Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

splajdans ny G5:a!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-26 14:15

Det har snackats mycket om vad "G5"-an kommer ha för processor och prestanda, men inte hur den kommer att se ut?

Vad tror ni? Kommer Apple att köra på hightech-stuket eller gulldesign a la iMac, eller kanske en kombination?

- en som är nästan lika intresserad av designen som innehållet

- EDIT: Då menar jag såklart lådan alltså, desktopmodellen.

[ 26 September 2002, 14:30: Meddelandet ändrat av: tobot ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 18:50

De kommer klä den med konstpäls typ Jaguar!

Nej, seriöst, vitt, vitt och åter vitt...

Jag funderar på att ordna ett schackrutigt/transparent självhäftande hölje till min G4...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 20:41

Vad sägs om höftskynke eller bastkjol?

Eller varför inte bli helt galen och limma fast tigerpäls på den med Karlssons klister?

[ 26 September 2002, 20:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 20:49

Känns det inte som dom drar sig mer o mer åt metall-looken?

Jag gissar på nåt helt nytt som kommer göra oss galna av ha-begär

jag gillar xserve-touchen i kombination med cube-formatet - med plats för pcikort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 16:13

Är det bara jag som tycker metallooken på prylar känns lite Windows? Kan inte förklara, men kommer dom med en case i brushedmetallook blir jag lite besviken, känns som att dom drar mer ifrån "lättanvändheten" och mer åt industri/mad skillz.

Eh, som sagt. Får ge det en funderare innan jag försöker förklara mer.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 16:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Är det bara jag som tycker metallooken på prylar känns lite Windows?

Varken TiBook eller Xserve känns speciellt mycket Windows, tycker jag i a f. Jag gillar snyggt utformad metalldesign, och då gärna i kombination med en rejält gedigen kvalitetskänsla. Det får gärna vara lite Leica feeling över grejorna. TiBookens plastsidor gillar jag däremot inte. Varför inte lite skinn, trä eller kolfiber istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 16:41

Jag vill hellre ha Canon-känsla på grejorna: rostfritt stål.

Vet inte vad man kan räkna med men om den ser ut som bilden du (Tobot) hade lekt fram så tjackar jag på direkten. Näää vänta nu, om den ser ut som på bilden OCH är tystare än dagens G4 då.....

Tycker "proffs° burkarna kan ha "metall" look. Och iBooks och så vidare med lite "Gulligare" design. Det är ju just därför lite dom har blivit populära bland t.e.x tjejer i yngre tonåren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 17:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Tycker "proffs° burkarna kan ha "metall" look. Och iBooks och så vidare med lite "Gulligare" design. Det är ju just därför lite dom har blivit populära bland t.e.x tjejer i yngre tonåren.

Vill opponera mig lite.
iBooken tycker jag är grym. Snyggaste datorn jag sett. Sitter på en TiBook just nu och visst, den andas pengar, klass och sexighet liksom. Professionalism.
Men iBooken är snyggare, mer vågad och inte så trist som TiBooken faktiskt är imo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 20:02

iBook är grymt snygg. Men det finns tydligen ett problem med den - repor. Den blanka ytan blir lätt repig. Det vore nog bättre med en matt yta.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 21:37

IBooken är grymt snygg, fast något tjock och byngig. Jag gillar inte den storskärmade iBooken, varken hackat eller malet.Tibooken ser dyrare ut, fast den skulle behöva någon form av uppdatering av designen för att se riktigt fräsch ut. Som jag nämde tidigare så skulle man kanske ersätta plasten mot något annat material.

Nya G5an så skulle jag gärna se någon form av metall med inslag av annat material, precis som med Tibook. Gärna vågad och okonventionell formgivning. Bort med lådformen, think different...

[ 27 September 2002, 21:38: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-29 23:01

hmm, jag tror att det kommer att bli en kombination av slick hightech och runda former med något riktigt nytänkande

Jag tycker att iPoden, iMac DV graphite och cinema displayen är bland dom snyggare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-29 23:46

rundt å mjukt
vitt och metall
hmm?

