Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrning för Audiovisualisation.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag söker programvara för audiovisuell användning, gärna så det fungerar "live" med line-outen på mitt ljudkort direkt. (så jag kan spela live)
vad har marknaden att erbjuda?

Hej lohmann ex. appe

- inte prorgramvara men bra visuellt -
Ett flertal stroboskop som du synkar med varandra och triggar från en auxsend på mixerbordet. Dränk sedan publiken i rök från en rökmaskin och tryck på play så blir det fint.

edit & OT.Simpson: Fast å andra sidan är det jobbigt med total synk med musiken hela tiden. Men sinsemellan synkade stroboskop är en hit.

Senast redigerat 2008-01-07 07:54

Menar du att haka på nånting på din utgång utanför datorn eller ett program i samma
burk du spelar upp ifrån??
Finns det inte nåt som heter Arkaos?? som är ett videolivmixprogram

Jag har inte mycket koll på detta..håll till godo med Stroboskoptipset.

edit: Jo det fanns det..
http://www.arkaos.net/
kolla under fliken Arkaos Products

http://www.arkaos.net/software/vj_description.php

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-07 10:06

Finns ett program som heter Modul8 som är specifikt för visuals via projektor. Du kan köra det synkat via midi och trigga videoklipp i t.ex. ableton eller vad annan sequencer du kör (samt styra parametrar i det via automation)...

Detta är dock enbart till Mac... Arkaos funkar det med på samma sätt...

Själv när jag kör som VJ använder jag mig av Resolume på en bärbar pc, går även det att midisynka på samma sätt med ableton eller annan mjukvara på samma dator och lokal midi loopback mjukvara. Dock är det rätt slött att byta videos i dessa programmen (arkaos och modul8 är snabbare än resolume...) så att synka helt 100% med att byta videos kan ibland hamna lite snett. Resolume har även möjligheten att skicka DMX styrsignaler ut från datorn men då behövs extra hårdvara.

Sök på google efter programmvarorna o ladda hem demoversioner och testa.. Finns forum för alla (vad jag kan minnas) på respektives hemsidor...

Arkaos
Modul8
Resolume

//Trinodia

Jitter (tillägg till Max/MSP) är rätt poppis bland VJ:s också, verkar det som. Men det är kanske inte enklaste alternativet.

Create Digital Music har en systersajt som heter Create Digital Motion som sysslar just med digital bildproduktion. Kan vara värt att kolla på?

hej igen. för att förnya innehållet i den här tråden skall sägas att jag fortfarande letar efter programvara att bara stöta ihop videofiler med, gärna kunna använda transparens och diverse effekter. (t.ex spegelvända halva bilden) - got milk?

1
Bevaka tråden