Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 3 väldigt segt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar ofta surfa med många tabbar. T.ex. öppna en hel mapp med bokmärken samtidigt. Handlar oftast om 4-6 tabbar.

Efter att jag uppgraderade till Leopard och därmed Safari 3 så låser sig safari nästan helt tills alla sidorna är färdigladdade. Förut kunde jag börja scrolla och läsa första sajten medan de andra laddade, men Safari blir typ helt låst nuförtiden. Sjukt irriterande. Inga tecken på hårddiskaktivitet eller processorbelastning.

Andra som märkt av någon skillnad?

Som exempel har jag SvD, DN Aftonbladet och Expressen i en mapp som jag brukar använda för att öppna alla samtidigt i tabbar. Seeeegt

Ursprungligen av stevenD:

Jag brukar ofta surfa med många tabbar. T.ex. öppna en hel mapp med bokmärken samtidigt. Handlar oftast om 4-6 tabbar.

Som exempel har jag SvD, DN Aftonbladet och Expressen i en mapp som jag brukar använda för att öppna alla samtidigt i tabbar. Seeeegt

Inte så konstigt om Safari känns seg om du försöker öppna 4 tunga siter samtidigt....Dessutom den tid på året när de antagligen har mest Flash-annonser...

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte så konstigt om Safari känns seg om du försöker öppna 4 tunga siter samtidigt....Dessutom den tid på året när de antagligen har mest Flash-annonser...

Det konstiga var ju att Safari 2 funkade bättre.

Ursprungligen av stevenD:

Det konstiga var ju att Safari 2 funkade bättre.

Tycker inte jag och det är som sagt svårt att jämföra, tidningarnas websidor förändras ju från tid till tid och som sagt nu lär de flesta webtidningar ha fler processkrävande annonser än någonsin tidigare .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-12 19:58

sen jag installerade leo så krashar safari 3 flera ggr dagligen. den verkar helt instabil.

Ursprungligen av niko:

sen jag installerade leo så krashar safari 3 flera ggr dagligen. den verkar helt instabil.

KRASCHAR..

Inte hos mig, beror antagligen på någon plugin eller på några specifika siter.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-16 17:15

Visst tar flash lite kraft men det betyder inte att safari är helt utan problem. För det är segt ibland då man har flera tabbar öppna. Haft mycket bättre erfarenhet av firefox och opera (tveklöst bäst med väldigt många tabbar) men safari funkar ok, inte optimalt men helt ok. Om jag inte minns helt fel funkar det sämst i Internet Explorer 7 av alla jag nämnt.

Hur det är med safari 2 kan jag dock inte påpeka någonting om för Tigern befann sig inte länge på min underbara macbook.

Kan bara instämma. Safari 3 är riktigt segt och kraschar alldeles för ofta.

Citat:

Inte hos mig, beror antagligen på någon plugin eller på några specifika siter.

Citat:

Tycker inte jag och det är som sagt svårt att jämföra, tidningarnas websidor förändras ju från tid till tid och som sagt nu lär de flesta webtidningar ha fler processkrävande annonser än någonsin tidigare.

Citat:

Inte så konstigt om Safari känns seg om du försöker öppna 4 tunga siter samtidigt....Dessutom den tid på året när de antagligen har mest Flash-annonser...

Så det ni menar är att man inte ska kunna ha mer än 4 "tunga" siter med lite flash öppna samtidigt. För då kommer Safari i princip låsa sig medans sidorna laddar. Sen ska det gå allmänt segt och tillslut krascha??

Löjligt!!

Ursprungligen av Thuresson:

Kan bara instämma. Safari 3 är riktigt segt och kraschar alldeles för ofta.

Så det ni menar är att man inte ska kunna ha mer än 4 "tunga" siter med lite flash öppna samtidigt. För då kommer Safari i princip låsa sig medans sidorna laddar. Sen ska det gå allmänt segt och tillslut krascha??

Löjligt!!

Som sagt det beror ju på sidorna, vissa sidors flashannonser är extremt processkrävande och sen så beror det ju på ens internetanslutning och vad man har igång på datorn i övrigt, många sitter ju och tokladdar torrents o.s.v utan att tänka på att det också drar en hel del resurser.
Om du vill vässa Safri så kan du prov SAFT eller så kan du prova iCab som är en extremt flexibel webläsare med många trimmöjligheter.
http://haoli.dnsalias.com/Saft/
http://www.icab.de/news.html

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-01-07 00:40

Ja, löjligt i högsta grad. Förut vid mitt förra inlägg tyckte jag det funkade ok men jag har inte samma åsikt längre. Man märker att det är redigt slött ibland om man alltid använder tabbar. Och med slött menar jag bara att det ofta låser sig några sekunder åt gången (badboll osv).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 09:41

Är också irriterad på att Safari 3 inte lirar lika bra som tvåan. Riktig badbollsfestival dessvärre.

Efter uppdatering till 10.5.2 tycker jag att Safari är mycket kvickare. Någon med samma erfarenhet, eller är det bara jag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-20 23:59

Jag tycker också det!

Dock inte felfritt. Det händer mig emmelanåt att det segar ner hela systemet, trots at jag bara har en sida öppen.

Är det nån som fattar vad det kan bero på? Jag funderar på om det är Paralels som spökar, trots att jag inte har det igång. Varje musklick tar en minut. Såhär ser systemloggen ut strax innan jag efter många minuter lyckats tvångsavsluta safari - då allt släpper igen;

Feb 20 22:59:49 mindator /usr/sbin/ocspd[2422]: starting
Feb 20 23:02:06 mindator ntpd[14]: time reset +0.258800 s
Feb 20 23:04:47 mindator kernel[0]: [Parallels] IPI stat: rescheduled 1 cpus out of 2.
Feb 20 23:12:01 mindator /usr/sbin/spindump[2429]: process 1866 is being monitored
Feb 20 23:12:37 mindator /usr/sbin/spindump[2429]: process 1866 is being no longer being monitored
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: Exception in thread "SIGTERM handler" java.lang.IllegalThreadStateException
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.ThreadGroup.add(ThreadGroup.java:856)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Thread.start(Thread.java:591)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Shutdown.runHooks(Shutdown.java:128)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Shutdown.sequence(Shutdown.java:173)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Shutdown.exit(Shutdown.java:218)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Terminator$1.handle(Terminator.java:35)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at sun.misc.Signal$1.run(Signal.java:195)
Feb 20 23:12:51 mindator [0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]: at java.lang.Thread.run(Thread.java:613)
Feb 20 23:13:01 mindator loginwindow[23]: ERROR | WSActivateApp | SetFrontProcess({0, 1352010}) returned error -600. Unable to activate process.
Feb 20 23:12:59 mindator com.apple.launchd[69] ([0x0-0x14a14a].com.apple.Safari[1866]): Exited: Killed

Safari funkar bra för mig testade att ladda AB, Ex, DN och SvD samtidigt och jag kunde skrolla obehindrat på den sida som laddades först. Något lite hackigt men annars inga problem.

Kan vara maskinbundet också.
Vad sitter du på för burk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-21 11:25

var ren nyfiken så testa jag öppna samma sidor och vad hände jo safari kraschade direkt.

sitter på en vit Imac late 2006 men 2.5 gb i ram.

1
Bevaka tråden