Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nya appz o ny hårdvara!!!???

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

någon som vet när det eventuellt kommer ny spännande hårdvara eller ny programvara från Apple?

Exempelvis är man nyfiken på när Finalcut pro 4 kommer?

Någon som vet något om detta.

Du som har kollen, vad tror du om ryktena om att PB15" kommer uppdateras med Alu, DDR266 etc?!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 20:56

Göra om ibooken till en tablet. Det skulle enligt min mening vara något otroligt dumt. Tror aldrig Apple skulle våga satsa varumärket iBook på det viset.
Dyker det upp en tablet-dator från Apple skulle den troligtvis få ett nytt namn.
Var har du fått infon om dessa ryktena? Eller är det bara dina egna fantasier?
Varför skulle det inte kunna tänkas komma en ny "digital device" när ipoden visade sig vara en sådan lyckad produkt.
Visst att detta är ryktesavdelningen, men lite mer substans kan man väl ändå kräva bakom ryktena?

/Johan

Det lilla jag vet är att Powermacarna kommer få en ny design. Min källa sa bara "Du kommer inte tro dina ögon".

Vilken processor Apple kommer använda är upphöjt i dunkel. Förhoppningsvis IBM. Vi får se.

iBook till Tablet... nja... tablets har inte slagit speciellt bra på PC sidan så det tror jag inte.
Nya iBooks - kommer nog...

Powerbook 15" tja... hoppas gör jag.

.macmusic - inte så snart tror jag säkerligen en massa diskuterande kvar. Rättigheter och sådant. Sedan har inte skivbolagen sagt vilket digitaltformat de ska använda sig av. Windows Media eller AAC. Så här lär vi få vänta ett tag till.

Något kommer på WWDC - vad vet jag inte. Powermac kanske.

Vi får se... tyst på de vettiga ryktessidorna än så länge.

Tycker det låter riktigt fräckt att göra något Tablet liknande av iBook. Tänk nuvarande iBook men att man kan plocka loss tangentbordet och bara använda skärmen. Jag är säker på att Apple kan hitta på nån lösning som är både tekniskt och estetiskt tilltalande.

Ciryon

Jag tycker det vore fräckare med en iBook eller Powerbook G4 12" UTAN skärm och tangentbord. Tänk va smidigt att bära med sig. Till den lilla lådan ansluter man skärm + bluetooth tgb och mus. Möjligtvis kan man ha en liten tryckkänslig skärm för enklare grejer som tex lyssna på musik och liknande.

Vad jag har förstått av de nyheter som handlat om Tablet PC så har de sålt mycket bättre än väntat. Försäljningen har tagit fart snabbare än vad de trodde den skulle göra.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:
IBM kommer att komma ut med PPC970 i juli så det är troligt att det kommer PowerMacar med HyperTransport och 970 under MWNY.

Vad har du för källor för detta påstående?

Think Secret påstår att Apple INTE kommer att presentera några nya produkter på MWNY, Jobs ska ju inte ens hålla någon keynote. Och dessutom: Apple har inte släppt nya PowerMacar på ett expo på ett bra tag nu. De har släppt dom separat en månad efteråt eller liknande (hände två gånger 2002 och en gång i år hittills).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 11:40

Var på ett Apple/Adobe seminarium för reklambranschen igår. Dels så lite elegant så styrdes en KeyNote-presentation från en Ericsson mobil med hjälp av Bluetooth ocg Clicker-programvara. Dessutom utlovade Oscar Bjers (Apple VD) att de under våren skulle lansera mycket nytt som skulle slå ut fötterna under oss under temat "Mobility".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 11:42

Dessutom sa han att de första 17" för Sverige skulle börja levereras nu de närmast följande dagarna.

<Think Secret påstår att Apple INTE kommer att presentera några nya produkter på MWNY,>

Think Secret har säkert rätt, och jag tycker att det är bra att Apple väljer att släppa produkter lite då och då istället för på de stora mässorna.

Dock kan vi nog räkna med att Apple kommer att släppa någon/några produkter veckorna/månaden innan MWNY. Så att mässan kan fyllas med den nya produkten och inte gammal skåpmat.

[ 12. mars 2003, 12:02: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:
Final Cut Pro 4 är på gång... kommar att blandannat innehåller funktioner från Shake.

10.3 Panter har 64bit-stöd för PPC970 redan nu.

IBM kommer att komma ut med PPC970 i juli så det är troligt att det kommer PowerMacar med HyperTransport och 970 under MWNY. Annars senast i Q1 2004.

Nya iBooks är på gång om några veckor (samtidigt som nya iPod, uppdatering av Quicktime och nya musiktjänst via .Mac). Det rycktas om 8", 12", 14" ("Big and Small things from Apple" ni vet). iBooken kommer att ha en ny design... inget tgb utan som en Tablet! Samtliga tre modeller kommer att ha +100 MHz snabbare G3 en dagens iBooks samt samtliga tre kommer att levereras med BlueTooth tgb och mus. HDD i nya iBook kommer att vara av samma modell som i de kommande iPods (Toshiba). iBooks med G4 kommer tidigast Q1 2004.

Det ryktas om och är troligt att iMacen kommer att få PPC970 också. Kanske inte i juli men förmodligen Q1 2004. Den kommer dock att vara lägre klockad än PowerMacarna med 970.

PowerBooks kommer fortfarande ha G4 till IBM kommer ut med den energisnåla varianten PPC970+ (troligt i Q1 2004). PowerBook 17" kommer att få dual G4 (PPC4774/PPC4775) Q4 2003 eller Q1 2004.