Jag är villig att satsa en mindre summa på att de kör en pyramid-form

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
iBook är grymt snygg. Men det finns tydligen ett problem med den - repor. Den blanka ytan blir lätt repig. Det vore nog bättre med en matt yta.

Montera klar skyddsplast/vinyl?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-30 12:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
iBook är grymt snygg. Men det finns tydligen ett problem med den - repor. Den blanka ytan blir lätt repig. Det vore nog bättre med en matt yta.

Montera klar skyddsplast/vinyl?

Men detta är ju en öppning till en ny marknad! Sy upp ludna små tygpläder som dras över datorn som en tröja. Med dragkedjor eller knappar; man kan ju ha flera modeller - den strikta looken med blanka manschettknappar och pressveck, den mer rustika och naturnära varianten (med släktskap till det förlorade bondesamhället) i svala färger, träknappar och rutmönster...osv, osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 12:31
Citat:

quote: Men detta är ju en öppning till en ny marknad! Sy upp ludna små tygpläder som dras över datorn som en tröja. Med dragkedjor eller knappar; man kan ju ha flera modeller - den strikta looken med blanka manschettknappar och pressveck, den mer rustika och naturnära varianten (med släktskap till det förlorade bondesamhället) i svala färger, träknappar och rutmönster...osv, osv

LOL! Det vore ju skoj om man kunde byta kläder på Macen: festklädd i smoking en dag, jeans eller snickarbyxor och t-shirt en annan dag! Skinnbyxor eller päls vore snyggt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-30 12:35

Skinnställ till macen vore ju helt underbart! Jag som gillar det klassiska brittiska SKA-modet skulle vilja ha nån snygg Ben Sherman-skjorta och hängslen eller en nice Fred Perry piké! Varför inte med boots och keps? Detta kan ju bli hur stort som helst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-30 13:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag är villig att satsa en mindre summa på att de kör en pyramid-form

tubformad kanske?

G5 Tube, hihi

En jaguar-päls kanske...!? Kanske det som är början på "klä-din-mac-marknadsföringen"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
hmm, jag tror att det kommer att bli en kombination av slick hightech och runda former med något riktigt nytänkande

När du skriver så, så kommer jag oavkortat att tänka på SONY (och andra stereotillverkares) design inom ministereo-braschen. Något värre och svulligare har jag aldrig sett, och om Apple anammar det så kommer jag gråta blod.

Fast det är klart, du nämnde ju iPoden och Cinema Displayen som exempel, och dessa är ju något av det snyggaste jag sett inom sina branscher.

Formac gör ju också sköna prylar. Beats me! Men jag tycker Apple skall hålla sig till sin sleeka stil. Det gillar jag!

/JO

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 00:16

Jag vet inte, men jag vill ha den mjuk och fin, fasta fina linjer. Viktigt att den känns bekväm.
Men utseendet är inte allt, användarvänlighet bör prioriteras mest.
Eg. oviktigt, bara den har MUS.

Vanliga spelmanshalsningar
Laif

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-02 10:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
När du skriver så, så kommer jag oavkortat att tänka på SONY (och andra stereotillverkares) design inom ministereo-braschen. Något värre och svulligare har jag aldrig sett, och om Apple anammar det så kommer jag gråta blod.
/JO

Det är väl knappast "slick"! Snarare vulgär 80-tals-low-tech, juh...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-03 20:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag funderar på att ordna ett schackrutigt/transparent självhäftande hölje till min G4...

Hittade just den här sidan. Dom verkar tillverka något liknande det du snackade om. Kan inte hitta något schackrutigt, men det finns gott om andra...

/arvid

Tänk om designa dom som en dvd/cd spelare.. Eller förstärkare vad f-n som helst. Ja då kan man ställa den lite fint bland sina andra hi-tech grejjor . Bara en tanke :rolleyes:

1
Bevaka tråden