Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken startar inte!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Datorn hängde sig så jag höll inne avstängsningsknappen för att starta om datorn. När jag väntar i 10 minuter ungefär kommer det upp en mapp med ett ? som blinkar istället för äpplet.

Jag testade att starta om med startskivan och det funkar. Jag försökte reparera skivan (hårddisken) men det avbröts eftersom ett fel uppstod.

någon idé??

Trasig hårddisk, tror jag. Frågetecknet innebär ju att datorn inte hittar något fungerande system att starta, och när din DVD-skiva inte lyckas reparera hårddisken tyder det ju på att den (hårddisken) är trasig.

Har du något viktigt och icke uppbackat på hårddisken? Spara undan det i så fall, och formatera sedan om hårddisken. Om du fortfarande har problem med hårddisken är den nog trasig bortom återhämtning och du får se dig om efter en ny.

Datorn är bara 4 månader. Sånt måste väl gå på garantin? Om den är trasig vill säga. Jag har en del grejer på datorn som jag gärna skulle behålla. Hur ska jag lösa det om jag inte ens kan starta upp den?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-03 09:31

Har du tur kan du starta Macbooken i Target Disk Mode genom att hålla in "T" under uppstart. Sedan kan du koppla in den som en extern FireWire hårddisk till vilken dator som helst. Därifrån kan du köra ett "riktigt" diskverktyg på den.

Funkar inte det... grattis. Ny hårddisk ska du ha på garantin men dina data är borta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 14:54

En sista nödåtgärd skulle kunna vara att köra SpinRite (http://www.grc.com/cs/prepurch.htm).
Det är inte gratis ($89), men det är det absolut bästa räddningsprogram jag stött på, så om nånting kan rädda dina data så är det detta.

Saxat från hemsidan:
"SpinRite v6.0 recognizes and operates on ALL file systems. It can even be used to repair and recover Apple Macintosh and Tivo hard drives by temporarily moving them into an Intel-based PC. It can also be used to check the health of drives that have not yet been formatted.

SpinRite v6.0 brings along and automatically boots a copy of the FreeDOS operating system, so it will run even if you have no 'DOS'. It can create bootable diskettes, CD‑R's, USB Flash drives and other media."

Så, om du har tillgång till en vanlig pc och ett externt kabinett för mac-disken, så kan du köra en grundlig genomgång och reparation av disken (vilket kan ta ordentligt lång tid). Sen kan du förhoppningsvis åtminstone köra i Target-läge och hämta de data du behöver.

Mvh
/genell

Jag testade att hålla in T under uppstarten. Nu åker det omkring någon slags symbol som tar upp 1/4 av skärmen.Som nån slags skärmsläckare. En vit rund ring med en rektangel uppe i högra hörnet och 4 vita tjocka streck. Innan detta var det en bild på vad som såg ut att vara ett grönt batteri.

Firewire-ikonen. Koppla nu en firewire-kabel mellan macbooken och en annan mac.

Haha! jag såg det var den efter en stund.

Har ingen firewirekabel hemma. Får försöka ordna en sådan.
Men nu är det alltså bara att köra den som en extern hårddisk? det vore ju guld!

Ursprungligen av hultanhasek:

Men nu är det alltså bara att köra den som en extern hårddisk? det vore ju guld!

Precis.

går det att flytta över en skiva (.dmg) som är lösenordsskyddad (krypterad) och öppna den på en annan macbook. räcker det med att skriva in lösenordet?

Ursprungligen av hultanhasek:

går det att flytta över en skiva (.dmg) som är lösenordsskyddad (krypterad) och öppna den på en annan macbook. räcker det med att skriva in lösenordet?

Japp.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-01-04 10:51

Kolla den här tråden:
http://www.99.se/ibook-macbook/218558-harddiskfel-fragetecknet.html

Om du har en Seagate-disk ska du låta bli att försöka rädda data och istället kolla den här länken:
http://www.informationweek.com/hardware/showArticle.jhtml;jsessionid=4IJ2MYTAJMRCSQSNDLRSKH0CJUNN2JVN?articleID=204203468

nu har jag en firewiresladd.... den sitter i båda datorerna nu. ska det inte dyka upp som en extern hårddisk på skrivbordet? eller måste jag göra något annat?

Ursprungligen av hultanhasek:

nu har jag en firewiresladd.... den sitter i båda datorerna nu. ska det inte dyka upp som en extern hårddisk på skrivbordet? eller måste jag göra något annat?

Inget du inte redan gjort. In med FW-kabel, starta macbook med T nedtryckt så ska dess hårddisk dyka upp på den andra datorn.

Gå sedan till skivverktygen och se om du kan hitta hårddisken där. Kanske är den för trasig för att ens monteras.

nej det fungerar inte! Jag har testat flyttassistenten också. utan resultat!

Jag antar att apple support inte kan fixa fram mina filer heller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:33

Om den trasiga hårddisken i FireWire Target Mode inte kommer upp på den andra datorn, är den antagligen för skadad för att kunna läsas över huvud taget av Finder.
Det finns dock en chans att reparationsprogram kan läsa den. Starta DiskWarrior eller TechTool på den andra datorn och se om deras reparationer lyckas.

fungerar disc warrior 303 på macbooken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 14:19

Som lite tröst och ljus i mörkret tänkte jag bara dela med mig av det jag vet om att rädda data från trasiga diskar. Det är inte säkert att det fungerar, men det kan ju vara värt att testa några olika varianter innan man ger upp.

