Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen varning när batteriet är slut

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan jag installerade Leopard har min MacBook slutat att varna för att batteriet håller på att ta slut! Helt plötsligt stängs datorn bara av. Detta verkar också ske allt tidigare. För några dagar sedan var det 26% kvar när datorn stängdes av, ikväll var det 31%!

Sätter jag i laddaren när detta hänt startar datorn upp på nytt igen (från helt avstängd, den går alltså aldrig i vila heller)

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 22:54

Testat kalibrera batteriet? Hur gammal är datorn/batteriet?

  • Medlem
  • 2008-01-06 23:30

Följ tipset ovan att kalibrera och om det inte fungerar och du har garanti kvar ring support och nämn detta. Jag fick ett nytt batteri, iofs på AppleCare.

OK testar att kalibrera får vi se om det hjälper...
Annars har jag AppleCare så jag kanske får testa att få batteriet utbytt.

Har fått exakt samma problem med min macbook sedan leopard! Bara stänger av sig helt utan varning när jag har ca 30 min kvar. Har gjort allt som resetter osv. Inget hjälper.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-07 21:18

Kolla så att inte batteriet har svällt. När jag fick besvär med mitt batteri började problemen på samma sätt.
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/227011-allvarligt-sjuk-macbook-pro-17-a.html?highlight=Eva

Inget svält här. Normal temp på datorn. Ska testa med tjejens macbookbatteri och se om det blir bättre. Något säger mig att datorn tappat kollen på var batteriet befinner sig i nivå. Men inga kalibreringar eller resets har hjälpt mig.

Näe kalibrering hjälpte inte mycket. Den höll sig i liv lite längre, till 30% men sedan stängdes den av igen.
Pantern - hjälpte det när du testade ett annat batteri?
Verkar som man får försöka få batteriet utbytt i så fall.

Usch. Nu har mitt batteri börjat att krångla också :S När det är ungefär 30 minuter kvar på batteritiden går datorn i vila utan att varna. Helt klart irriterande! Tyvärr så är garantin ingenting att tänka på för mig då datorn är drygt 1,5 år.

Dessutom så blinkar indikatorn på magsafekontakten mellan grön/orange ibland och batterisymbolen blinkar laddat/laddar... Jobbigt!

Har en pb g4 17" 1,67 fick samma problem efter 10.5. Batteritiden står på 3h 1 min hela tiden och när batteriet tar slut så tvärdör maskinen helt utan förvarning. har 2 st batterier båda beter sig lika. Hade ej problemet med 10.4.
Har inte hjälpt med dom uppdateringarna som har kommit via program uppdateringen.
Kan det vara en bugg?

/Peter

Jag bytte batteri till tjejens. Funkade med varning vid 10 min kvar och den går ner i vila. Tjejens dator stängde av sig precis som min gjorde. Jag har leopard, hon Tiger. Ringde supporten och mitt batteri som hade ca 450 laddcykler innefattades inte av den förlängda garantin. Mitt batteri ligger på ca 2200mAh mot tjejens uppåt 4000. Ni kan se detta under ström under "den här datorn". Så ett tips om ni ringer Apple är att ljuga om laddcyklerna alltså. Där fick man för ärlighet Man kan köpa direkt via dom för ca 1100kr och om man väljer att returnera det gamla får man tillbaka ca 100kr.

  • Medlem
  • 2008-01-13 08:44

Hur många laddningscykler är OK för att batteriet skall omfattas av garanti?

Ursprungligen av MP:

Hur många laddningscykler är OK för att batteriet skall omfattas av garanti?

vet tyvärr inte

  • Medlem
  • 2008-01-13 13:21

I en annan tråd så tas 300 laddningar upp. Över 300 så har folk haft svårt att få Apple att ersätta batterier.

Ursprungligen av MP:

Hur många laddningscykler är OK för att batteriet skall omfattas av garanti?

Samma problem här med min MacBook Pro, och det kom efter en uppdatering. Min dator går bara c:a 15 minuter innan den tvärt stängs av, trots att mitt batteri är relativt nytt och fulladdat. Det är ett känt problem och diskuteras på Apples diskussionslistor, men någon fix finns ännu inte. Apple är medvetna om problemet men säger som vanligt ingenting om när en fix kan finnas.

