Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme-funktion = datorberoende?!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just "bevisat" för mig själv att ett Extreme-kort funkar i en dator men dåligt i en annan:

Hemmanätverk med Netgear DG834GT-router (108 Mbps), inställd för "WPA-PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key)", körs mot:

(Referensobjekt = iMac 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo med AirPort Extreme: Funkar perfekt, dvs lika bra bandbredd som med fast anslutning till routern: 16 Mbit ned, 1 Mbit upp, 7 ms svarstid och full signalstyrka.)

iMac Globe G4 1,25 GHz med AirPort Extreme-kort: Funkar perfekt, full signalstyrka / bandbredd och samma svarstid.

Samma AirPort-kort som i Globe'n, nu installerat i en PowerBook G4 1,33 GHz:
AirPort hittar routern, först med full signalstyrka för att sedan relativt snabbt minska styrkan ned till ej detekterbar (trots detta känner AirPort av att nätverk finns). Testkörning mot bredbandskollen ger ca 0,4 Mbit ned / 0,2 Mbit upp, samt ca dubbla svarstiden.

Varför?

Återinstallation av kortet i Globe'n ger full fart, borde därför ej ha att göra med kortet.
Såväl Globe'n som Powerbook'en körs med Tiger (10.4.11). Tillgängliga uppdateringar är installerade. Avstånd till routern: ca 1,5 m i samtliga fall.

Någon som har en aning om vad som kan vara galet med PowerBook'en?

Mvh

Björn Zachrisson

Har du testat andra AirPort-kort i PowerBooken? Tänkte så inte någon antenn var skadad i den, eller liknande.

Ursprungligen av Adrian B:

Har du testat andra AirPort-kort i PowerBooken? Tänkte så inte någon antenn var skadad i den, eller liknande.

Hej Adrian!

Ja, jag har testat ett annat verifierat Extreme-kort i Powerbook'en, med samma nedslående resultat.

Har alltså antingen fel på interna antennen - vilket motsägs av full indikerad signalstyrka initialt vid uppkoppling med AirPort - eller något strul p g a programvaran i datorn...

Det "lustiga" med PowerBook-beteendet är att efter uppkoppling via AirPort indikeras först full, sedan ca 1/2 signalstyrka... ända tills jag startar någon bläddrare eller annan internet-kommunikation. Då går signalen ned till nära noll.

Mvh

Björn

Vad jag kan komma ihåg så visas alltid signalstyrkan som 100% precis när man har anslutit, för att sedan gå ner till den faktiska nivån. Om det är en bugg eller bara ett sätt att visa att "Hej, jag har fått nät nu" vet jag inte.

Irrelogical,
detta är precis vad som händer med PowerBook'en; de andra 2 Mac'arna startar med full styrka, utan att den sedan minskar (samtliga försök med ungefär samma avstånd till routern). Ett annat "skumt" beteende hos PB'n är att efter bootning och start av någon nätbläddrare fås meddelandet: du är inte ansluten till internet. Jag måste här manuellt tala om för AirPort att koppla upp till routern varje gång jag startar om datorn / AirPort genom att explicit ange nätverksnamnet under "annat". Om samma sak görs med Globe'n, (med det AirPort-kort som bevisligen ej fungerar i PB'n) startas AirPort automatiskt med full styrka som sedan bibehålles. Eftersom operativet i PB'n inte verkar komma ihåg att den varit ansluten till routern efter avslagning / nedkoppling, kanske svaret ligger i just operativsystemet? Globe-datorn kommer ju ihåg att den varit uppkopplad mot routern, och startar AirPort-uppkopplingen direkt automatiskt. Alla inställningar av AirPort är identiska på såväl PB'n som Globe'n.

/Björn

1
Bevaka tråden