Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och CS3, fungerar det bra?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-23 22:25

Jag använder Photoshop/Illustrator en hel del och har idag en PC där jag gör dessa jobb. Idag så fick jag idén att byta ut min nuvarande Macbook samt PCn till en av dom bättre Macbookmodellerna fast med 2gb ram och sedan använda denna för Photoshop/Illustrator. Då via en extern skärm och tangentbord.

Min nuvarande Macbook, 1,83ghz Intel Core Duo 1gb ram, har jag haft sedan Macbook lanserades. Jag känner att mitt CS2 paket inte flyter precis som jag vill på denna och därför använder jag min PC. Hur kommer det fungera på en nyare Macbook fast med 2gb minne och CS3? Kommer det flyta på så pass bra att jag inte märker någon skillnad emot min PC?

Jag vill inte skaffa någon Macbook Pro då jag tycker att Macbook passar mig mycket bättre. Någon som använder en liknande lösning?

Jag kör CS3 på min MacBook.
Intel Core Duo, 2 GB minne, snabbare HD.

Tycker att det flyter på riktigt bra.
Det är klart att programmen tar lite längre tid att starta än iCal, men det får man ju räkna med.

Körde Photoshop Elements (ej universal) på MacBooken tidigare och det var väldigt mycket segare.

Kan ju kanske inte svara på om du kommer märka skillnad mot din PC men för mig så fungerar det väldigt bra med CS3 och MacBook!

Om du dessutom får en snabbare och bättre processor så borde det fungera bra.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-23 22:49

Nu efter lite forskning så har en 15" Macbook Pro blivit ett alternativ. Någon som har erfarenhet av den tillsammans med CS3 ?

Hur ska vi veta det? "En PC" kan ju betyda vad som helst...
Hur som haver, jag kör CS3 på MacBook (den allra första gamla svarta) med 2 GB ram, och är ganska nöjd. Som tidigare nämnt, det tar hyfsat lång tid att starta programmen (har inte mätt, men gissar ca 10-15 sekunder), funkar OK till små filer, men till stora filer (högupplösta 50x70 cm photoshopfiler med många lager) är det nästan plågsamt.

Jag tycker verkligen du ska försöka låna och testa av någon, för det är väldigt individuellt hur man upplever det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-23 23:02

Ja, förlåt. Min PC är en AMD64 2,2 ghz, 2gb ram och ett Radeon x800.

Jag arbetar mycket med stora filer samt i flera lager, så det verkar som jag får tänka om.

Fungerar det bättre med en Macbook Pro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-24 00:35

Inhandlar du din en MBP av nyare modell borde det ju inte alls vara några problem. Själv har jag en MBP 2.16 GHz C2D 2Gb RAM (minsta modellen innan de senaste uppgraderingarna) och det är inga som helst problem att jobba med 300Mb stora filer i Photoshop CS3.

I de nyare varianterna sitter det ju dess utom vassare grafikkort och processorn är lite snabbare.

Vad jag inte vet är hur saker och ting påverkas av att köra med extern skärm. Borde ju suga lite kraft från grafikkortet.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2007-10-31 13:36

Jag tycker photoshop CS3 flyter riktigt bra på min MB med Leopard, 2.16ghz, 2gb ram. Start på ca 3-5 sek. Uppgraderingen till Leopard gjorde endel tror jag. Jag upplever det så iaf.

CS2 flyter trögare på macen än CS3 eftersom det inte är optimerat för intel-processorer (det är också därför MS Office 2004 är så segt).

Men med mkt minne och CS3 borde det funka fint. Allra bäst är dock macbook pro, speciellt om du köper med 7200rpm hårddik som kan ladda in program och filer snabbare än de på 5400rpm som sitter i som standard i bärbara datorer.

EDIT: dubbelpost

Jag har en rev1 MacBook med 2GB som jag arbetat med dagligen i CS2/CS3 under snart ett och ett halvt år, varav en hel del professionellt. CS3 innebar föga förvånande en enorm prestandaskillnad jämfört med CS2 när det kom i våras. CS2 var riktigt plågsamt att köra precis som CS3 är under Rosetta (vilket ibland kan behövas för vissa pluggar).

Illustrator och PS funkar bra så länge man jobbar med relativt små filer. Med andra ord - Jobbar du med webb funkar det men jobbar du med traditionell reklam funkar det inget vidare. Jag brukar ofta jobba med PS-filer som är runt 1GB och det är bara för segt. Jag har också kört en del After Effects och Premiere och det går ganska segt, renderingstider kunde helt klart vara bättre. Lightroom funkar ok men funkade ännu bättre innan uppdateringen till v1.1 kom.