Har ni kollat era batterier under ström och den här datorn? Vad visar era på mAh och laddcykler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 22:48

Har samma problem på min Macbook som är ca 18mån gammal. Sedan uppgraderingen till Leopard får jag ingen varning på lågt batteri, den bara dör precis som om någon skulle dra ur strömkabeln till en stationär dator.

Laddningsinformation:
  Återstående laddning (mAh): 4070
  Fulladdat: Nej
  Laddar: Nej
  Full laddning (mAh): 4088
  Statusinformation:
  Cykelantal: 95
  Batteriets status: Bra

Har inte Apple Care och min garanti är slut. Antar att jag inte kan få så mycket hjälp av Apple med det här?

Ursprungligen av odelsteken:

Har samma problem på min Macbook som är ca 18mån gammal. Sedan uppgraderingen till Leopard får jag ingen varning på lågt batteri, den bara dör precis som om någon skulle dra ur strömkabeln till en stationär dator.

Laddningsinformation:
  Återstående laddning (mAh): 4070
  Fulladdat: Nej
  Laddar: Nej
  Full laddning (mAh): 4088
  Statusinformation:
  Cykelantal: 95
  Batteriets status: Bra

Har inte Apple Care och min garanti är slut. Antar att jag inte kan få så mycket hjälp av Apple med det här?

Du borde lätt få ett nytt batteri på garanti med den informationen. Min har nu helt plötsligt börjat varna igen för låg batterinivå och går ner i vila. Jag fattar inget..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 11:12

Hittade precis det här på Apple Supportsida gällande prestandaförlusten i MB och MBP batterier.

För MacBook- och MacBook Pro-system med Intel Core Duo-processorer förlänger detta program reparationsgarantin för batteriet till upp till två år efter det datum då datorn köptes.
http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Har ni tagit bort Battery Update 1.3? Jag gjorde det precis och ska se om det hjälper.

Citat:

This may be your problem. It affects the older MacBooks in the manner you said. Check and see if you have battery update 1.3 installed. Try these two locations for it. It will be one or the other.

MacBook/Library/System/Library/SystemConfiguration/BatteryUpdater.bundle

MacBook/System/Library/SystemConfiguration/BatteryUpdater.bundle

Leopard installs it. It is the MacBook Pro update.

If it is 1.3 drag it to the trash and then reboot. After you reboot you will be able to empty the trash. Once you have done that run software update and it should install Battery Update 1.2. You should reset the SMC (System Management Controller) after doing this.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1319272&tstart=30

EDIT: Testade precis och det hjälpte inte. Sitter i kö till Apple support nu.

EDIT 2: Fick ett nytt batteri av Apple trots att datorn är av rev 1.1 och ca 18 mån gammal. Den gick under Apples batteriprogram för Macbook/Macbook Pro. Länk!
Dock var han tvungen att kontakta en annan avdelning först innan han kunde skicka ut ett nytt batteri till mig. Dessutom drar de kostnaden för batteriet på mitt kreditkort men sätter tillbaka pengarna när de har fått in det gamla batteriet.

Senast redigerat 2008-01-14 18:16
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-17 17:49

Jag hade precis samma problem som er. Dator stängdes av plötsligt när det återstod ca 30%. Testad allt men inget fungerade.
Skickade mail till närmsta servicecenter och fick komma in nästa dag och hämta ett nytt batteri. Min dator är 18 mån gammal. Cykelantal 188.

Enda kravet var att de fick mitt gamla batteri. Strunta i telesupporten och prata med närmsta servicecenter. Går mycket fortare.

Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 22:47
Ursprungligen av x-ray:

Jag hade precis samma problem som er. Dator stängdes av plötsligt när det återstod ca 30%. Testad allt men inget fungerade.
Skickade mail till närmsta servicecenter och fick komma in nästa dag och hämta ett nytt batteri. Min dator är 18 mån gammal. Cykelantal 188.

Enda kravet var att de fick mitt gamla batteri. Strunta i telesupporten och prata med närmsta servicecenter. Går mycket fortare.

Peter

Tyckte förvisso att det gick fort för mig. Jag ringde Apple på kvällen den 14:e och fick batteriet med UPS igår (16:e). Skickade tillbaka mitt med UPS idag.

1
Bevaka tråden