Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddela dynamisk IP med Airport Extreme (AEBS)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Airport Extreme innan jul som jag likt de flesta vad det verkar har haft problem med att komma åt en USB-ansluten disk.

Får via airport utillity starta om AEBS och sedan logga ut/logga in när airport-disken dyker.
Hoppas att 10.5.2 löser problemet.

Men, testade just att ansluta till disken utifrån, alltså via WAN.
Alltså via äpple-K i finder och sen afp://mitt.ip
Sin egen IP hittar man via http://www.mittip.se/

För att detta ska funka måste man i airport utillity / hårddiskar / fildelning kryssa i alla rutor.

Anslutningen funkade utmäkt och jag kunde få upp alla hårddiskar, precis som hemma.

Dock, eftersom jag har BBB med dynamisk IP så byts ju min IP då och då, iaf. när jag är tvungen att starta om AEBS, och då kommer man ju sitta där på annan ort utan den nya IP-adressen hem.

Finns det några smarta lösningar för detta?
Att man få ett mail, med ny IP så fort den ändras eller liknande?

Har läst om www.dyndns.com och www.no-ip.com som uppdaterar aktuell ip mot en dynamisk adress. Jättesmidigt om man har en stationär hemma, eller ännu bättre en mac-server. Men jag har bara två bärbara som aldrig står på hemma.

Vad jag förstår så stödjer inte AEBS dyndns eller liknande, går det att komma runt. Att den rapporterar sin IP-adress ut på WAN?

Måste finnas nån som jobbat sig runt det problemet?

Har nu skaffat en dynamisk dns på dyndns.com som är kopplad till min IP. Får väl se hur ofta IP-adressen ändras så jag måste byta.

Märkte också att Timemachine hittade min disk även över WAN. Något jag inte hade räknat med.

jag har också samma funderingar !!

1
Bevaka tråden