Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte redigera hemsida i iWeb

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas jag ligger i rätt tråd. Igår gjorde jag första utkasten till en hemsida. Idag ville jag gå in och redigera den. Lägga till mer text lägga in en bild,osv, men lyckas inte. Jag öppnar upp iWeb, och får fram sidan, men kan inte redigera den.
Någon hemsidekunnig.
Tack

  • Medlem
  • 2008-01-07 14:01

Det verkar vara ett iWeb-problem så jag flyttar tråden hit.

Admin

Det verkar som att mina frågor antingen är för svåra, eller för löjliga, eftersom ingen svarar.
Hur som helst så har jag gjort följande för att etablera min Hemsida. Högst upp i vänster hörna, under Webbplats har jag skrivit i den webbadress jag fått från Comhem. web.comhem.se/kalle68. Sedan öppnade jag Cyberduck. Skrev in ftp-server siffrorna. Då öppnades ett inloggningsfönster där jag skrev in användarnamnet och lösenordet från Comhem. Jag drog sedan lilla mappen i Cyberduck in till webbmappen i HD. Fick ett meddelande att allt var klart.
När jag sedan längst ner på vänstra sidan klickade på Besök fick jag upp ett meddelande om att Safari kan inte hitta servern http:// www.kalle68.se/webbplats

Mystiskt.
Någon Tack

  • Medlem
  • 2008-01-08 09:58
Ursprungligen av Kalle Silver:

Det verkar som att mina frågor antingen är för svåra, eller för löjliga, eftersom ingen svarar.

Lite elakt kan man säga "Som man ropar får man svar." Frpgan var inte lätt att besvara utifrån ditt första inlägg.

Att adressen http://www.kalle68.se/webbplats inte kan hittas är inte så konstigt. Det finns ingen som äger domänen "kalle68.se".

Eftersom du har den hos comhem så borde du ha din sida under adressen http://web.comhem.se/kalle68
ev med tillägget webbplats

Vad jag kan se finns den inte där och min fråga är då vad heter din första sida - filens namn. Är det index.html eller något annat?

Mactwitty,tack för hjälpen. Jag förstår inte heller var www.kalle68.se/weblpats kommer ifrån.Jag har då inte skrivit in denna adress. Högst upp på hemsidan står det http://web.comhem.se/kalle68, likaså i Cyberduck.
För att krångla till det ännu mer, så hände följande. När jag nu klickade på iWeb ikonen i docken så dök det upp en tom sida, men uppe i vänster hörna står det under webbplats karlfaxnas2@mac.com. Den mail och webbadress jag fick från Appel när jag köpte Mac-konto. För att komma åt den hemsidan måste jag väl först logga in på min Mac-sida och där klicka fram hemsidan. Kan man inte radera bort alltihop och börja om från början. Jag ser inte heller någonting med index.html

Det är mycket på en gång - låt oss ta en sak i sänder

1, Vet du var på din hårddisk som du har materialet till din hemsida? Rent konkret - kan du öppna en mapp och där hitta html-fil/filerna och de ev foton som du har på sidona/sidorna?

1b. Kan du dra (inte flytta!) html-filen (det räcker med en om du har flera) till ditt webbläsarprogram och se sidan i det?

1c. Vad heter den fil som är din (första) sida? Det ska vara ett namn som har filändelsen .html

2. Du skiver att du använt cyberduck till att ladda upp den till Comhem
"Jag drog sedan lilla mappen i Cyberduck in till webbmappen i HD"

Jag förstår inte riktigt. Drog du material TILL din egen hårddisk?

Det du ska göra är att ta/dra materialet du har i mappen på din hårddisk och lägga in i cyberduck fönster.

För att få en enklast möjliga adress ska du inte lägga över hela mappen utan endast innehållet.

Vi börjar där.

Tillägg (glömde hur iweb jobbade och väl fortfarande gör...)

Om du inte hittar någon mapp med din hemsida
Inne i iWeb väljer du
Arkiv > Publicera till mapp
Det är då denna mappens innehåll du ska lägga upp med hjälp av Cyberduck hos Comhem

Naturligtvis har Du rätt, göra tvärtom dra filerna in till FTP programmet. I sista numret av Macworld iLife- skolan står allt man bör veta. Nu när jag har fått ytterligare vägledning av dig, borde jag fixa till min hemsida.

Jag återkommer när jag lyckats.
Tack så länge.

Innan jag tar itu med problemet vill jag nämna att längst ner på iWebsidan (på ramen) lyser en liten grön lampa, sedan står det karlfaxnas2@mac.com (www.kalle68.se. Blir min imac yr i huvudet av att ha flera webbadresser, eller löser det sig när jag lyckats med dina rekomendationer. En radering av alltihop och börja om låter enklast.

Jag återkommer. Tack

Mactwitty, först tusen tack för all hjälp och för ett trevligt bemötande.Tack vare Dig så är min hemsida på plats och man har trots strul lärt sig massor på vägen.
Jag gick först in på iWeb webbmapp och fann " Min sida html" drog in den i Cyberduck, användarnamn lösenord. Jag valde Arkiv-publicera till mapp (ifall jag kanske inte vill förlänga Mac-kontot). Jag klickade på visa webbplats, där klickade jag på + och lade adressen i bokmärkesraden.Där är den. Jag skall nämna ditt namn till Nobelprisnomineringskommiten.

Det blev en fråga till. varför är min webbadress så lång.

ile:///Users/karlfaxnas2/Sites/ftp.comhem.se/Webbplats/web.comhem.se_kalle68.html

  • Medlem
  • 2008-01-08 19:27

Det där ser ut som en sökväg till din dator, inte till internet.

1
Bevaka tråden