i Adressboken?
Jag har massvis med småttingar i min släkt som jag ständigt glömmer ålder på, och födelsedatum också. De har varken telefoner eller något annat som gör att jag vill ha dem i min adressbok (som i förlängningen dessutom skulle göra att de skulle syncas in i iPhonen). Jag vill bara ha dem i kalendern.

Det är inte helt orimligt i mina ögon att man har principen att personer har man bara i Adressboken, istället för spritt över flera ställen. Var sak i sitt register så att säga.

Vill man inte ha in dom i iPhonen kan man se till att bara synkronisera vissa grupper ut Adressboken (eller göra en specifik iPhone-grupp och bara synka den).

Fast det är ändå konstigt att man inte kan lägga in födelsedagar i en kalender utan att behöva samköra det med Adressboken.
Jag köper inte riktigt argumentet faktiskt.

grupper i adressboken?
*kollar genast upp*

Aha... Ok.
Då är jag med.

Fast jag tycker ändå att det är en omväg att gå att behöva blanda in ett annat program för att få in en födelsedag i ett annat program.
Jag vill inte bli tvingad att använda adressboken om jag själv inte vill.
(men nu gjorde jag det ändå, eftersom landet ligger som det ligger, uppochned)

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast jag tycker ändå att det är en omväg att gå att behöva blanda in ett annat program för att få in en födelsedag i ett annat program.
Jag vill inte bli tvingad att använda adressboken om jag själv inte vill.
(men nu gjorde jag det ändå, eftersom landet ligger som det ligger, uppochned)

Jag förstår precis hur du menar, men jag förstår också hur Apple tänkt ut det. Deras tanke är att du i första hand har alla människor samlade i Adressboken och där lägger du in info som telefonnummer, epostadress - och födelsedatum. Sen visar iCal det åt dig, som en extrafunktion.

Men det jag inte förstår är: Om du inte vill använda Adressboken, varför lägger du inte in födelsedagarna själv direkt i iCal?

Som en vanlig aktivitet som upprepas varje år, alltså, precis som man vanligtvis jobbar med iCal för allt möjligt annat. Det måste väl passa ditt arbetssätt bättre eller missar jag något?

Jag har gjort det med Adressboken nu. Jag hade ingen aning om att man kunde använda gruppsystemet. Jag gjorde en med "födelsedagar" och den visas inte i "All" av någon anledning och därmed syncas den väl inte till telefonen heller, misstänker jag.

Om man lägger in den som årlig funktion så visar den ju samma ålder varje år...
Om man inte skriver födelsedag bara då förstås.

Jo, jag förstår också hur Apple tänker i frågan, men jag tycker det är ett märkligt sätt att tänka.
Jag själv lägger (eh... la? ) exempelvis inte in min 5-åriga syskonbarn i adressboken och hade det inte varit för födelsedagarna så hade de inte existerat i mitt digitala system.
Men jag förstår deras tanke om att "man" skulle ha alla samlade på ett ställe, även om jag inte håller med...
Snurrade jag till det nu?

1
Bevaka tråden