Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OnlineFaktura.se

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 23:47

Hejsan blev precis färdig med mitt stora projekt och som ni säkert vet när man har jobbat med något för länge tappar man känsla för allt.
Därför skulle jag behöva lite hjälp.

Webbapplikationen som jag har gjort heter OnlineFaktura.se och som namnet säger så är dett ett fakturerings program som är webbaserat.
Man har absolut allt för att skapa professionella fakturor.

http://www.onlinefaktura.se/

Tack på förhand.

Intressant idé; frågan är vad du egentligen ville ha hjälp med?

/CX

Tänkte på precis samma sak igår när jag fick en Crimson-faktura. Eller inte precis samma utan en webbtjänt som ger ett enkelt sätt att fylla i o printa ut. Ingen backup eller dyl.

Förstår inte heller vad du behöver hjälp med, men ser som sagt intressant ut: )

Screenshots på gränssnitt, de olika fakturalayouterna osv hade jag gärna sett... Jobbigt att signa upp bara för att se om det öht är ngt att ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 13:06

Jag tänkte mest på designen på förstasidan, glömde skriva det igår. Ser det ok ut? Behöver jag ändra något... osv. Har även bifogat hur fakturan ser ut. Detta är bara en typ av faktura, man kan ställa in tx att Artnr ska vara synligt, streckkod, leveransdatum..... eller om man bara vill ha en textrad..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 13:12

Såhär ser interface ut för fakturalistan för en viss månad.

Jag har kollat din sida utifrån att jag är en företagare (vilket jag är) som är ute efter ett nytt/smidigt/... faktureringssystem (vilket jag inte riktigt är men skulle kunna bli)

Färg
OK- ger ett förtroendeingivande intryck. Lite av skattemyndigheten över sig i färgen och det är inte dumt. Som företagare är den ens vän – vilket man kanske inte tror innan man blivit det

Grafik
Huvudbilden ser bra ut
Loggan - Onlinefaktura – ser suddig och lite "billig ut". Skulle rekommendera dig att göra om den så att den fick bättre stuns

Texter – utseende
Jag tror att båda textkolumnerna skulle vinna på att få en kantlinje
Den vänstra kolumnen skulle även bli mer läsvänlig om den hade mer marginal mot högerkolumnen – nu går de nästan ihop
Vänsterkolumnen är den text som ska gripa tag i mig vid första besöket. Den gör inte det – men jag tror att ett par korta rubriker skulle öka intresset. Till exempel
Stycke 2 Enkelt och lätt
Stycke 3 Billigt och fritt
Stycke 4 Gratis att pröva
Tror även att högerkolumnen skulle tjäna på en huvudrubrik, t ex Detta ingår

Innehåll
Helt ärligt – jag skulle inte ha använt denna webbplats för mina fakturor. Mina kunder/mitt kundregister är en värdefull resurs som jag inte skulle lämna ut till några helt okända personer. Det finns inte adress eller telefonnummer någonstans. Det enda som finns för kontakt är ett anonymt formulär.

Lösningen skulle kunna vara en sidfot med adressuppgifter, en sida med vilka ni är och där ska även företagets registreringsnummer finnas. Gärna även något om dig/er om gör att man känner förtroende för att lämna sina uppgifter. Har du inte gjort något inom det här så kanske det finns från andra områden som kan ge dig denna trovärdighet

Jag vill se exempel på vad jag får redan på sidan! Ett par exempel med beskrivning räcker. Jag är innerligt trött på alla dessa webbplatser som kräver registrering, dvs att jag ska lämna ut min e-postadress för att få se om det är något jag är intresserad av. Ja, så trött på det att jag numera lämnar webbplatser som har dessa krav. Så visa vad ni erbjuder och låt mig sedan få bestämma om jag vill pröva

Småpill
I kontaktformuläret – se över orden.
Förbudärende?
På denna avdelning brukar det tjatas om särskrivningar men nu är det en hopskrivning. De ska vara "Övriga ärenden" som två ord

Jag inser att detta kanske inte har varit så roligt att läsa. Min avsikt har inte varit att klanka ner på sidan utan ge dig så konstruktiv kritik jag kan utifrån min syn som företagare och användare av webben.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 14:37

macwitty, det va den bästa kritinken jag läst på länge och det är sånt jag är ute efter. tusen tack! ska ta tag i detta under helgen och fixa till allt. du har helt rätt på alla punkter.

för att förklara förbudärende: när man loggar in fel 5 gg så blir man spärrad i 5 min (man har ingen åtkomst till sidan). man kan även sätta så att man bara kan logga in från en ip address osv.. nästa fas av inloggningen blir att man kan köpa företagsdosa från "todos.se" samma lösning som bankerna använder, men det kommer om 2-3 månader.

ivan, glad att du tog det så.
Ser fram emot att få "sätta tänderna" i den uppdaterade sidan

Någon slags enkel demo app kanske kan vara bra. Dvs, utan registreringskrav

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 13:35

Nu ligger den nya sidan ute. Hoppas att du är lika kritisk som innan macwitty har säkert gjort nån miss här o där, men men..

