Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Singelprocessor i dubbelpropp? (G4 D-A)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en G4 digital audio dubbelpropp som jag vill cpu-uppgradera (tja, man kan väl alltid drömma O:-) ), men det är ju jäklar inte billigt!

eshop.macsales.com tar de motsv. ca 4 000 för en dubbel 1,8ghz...

Men för en singel 1,6ghz tar de motsv. ca 1 400 kr!

Kan jag inte ha en sådan i "dubbel-maskinen", och vad tappar jag om jag köper en sådan jämfört med t.ex. en dubbelprocessor i samma hastighet?

Om jag sedan beställer en sådan därifrån, hur/när/var betalar jag sedan moms, skatt och tullavgift osv samt hur mkt landar detta på allt som allt?

Mkt tacksam för svar!

EDIT:
Oj, det var visst bara två modeller jag fått på något sätt, de har ju hur många som helst, men när jag väljer modell (Digital Audio 2x533 (2001)), och sedan väljer att titta på processoruppgraderingar, så får jag även upp singelproppar, men då borde de ju vara kompatibla med min dator eftersom jag valde den som modell när de dök upp!!!

Prisex: Newer Technology MAXPower G4/7448 2.0GHz kostar motsv. 2 546.42 SEK, men hur mycket kostar detta sedan extra med frakt, moms, tull osv ?

Annars får man en 1.5ghz med 2mb cache för motsv. 1 655 SEK, vilket kanske är bättre så att man kan uppgradera standard-gfx-kortet oxå !

Senast redigerat 2008-01-07 06:31

Tveksamt om det är värt investeringen oavsett alternativ enligt ovan. Men jag tror nog att du skall hålla fast vid dubbla CPU oavsett hastighet - en enkel 1,5 GHz kommer nog inte att kännas speciellt mycket snabbare (om alls) än de 2x533 du redan har. Max minne (1,5 GB?) är nog som vanligt det mest prisvärda och "kännbara".

Har du varit hos http://www.xlr8yourmac.com och www.lowendmac.com?

  • Medlem
  • 2008-01-07 08:57

Kolla vad du kan få en begagnad G5:a för innan du gör något förhastat. Jag har en G4 dual 1,8 Ghz, och den fungerar väldigt bra. Nackdelarna är dock klara. Den låter väldigt mycket och allt utom processorn är rätt unket. Att gå ned till singelprocessor tror jag inte på. Jag tror att dual är anledningen till att min dator trots allt känns ungefär lika snabb som allt annat.

Jaha, men om man nu ska ha tag i en beg. dubbelpropp G4 ex. quicksilver över 1ghz, vad kan man få ge för en sådan inom Swärje?

En G5 är att glömma, anl. till att jag vill uppgradera är att jag har väldigt begr. ekonomi, så hellre uppgradera succesivt än att smälla en jäkla summa på en nyare dator!

Nej förresten, ska inte ge mig in i tankar om bättre dator, denna fick jag med 128mb ram, cd-läsare, 20gb hdd men med alla fläktar utbytta så den är näst intill knäpptyst...

Men nu har jag i efterhand fortsatt att uppgr. med 768mb ram, dvd-rw, 160gb hdd och vill alltså inte bara köpa en ny sådär utan vidare!

Så... jag VILL ha en cpu-uppgradering, följt av nytt grafikkort, kanske ny IDE/Sata-kontroller osv, lönsamt eller ej, jag vill !

Som sagt, om man beställer en cpu-uppgradering med singelpropp, Newer Technology MAXPower G4/7448 2.0GHz som kostar motsv. 2546.42 SEK, då blir det ju 3.183,025 inkl. moms!

Men sedan BÖR det ju inte kosta mer än typ max 500 kr extra för frakt och tullavgift!?

När betalar man sedan moms och tullavgift?

EDIT:

Attans, hade bara NT's dubbla 1,6 ghz inte stått som "pending" (Date expected for item same day availability has been reached. Status will be updated shortly with a new ETA or same day availability status. ), så hade den varit bättre, det är ju samma pris som singel-2ghz'aren !

Senast redigerat 2008-01-07 10:45

Som sagt - släpp inte dina dubbelproppar för att byta mot enkel i första taget. Risken är stor att den upplevda fartökningen blir liten.

Min Power Mac G4 2*867 Mhz känns klart rappare än den Mac mini 1,42 Ghz som jag lånade ett tag. Powermacen har visserligen dubbelt med RAM (2/1GB) och snabbare hårddisk men som sagt; släpp inte dubbelprocessor.

