Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ska man borja?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 22:56

Hej, Bor i Stockholm och har stort behov av att snabbt lara mig grunderna i programmering, for att kunna bygga och driva en hemsida med webbshop. Nagon som har nagot tips var jag ska borja? Programmeringssprak? Skolor? Tusentack for tips!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-01-07 01:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 15:11

Innan du börjar med själva programmeringen, planera väl. Rita upp olika schema osv..

webbdesignskolan rekommenderas varmt, genom dem kom jag igång. Har en kompis som även köpte alla deras lektioner på skiva, man får då mer än vad som finns på webbplatsen, och den är också väldigt bra.

Annan sida som är mkt bra är http://www.tiger.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 18:40

tack så himla mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 19:10

en till fråga, är det bästa att försöka lära sig själv, eller borde jag investera i någon slags kur s med en en "riktig" lärare? Hur lärde du dig?

Ursprungligen av sxxxx:

en till fråga, är det bästa att försöka lära sig själv, eller borde jag investera i någon slags kur s med en en "riktig" lärare? Hur lärde du dig?

Det beror på hur grundläggande du vill lära dig det. Du kan lägga pengar på att lära dig åstadkomma resultat snabbt (mha DreamWeaver t ex), eller lära dig från grunden hur det funkar (XHTML, CSS, osv...). Helst ska man såklart kunna bägge, men vart man ska lägga fokus beror lite på hur man kommer att jobba. Är det designbiten man vill jobba med så måste man inte kunna samma saker som om man tänker jobba med det tekniska, att alltså få sajten att funka.

En snabb kurs i t ex DreamWeaver gör så att du snabbt och lätt kan bygga helt ok hemsidor, men för att göra "lilla extra" så behöver man oftast kunna mer. Exempelvis webbshopen du vill ha. Det finns färdiga system för det att tanka ner från nätet, men oftast (nästan alltid) ser dom inte ut som man vill. Gör du då upp en mall i DreamWeaver så måste du sen göra om den till en mall för webbshopssystemet, vilket du inte kan göra direkt i programmet. Mao måste du rota direkt i koden, vilket blir svårt om du inte vet hur koden funkar. Alternativet är att utgå från en färdig mall och sedan anpassa den, men än en gång så måste du skriva koden för hand. Det blir mer arbete, och tar oftast längre tid. Å andra sidan så har du själv koll på vad som händer och hur det funkar, så det är en avvägning man får göra.

För att det här inlägget ska tillföra något över huvud taget så får jag väl avsluta med några konkreta tips. PHP är det regerande programmeringsspråket på webben, det är enkelt att lära sig och finns "överallt". Oftast använder det man programmerar någon form utav databas, då oftast mySQL. CSS är nästan viktigare att kunna än (X)HTML, för med det kan du ändra befintliga mallar utan att behöva ändra på massor med ställen. (Om du inte redan vet det, CSS är "språket" som används för att bestämma t ex vilken färg länkar ska ha, bakgrunder, ramar och allt möjligt annat som har med utséende att göra)

Det viktigaste att tänka på är väl att allt inte går att göra, och att alla inte har samma förutsättningar som en själv. (webbläsare, operativsystem, syn, uppkoppling, osv...)

jag började själv, sen har jag haft en kompis i klassen där vi har hållt på lite tillsammans. Nu på senare tid har även min bror och jag sysslat med det tillsammans.

Jag hade ett stort intresse och ville hela tiden (och vill fortfarande) lära mig en massa mer. Jag antar att en kurs i att komma igång kan vara bra, och att sedan ha kontakter som kan hjälpa till, typ en kompis eller också 99.se:p

1
Bevaka tråden