Ursprungligen av ninjamac:

Någon slags enkel demo app kanske kan vara bra. Dvs, utan registreringskrav

Kan inte skapa ett demo konto, har inte tid att kontrollera demo kontot + att jag inte har hunnit fixa begränsningar för olika användarkonto (tx: att dom inte kan lägga till, ändra eller tabort grejer.)

Folk brukar alltid skriva bara massa dumma grejer annars.

Senast redigerat 2008-01-07 14:57

Jag har kollat den - den ser vid en första blick mycket bättre ut. Ett och annat småplock finns det.

Hinner inte kolla den i detalj idag - jag måste få klart ett jobb som ska ut i morgon - men jag lovar återkomma snart

Ivan, du har bett mig om att vara kritisk och jag har därför gått in på såväl stort som smått. Har även varit nere och petat på ordnivå – vilket tar plats att skriva om men oftast bara innebär att det blivit fel på en bokstav eller så. Läs mer urskillning och ta till dig det som du tror är relevant för er kundgrupp.

Först vill jag säga att sidan ser mycket bättre ut. Den är mer inbjudande, intresseväckande och lättläst. ”Loggan” är nu klar och tydlig – bra!

Ingressen
”Online Faktura erbjuder ett revolutionerande och innovativ fakturahantering.”
1. Bör nog vara en och inte ett. Annars måste slutet bli innovativt fakturahanteringssystem (onödigt långt och krångligt ord)

2. "revolutionerande och innovativ" är stora ord och jag hittar inte täckning för det revolutionerande. Av det som sägs på sidan kan jag inte se att det skiljer sig så mycket från andra webbaserade faktureringsprogram. Du bör antingen tona ner det eller bevisa det. Gärna det senare!

Under Billigt och fritt
”Du betalar endast 49 kr / månad. Du sparar tusentals kronor.”

1. kr/månad – det ska inte vara mellanslag före och efter /.
Inser att det kan bli en ful radbrytning men vill du inte riskera det så får du formulera om meningen. Hur man ser till att det blir snygga radbrytningar har varit uppe i tidigare trådar. Bästa metoden tror jag har atagits upp av ninjamac, som jag ser är inne i denna tråd också – hej på dej! Nämligen att se till att det finns tillräckligt med korta ord runt de längre så att det inte blir så stora gluggar oavsett vilken webbläsare, plattform eller vald teckenstorlek man har.

(Ser nu att detta även gäller i huvudbilden – så det blir till att ändra den också!)

2. Överdriv inte – Tusentals kronor blir det nog inte – om man inte räknar på väldigt lång sikt. Vad kostar ett vanligt bokföringsprogram som kan hantera fakturor? Ett par tusen – och det håller ett par år och kan även hantera bokföringen. Visst, man kan spara pengar – men överdrifter gör att man kan blir lite anti

Under Flexibelt
”Jobba varifrån du vill, slippa dyra ...”
slipp dyra ... ska det nog vara

Under Obegränsat
”Det finns inga som helst begränsningar på programmet.”
Det är kanske bättre med "i programmet"

Under Säkert
Här vill jag ha möjlighet att läsa mer – för att övertyga mig om detta.
Inte mer på sidan utan jag vill erbjudas en möjlighet genom en länk till en sida som beskriver olika säkerhetsaspekter, inkl era backuper

Speciellt efter Aftonbladethacket då kunders uppgifter las ut på nätet är säkerhet något jag hört kollegor och kunder prata mer än vanligt om de senaste dagarna. Har inte följt Telias mejlproblem men vad jag förstod var det även problem med att man inte hade tillräckligt bra backup

Sedan har vi tillgängligheten. Kanske inte något alla företagare tänker på men de som valt fel när det gäller webbhotell vet vad det innebär när servrar ligger nere, inkl Telias strul. Vad har ni för "bevakning" och "garanti" när det gäller att systemet är tillängligt? Kan även handla om vilka ”tillgänglighetstider” servern haft under senaste åren.

Under Enkelt och lätt
Här går du från direkt tilltal ”du” till "man". Ändra till "du" som det är på övriga ställen.