Anledningen till att disken inte går att starta från kan vara att bara den lilla del som innehåller informationen datorn behöver just när den startar är trasig. Eftersom det inte verkar gå att montera disken i tagetläge heller, verkar dock problemet djupare än så.
Dock finns det fortfarande visst hopp. Jag är inte helt säker på hur osx gör, men en del operativsystem gör en snabb och enkel indexering av disken när den monteras. Om det är något fel nånstans på disken kan indexeringen inte slutföras och disken alltså inte monteras. Det går ända att passivt läsa rådata från disken. "dd" är ett kommando som man kan köra från terminalfönstret eller från en linuxdator. Det läser bit för bit från en enhet som inte är monterad genom att direkt kommunicera med den plats disken är inkopplad till moderkortet, utan att gå vägen via operativsystemets egen hantering av innehållet.

Även detta kan misslyckas, om det är något fysiskt fel på disken som gör att datakommunikationen inte fungerar. Det vanligaste på gamla diskar är att lagret i själva den roterande skivstacken har skurit så att den inte snurrar längre. Då får man skicka in disken till en firma som öppnar höljet i ett renrum (helt partikelfritt rum) och använder specialutrustning för att läsa innehållet på skivorna. Detta är förstås väldigt dyrt så det händer bara om det är riktigt viktiga saker på disken.
Det näst vanligaste är att det har blivit glappkontakt mellan kretskortet som sitter på disken och elektroniken inne i disken. Det gör att kommunikationen med läshuvudet (som läser och skriver till skivstacken) inte fungerar. Typiskt kan man höra detta för att det klickar högt från disken då läshuvudet slår i sitt ändläge gång på gång. Detta är också ett knivigt problem, men om man har testat allt annat och inte har något att förlora så kan man försöka påverka kontakten mellan kretskortet och disken. Jag har själv framgångsrikt applicerat en svetsklämma (med två suddigummin som skrapskydd) och lyckats rädda det mesta från en disk. Andra har stoppat disken i frysen ett dygn. Inga garantier utlovas.

Alltså:
Så länge diskens mekanik inte är skadad så finns det goda möjligheter att rädda åtminstone en del av dina data.

Oavsett vilket så behöver du förmodligen köpa en ny disk.

Mvh
/genell

Nu har jag försökt få discwarrior att hitta och reparera min hårddisk. Den hittar den inte! Som jag skrev från början så tycker jag att hårddisken låter konstigt. Ett klickande ljud är nog en bra beskrivning. Det är väl bara att gå ner till Mac Suport i Västerås och be dem sätta in en ny hårddisk. Som tur är så är det ingen livsviktigt information som finns på datorn men det är aldrig kul att bli av med alla bilder från högskoletiden, all kursmateriell osv... Jag har redan blivit av med alla bilder från lumpen och gymnasiet. När jag RÅKADE formatera fel hårddisk på min gamla dator för ett par år sedan. Den hette annorlunda i FDISK (J*vla PC) Många av dessa bilder finns turligt nog på kompisars datorer. Jag som alltid skryter med hur bra min Mac fungerar. Det lär jag få äta upp! Nej nu ska jag ta och köpa en extern hårddisk och börja "backuppa" Fan att man alltid ska behöva lära sig den hårda vägen!

Tack för alla svar! Det här måste vara den vänligaste och mest hjälpsamma forum jag varit på.

Jag skriver och berättar hur det går med garantiärendet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 09:27

OK, ett klickande eller hamrande ljud är tyvärr det väldigt klassiska tecknet på att hårddisken är mekaniskt trasig.

Men en hårddisk är en hårddisk. Den vet inte om den sitter i en Mac eller PC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-26 23:37

Detta tycks ju oroväckande. Jag sitter precis och trixar med min sambos Macbook som har EXAKT samma problem som bekrivs i tråden. Har försökt allt i tråden (förutom DiscWarrior, som jag inte har tillgång till) och detta utan resultat. Vad är det för skit som Apple slänger in i sina bärbara?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-27 01:26

Min första MacBook - invertern pajade 4ggr, moderkortet 2ggr.
Min Andra MacBook - Moderkortet small direkt vid första uppstarten.
Min tredje MacBook - den jag använder nu, har klarat sig bra

Ibland känner man verkligen för att ifrågasätta apples kvalitet. Som tur var för mig så gick alla datorerna på garantin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-27 02:02

Jag hade en iBook med en klickande disk, den började klicka och bete sig kontsigt och blev värre och värre. TIll slut orkade den knappt starta. Jag köpte då en iMac och körde target disk tricket i sista sekund. Jag lyckades rädda allt utam ett par filer. Efter det har jag inte lyckats starta iBooken alls. Man ska ta hårddiskproblem på allvar och alltid ha färska backupper...

Apple tillverkar ju inte hårddiskar själva utan köper in från samma tillverkare som andra datortillverkare. Apples nyare modeller har skydd som låser disken om datorn gör häftiga rörelser vilken borde göra dem stabilare än konkurrenterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 11:47

Sitter med precis samma problem. MacBook 6 månader gammal och helt död. Blir att byta HD då inte FW funkar heller.

1
Bevaka tråden