Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yarr! Gratis stopmotion programvara?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99.se snubbar! Jag har nyss blivit medlem på forumet, verkade som en bra idé eftersom nästan alltid när man googlar efter svar på ett problem så finns svaret här!

Men nu har jag ett problem jag ej lyckats lösa. Jag vill gärna ha ett stopmotionprogram som är gratis.

Det enda som krävs är egentligen att det ska gå att ta bilder direkt i datorn från en inkopplad DV-kamera. Men det vore också bra om man kunde se de föregående bilderna och kanske även spela upp animationen hittills. Onion-skin funktionen skulle också sitta riktigt fint.

Jag tycker inte att detta är så mycket begärt, verkar inte vara så värst komplicerade grejer att göra, men ändå har jag inte lyckats hitta ett enda gratis program som uppfyller dessa krav!

Någon som har några ideér?

Men gör ett program själv då, som du kan ge bort sedan!
Det är väl inte så värst komplicerat?

Det är väl inte för mycket 'begärt'

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-06 21:25
Ursprungligen av Ola Hansen:

Men gör ett program själv då, som du kan ge bort sedan!
Det är väl inte så värst komplicerat?

Det är väl inte för mycket 'begärt'

Där satt den!

Jag har också letat efter ett sånt program, men inte hittat nåt. Antagligen intresserar det ingen programmerare att göra nåt sånt och då är det inte mycket att göra annat än att på ett eller annat sätt skaffa sig nåt av de program som egentligen kostar pengar. Som Ola Hansen antyder så är det ju ingen som har som jobb att knåpa ihop de program som har så pass få/enkla funktioner att de borde kunna vara gratis när nån råkar behöva dem…
Finns det nåt gratis bör du hitta det på versiontracker.com
Skriv här isåfall för då vill jag också veta.

Är man beredd att åtminstone betala från några hundringar och uppåt finns ju klassikern (dom har i alla fall varit med länge och fått goda omdömen) iStopMotion från Boinx: http://www.boinx.com/istopmotion/overview/

http://jahshaka.org/
Har aldrig testat detta men det är ett komplett redigerings/fx program. Kan hända att det har liknande onionskin möjligheter som AE. Finns nog endast till Tiger pål Mac dock. Det är gratis så det kanske är värt pengarna att testa...

Blä skriva egna program, det kan jag ju ej! Får väl fortsätta leta... Hittade ett program, CamGrabber heter det, låter en ta bilder från en DV-kamera och spara direkt som .jpg bilder. Men man behöver dock ett till program sen för att få det till en sekvens. QuickTime funkar väl rätt bra där.

iStopmotion är jag väldigt sugen på... Fast min budget är låg!

1
Bevaka tråden