Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta Linuxpartitioner i OSX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något kommando i Terminalen för att mounta Linuxpartitioner typ ext2/ext3 file system - hittade ett OSX-program som ska göra detta men det vore kul ifall man på ett lättare (?) sätt skulle fixa detta, gärna auotomatisk mountning redan vid uppstarten av Leopard & Tiger. Har sett att flera Linuxdistar klarar att mounta HFS+ partitioner så det vore smart om man i OSX kunnde lägga filer i en mapp som jag sedan når från t.ex SuSe 10.3 eller liknande Linuxdist.

Filen som kan mounta Linuxpartitioner hittar man här:

http://sourceforge.net/projects/ext2fsx

Ledsen för att ha tagit upp tid i onödan men hittade följande på nätet, kanske fler än jag har nytta av informationen, så här är frågor och svar från ett annat forum:

You need to mount it as ext2.
Try the following:
mount_ext2 -o rdonly -x /dev/disk0s3 /Volumes/Linux

Disable automount if enabled via GUI.

Let me know if it works.
doortokaosNov 27 2006, 10:09 PM
Great that worked... But I don't see it in the Finder... Is there anyway to integrate it?
If not it won't be a big problem, copying in the shell is not very comfortable but nevertheless it works.
Thanks for the help so far.

Greetings
canwolfNov 28 2006, 07:49 AM
It seems that partitions mounted via the shell don't show up on the desktop automatically. However, if you go to Go->Go To Folder in Finder, and type in the path to your new mount point ("/Volumes/Linux" or whatever), it will open up your linux partition in GUI, and the drive icon for Linux will also magically show up on the desktop as well, as you'll see it in your applications.

I've added the commands to mount my ext3 partitions to /etc/rc, so that they get mounted at boot. If you do the same, you'll see these partitions in the GUI whenever you boot OS X, so you don't have to go through mounting them manually through the terminal and then making them appear using the trick described above.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 17:07

Har du fått det att fungera bra under leopard?

Så långt har jag inte kommit... men om något dygn så vet jag bättre svar.. har behövt prioriterat annat..

  • Medlem
  • 2008-01-14 21:16

Macfuse och sshfs använder jag. Vet inte om det fungerar mot ext2/3 dock.

http://code.google.com/p/macfuse/wiki/HOWTO

Möjligtvis att man med Macfuse kan få stöd för Ext2/3..

sshfs dock är ju inte riktigt samma sak, med detta mountar man filsystem mellan olika datorer över nätverket.

Men det går inte på något sätt att få skrivmöjlighet till Ext-volymer, eller? Det vore ju inte helt fel i så fall.

Vaför inte använda afp/netatalk

Varför inte använda apf/netatalk istället. Mina Ubuntudiskar kommer automatisk upp i finder som om de vore en vilken som helst nätverksdisk. Jag har ext3 på min Ubuntubox.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 09:43

Kör man via nätverk så spelar det ingen roll vilket filsystem du har. Det är när disken sitter i samma burk som man får problem. Därför är inte apf/netatalk någon lösning.

Nu har jag formaterat om Linux-volymen som ext2 istället för ext3. Nu går det fint att även skriva till den från OS X med ext2fsx installerat.

Skillnaden dem emellan är väl mest att ext3 är jornalfört. Vill minnas att det är därför linux har så svårt att skriva till journalfört HFS+.

La slutligen till ett par rader i /etc/rc.common, nämligen:

mkdir /Volumes/Ubuntu
mount -t ext2 /dev/disk0s3 /Volumes/Ubuntu
mount /Volumes/Ubuntu

Detta gör att "Ubuntu" ligger både på skrivbordet och i /Volumes/ varje gång jag startar.

1
Bevaka tråden