Den nyaste MacBooken (speciellt den som släpptes igår) är självklart snabbare än min rev1-burk, framförallt p.g.a. den har ett bättre grafikchip, men mitt råd är att du köper så mycket som du har råd med. Har du råd med en MacBook Pro finns det ingen anledning att snåla med en MacBook.

Okej, jag drar igång den här igen.. Jag funderar på att köpa en ny macbook 2,2ghz från USA då de är ganska billiga där. Sen ska jag nog sätta i 4gb ramminne i den. eftersom jag går en mediautbildning där de bara använder cs3 så undrar jag om det kommer att funka. Jag ser att folk har svarat på de tidigare men då med andra varianter av macbook eller med andra minnen så jag frågar igen. (det blir nog mest webbaserat arbete men nog lite stora grejer också) Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-01-07 20:07
Ursprungligen av wezztar:

Okej, jag drar igång den här igen.. Jag funderar på att köpa en ny macbook 2,2ghz från USA då de är ganska billiga där. Sen ska jag nog sätta i 4gb ramminne i den. eftersom jag går en mediautbildning där de bara använder cs3 så undrar jag om det kommer att funka. Jag ser att folk har svarat på de tidigare men då med andra varianter av macbook eller med andra minnen så jag frågar igen. (det blir nog mest webbaserat arbete men nog lite stora grejer också) Tacksam för svar!

Ja det kommer funka jag har MB 2,0GHz med 2GB RAM, där flyter cs3 bra. Så om du köper en nyare med bättre prestanda så självklart kommer det att fungera!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-07 20:49
Ursprungligen av wezztar:

Okej, jag drar igång den här igen.. Jag funderar på att köpa en ny macbook 2,2ghz från USA då de är ganska billiga där. Sen ska jag nog sätta i 4gb ramminne i den. eftersom jag går en mediautbildning där de bara använder cs3 så undrar jag om det kommer att funka. Jag ser att folk har svarat på de tidigare men då med andra varianter av macbook eller med andra minnen så jag frågar igen. (det blir nog mest webbaserat arbete men nog lite stora grejer också) Tacksam för svar!

Jag har en MB av senaste modell med 4 GB RAM, och Photoshop CS3 flyter på hur bra som helst. Kör visserligen inga projekt som kommer i närheten av 1gb, men jag har inte haft några problem. Å andra sidan var min gamla dator en stenåldersPC som med nöd och näppe kunde köra Photoshop CS, förutsatt att jag inte hade iTunes igång samtidigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 18:02

Är det grafikkortet som är hela grejen? För det är bara det som skiljer mot pr0n va?

Toppen! Man blir så glad av den här sidan! tackar tackar

Bra att veta, tackar! Nu är jag råsugen men väntan blir lång, kommer inte ha datorn förns i slutet av mars.. fast jag har ju inte pengarna heller så det gör inte så mkt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 11:09

CS3 är vad jag vet väldigt beroende av arbetsminne, och eftersom minne är billigt nu köper du väl maximalt minne och kastar i (dock ej från Apple, då blir du ruinerad). Då blir du en lycklig människa.

Okej, det här är pinsamt, men är det nån som har testat Sims livetshistorier på sin macbook?Det ska vara anpassat för laptops.. funkar fint? Nu säger vi att det är min hmm lillesyrra som ska spela då.. inte jag:P

Min november-07 svarta MacBook har 4gb ram och klarar av Photoshop CS3 galant. Som tidigare nämt tar det längre tid att starta PS än iCal, men det tar längre tid att fisa än att starta iCal.

Kan inte uttala mig om Illustrator, InDesign eller liknande, tyvärr.

  • Medlem
  • 2008-01-09 10:46

Minnet är avgörande för om Photoshop funkar bra. En dedikerad scratch-disk ska också höja prestandan. Processorn är sekundär för stora filer. Mer minne och snabbare disk är det som avgör mest.

Illustrator och Indesign är inte särskilt krävande alls (relativt sett) om man inte har extremt komplexa dokument.

Som stfm säger, men med tillägget att processorn för vissa photoshop-operationer kan spela en hyggligt stor roll. Så fort bilden ligger i minnet utförs det man vill göra i närmast exakt proportion till processorns prestanda. I Photoshops fall är det också så att många funktioner har stöd för flera processorer. Maxa minnet, dvs 4 GB och sen kommer du att ha en mycket anständig Photoshop-snurra

great!

Har en svart MacBook på 2,2 GHz samt 2,5 GB RAM-minnen.

Tycker att programmen startar hyffsat snabbt samt går bra att arbeta i. Inga problem enligt mig.

1
Bevaka tråden