Under Tydliga fakturor
Låter bra men jag vill även veta att jag kan få dem anpassade till mitt företag med logga etc

Ikonerna på sidan
Bra med bilder som drar ögonen till rubrikerna. Om du ändå ska in och ändra på sidan så ge även dem alt. text. Vi ska göra vad vi kan för att öka sidors tillgänglighet för alla (Säger en som nog sitter i glashus!)

Sidan Kontakta oss
Känns fortfarande väldigt anonym
Undrar om du inte skulle lyfta upp kontaktuppgifterna från sidfoten samtidigt som du erbjuder formuläret

Under Snabbkontakt
Ursäkta om jag rörde till det för dig – nu har det blivit en del särskrivningar
Det ska vara:
Allmän information (som det står)
Förbudsärende (med s som sammanbindare)
Supportärende (hopskrivet)
Ekonomiärende (hopskrivet)
Övriga ärende (som det står)

Kvarstår

Att få se exempel.
Ledsen, men ni hade inte fått mig som kund utan att jag fått något mer konkret innan jag lämnar ut min e-postadress. Detta trots att jag alltid kör med e-postalias för nya webbplatser!

Er trovärdighet
Jag försökte sätta mig in i situationen att jag hade fastnat för er och ska nu övertyga mig själv om att jag tryggt kan lägga mitt kundregister hos er.

Det står att det är en produkt från Code Box. Är Online Faktura en del av Code Box? I så fall bör ni använda det – här finns det väl en del kunder ni kan använda för att ge helheten trovärdighet.

Jag skulle ha slängt in en sida ”om oss” – inte för att folk sitter och lusläser den men det ger lite tyngd. Det blir lite som med läkemedelsreklam – längst ner radar de upp studier med ett typsnitt som påminner om Times 2 punkt, inte för att det ska läsas utan för att ge den vetenskapliga tyngden.

Ja, detta blev resultatet när jag satte tänderna i sidan – jag hoppas att det inte leder till att du biter i gräset!;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-08 17:38

Hejsan igen.
Kan inte tacka dig tillräckligt macwitty inte många som hade gått igenom sidan så grundligt.
Nu har jag fixat till det mesta. Men mycket återstår, jag inser nu att jag måste skapa sidor för varje rubrik/bild på förstasidan. Som ni ser krånglar jag till det med formuleringarna, därför ska jag be min kompis skriva texterna.
Jag försökte överdriva med vissa texter för att få det att låta wow , men du har helt rätt to much is to much.

Ursprungligen av macwitty:

Ikonerna på sidan
Bra med bilder som drar ögonen till rubrikerna. Om du ändå ska in och ändra på sidan så ge även dem alt. text. Vi ska göra vad vi kan för att öka sidors tillgänglighet för alla (Säger en som nog sitter i glashus!)

Använde en annan teknik när jag skapade rutorna/ikonerna på förstasidan. Dom ligger som bakgrund på div:en och därför kan jag inte sätta någon Alt eller Title text, ska nog ändra det senare när textsidorna kommer.

Ursprungligen av macwitty:

Det står att det är en produkt från Code Box. Är Online Faktura en del av Code Box? I så fall bör ni använda det – här finns det väl en del kunder ni kan använda för att ge helheten trovärdighet.

Ye, problem nr2 vår sida CodeBox.se är nere just nu, den ska också byggas om och referenser är det inga problem på sen. Har gjort onlinerapporter åt SSAB , skött klassfest.com databaser.…

Nu har jag skapat ett demo konto bara för er, kontot är giltigt i en månad. Då kan ni se hur det ser ut.
Login: DemoDemo
Pass: DemoDemo

Finns absolut ingenting där nu, ni kan ändra tabort och göra vad ni vill. Systemet bygger på OneUserOnly , så jag vet inte hur det kommer fungera om ni är inne samtidigt och meckar.
Uppstår det buggar kan ni maila dom till mig. Problemet är att ni kommer bli skickade till en CustomErrorPage vilket menas att ni inte kommer få något rigtigt Debug fel mess.

Snygg sida, men lite tunn kanske. Jag vill gärna kunna klicka på varje ikon på första sidan och läsa mer om varje del in presenterar...kunna se screenshots och exempel osv. Är där med min pekare direkt och vill klicka.

Exempel hur jag kan använda flexibelt t ex med bilder och text.
Enkelt och lätt...visa gränssnittet och hur man gör en faktura
Register. Visa register och funktioner
Tydliga fakturor...visa dem

osv.

1
Bevaka tråden