Ok, det ska jag inte göra, men jag undrar... bläddrade i gamla mac-reservdels-kataloger, och såg att det fanns både 1.0, 1.2 och 1.3 ghz dubbelpropp-uppgraderingar, men finns det INGEN som säljer dessa numera?

Macsales har ju typ runt 1 ghz som singelproppar, men ingen dubbel i samma speccar, det hade ju ändå varit perfekt med en sådan lite mer "blygsam" uppgradering och inte för dyrt heller!

Läggg inte mer än 1000:- spänn på en uppgradering. Det är som med begagnade bilar. Det blir dyrare än en ny till slut efter alla reparationer (läs uppgradering/konstgjord andning). För 5000:- får du snart en beggad G5.a typ singel 1.8 och så kan du sälja din för 1000:-.

Ursprungligen av Firechild:

Läggg inte mer än 1000:- spänn på en uppgradering. Det är som med begagnade bilar. Det blir dyrare än en ny till slut efter alla reparationer (läs uppgradering/konstgjord andning). För 5000:- får du snart en beggad G5.a typ singel 1.8 och så kan du sälja din för 1000:-.

Det kan man hitta en dubbel 1,8 för om man har tur.

hehe... om man har tur... har du en att sälja T_T !?

NiX! Spelar WOW istället :p !

Nej... ingen CPU-upgrad. än så länge...

Jag fick den till att funka acceptabelt till det jag ville ha just en cpu-uppgr. för, att spela WOW... Med dual 533, 32mb Ati Rage, 768mb ram... hackar smått när man springer samt när man vrider kameran, inte så att den hänger sig, utan bara "fin-lagg"... acceptabelt och spelbart dock !

Men om jag nu vill handla på t.ex. macoteket istället, ska jag satsa på grafikkort och t.ex. sata-kontroller+hårddisk, eller är det bättre med grafikkort och max ram? Eller rentav något annat som är ännu bättre att uppgradera (grafikkort är fast iaf)!?

Jag rekomenederar en enkelpropp och grafikkort helre än dubbelpropp. 2x533 är inte =1066 utan motsvarar något mellan 533 och ca 800 MHz beroende på applikation, Problemet är att det inte finns några vettiga uppgraderingar i allmänhet och i synnerhet om man tittar på priset.
http://search.ebay.com/_W0QQsassZapplemacanix
har en del 9800 och 6200 som är vettiga uppgraderingar, tyvärr inga 9700 längre och även 9800 är på väg ut. Det krävs en balans mellan CPU och GPU för bästa prestanda. Ju större upplösning/delajer/effekter man väljer ju mer GPU behöver du. ATI 128 var ett kort som var fantastiskt 1999 och nere i budget nivå 2002.

ATI 7000 är inte et steg framåt jämfört med 128, 7500 ett snäpp uppåt och 8500/9200 ett betydande lyft. Men om man ändå skall kosta på frakt etc så skulle jag rekomendera 6200 eller 9800 båda med stöd för allt lull lull i Leopard (detta saknas i 8500/9200)

alltså, en sådan gammal häck blir ingen speldator oavsett vad man stoppar i, men även om dubbel-propparna inte ger 'dubbla farten' är de betydligt mer responsiva i 'vanligt arbete'. (vilket är det tyngsta lass man kan begära att en 7 år gammal maskin ska dra, imo...)

den enda rimliga uppgraderingen skulle vara ett quartz extreme-kompatibelt grafikkort - dvs om du hittar ett billigt radeon eller geforce-kort.
även en av de långsammare dual-maskinerna blir användbara i leopard med ett vettigare grafikkort. (jag har en själv.)

Någon speldator av rang blir det inte även med ATI9800 och 2x1.8GHz G4. Det håller jag med om. Ett begagnat ATI 8500, 9000 eller ett Nvidia 2mx är ett bra köp om man hittar det i sverige för 500 pix eller mindre. Om man skall köpa från USA EBAY och ändå får betala mer med frakt etc kan man lika gärna kosta på sig ett Nvidia 6200 så får man fullt stöd för 10.5 och ett fläktlöst kort. Jag har själv provat Leopard på min 1.2 GHz G4 med ATI8500 och det fungerar men jag stod inte ut med idioterina i findern och är tillbaka i 10.4

1. Inga Hierarkiska menyer som stängs autmatiskt då man lagt ett alias av "Documents" i dockan
2.. Document folderns från början dåliga ikon som sedan plötsligt byter till ikonen för första applikationen (Acrobat)
3. Brandväggen har tagit ett stort steg bakåt
Jag gör kanske ett nytt försök efter 10.5.2...

1
Bevaka tråden