Ingen ny "digital device" a la iPod kommer att komma. iPod (iKapsel) är och kommer att vara den enda "digital device" som apple kommer att tillverka tror jag. Samt den kommer att alltid vara en Digital Music Device och inget annat.

Det mesta i år kommer att handla om bärbart.

That´s my two cents!

oj vad mycket som verkar spännande i det du skriver

MEN hur troligt är detta????

Och var finns det info om fcp 4 och vad den kan tänkas innehålla?

  • Medlem
  • 2003-03-12 20:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Det lilla jag vet är att Powermacarna kommer få en ny design. Min källa sa bara "Du kommer inte tro dina ögon".

Vilken processor Apple kommer använda är upphöjt i dunkel. Förhoppningsvis IBM. Vi får se.

iBook till Tablet... nja... tablets har inte slagit speciellt bra på PC sidan så det tror jag inte.
Nya iBooks - kommer nog...

Powerbook 15" tja... hoppas gör jag.

.macmusic - inte så snart tror jag säkerligen en massa diskuterande kvar. Rättigheter och sådant. Sedan har inte skivbolagen sagt vilket digitaltformat de ska använda sig av. Windows Media eller AAC. Så här lär vi få vänta ett tag till.

Något kommer på WWDC - vad vet jag inte. Powermac kanske.

Vi får se... tyst på de vettiga ryktessidorna än så länge.

När är WWDC?

Angåene powermacarnas nya utseende… kan det vara det jag såg i PC för alla för ett bra tag sen. det såg asmysko ut och jag har väntat på det utseendet sen dess men det har aldrig dykt upp. den såg ut som ett element från 30-talet… Konstit att jag såg det i PC för alla också…

  • Medlem
  • 2003-03-12 23:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Laseranders:
Angåene powermacarnas nya utseende? kan det vara det jag såg i PC för alla för ett bra tag sen. det såg asmysko ut och jag har väntat på det utseendet sen dess men det har aldrig dykt upp. den såg ut som ett element från 30-talet? Konstit att jag såg det i PC för alla också?

tjena anders!
den där burken kallades för xtrem mac och skulle säljas av ett svenskt företag. så blev dock aldrig fallet.
men en skön hype blev det

/majk

Har för mig att de kallades xtreme eller liknande och hade en svensk websida. Men det var för flera år sedan jag såg dem, och de hade då dual 1GHz-processor, medans PM hade på sin höjd 800...

Där han du före precis som jag hade hittat en länk och skulle lägga till i mitt inlägg...

Dock finns det en nyhet på Wired från 9 augusti 2000 för de som är intresserade av lite historia.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 09:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:
Varför då? Det är ju fortfarande en iBook fast dock i en ny design. Skulle den nya iMacen ha hetat iLamp eller iGlobe? skulle inte tro det.

Det är en viss skillnad där. Den nya iMacen var ju fortfarande inom konceptet. Genom att göra om iBooken till en tablet skulle man ju ändra ibookens koncept, att vara en konsument laptop.
Skulle Apple plötsligt stå utan ett sådant alternativ när de pushar för 2003 som "the year of mobility". Visst en tablet är ju också minst lika mobil. Men ändå, skulle inte tro att dom skulle få för sig en sådan sak.

Så som jag har förstått det så har MacRumors.com sin page2 för mer otroliga rykten vilka har en tveksam sanningsgrad.

/Johan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:
page2 är till där de rykten som de inte vågar publiciera på första sidan. Första sidan publicerar de mer nyheter och rykten som i sin tur har bekräftats öppet av andra sajter såsom thinksecret.com. Page2 har "viss bekräftelse" så de har inte "en tveksam sanningsgrad".

Njae... MacRumors har sina egna källor och litar mera på dem än på andra sajter. Det finns flera fall där MacRumors påstått något som alla andra haft fel om (som t.ex. SuperDrive i PB i november förra året - bara MacRumors sa det samtidigt som t.ex. ThinkSecret avfärdade det).

Page 2 är rykten som de inte fått bekräftade och ibland rykten som de inte tror på själva, men som de ändå vill vidarebefodra. Plus mindre intressanta rykten. Såhär skriver dom själva: Welcome to Page 2 of MacRumors.com. This page compiles news and rumors of uncertain reliablity and lesser interest that are not linked from the Main Page.

MacRumors brukar dessutom vara noga med att skilja på det som är äkta läckor och det som bara är spekulationer (om än kvalificerade sådana).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Dock kan vi nog räkna med att Apple kommer att släppa någon/några produkter veckorna/månaden innan MWNY. Så att mässan kan fyllas med den nya produkten och inte gammal skåpmat.

Är väl inte helt otroligt. Men det det är bara en gissning va? Inte ett rykte?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl H. Blomqvist:

Citat:

citera:Think Secret påstår att Apple INTE kommer att presentera några nya produkter på MWNY, Jobs ska ju inte ens hålla någon keynote. Och dessutom: Apple har inte släppt nya PowerMacar på ett expo på ett bra tag nu. De har släppt dom separat en månad efteråt eller liknande (hände två gånger 2002 och en gång i år hittills).

De kommer de inte att göra heller... allt kommer under WWDC.

Aha. Nu ändrade du dig, från börjat påstod du bestämt att nya PM skulle komma under själva MWNY.

<Men det det är bara en gissning va? Inte ett rykte?>

Japp en gissning. Känns lågiskt att de kommer att göra så. Om de inte lanserar nått på själva mässan.

  • Medlem
  • 2003-03-13 13:18

Sällan har jag skådat någon som lägger fram sina teorier med samma självsäkerhet som Carl H. Blomqvist.
Vore kul om det vara sant.

1
Bevaka tråden