Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire/USB problem på min G5:a

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-06 14:35

hej

har fått följande problem

Jag köpte 1 tb iomega disk för någon dag sedan, dit jag lade över det mesta av det jag hade på datorns hårddisk som inte var program.
Till datorn har jag också kopplat en 400 gb lacie disk, ett motu 828 mk11 firewirekort och en focusrite liquid mix.
Utöver de vanliga firewireingångarna så har jag köpt till ett extra pci-kort med 3 firewire 800 ingångar extra.
Datorn jag använder är en g5:a dual 1.8 med 1 gb ram. Jag har fördelat kablarna mellan de olika firewireingångarna så att det varken är allt på pcikortet eller på de vanliga ingångarna.
Jag har dessutom ställt motukortets i/o buffertsize på max...1028...i logic

Men till trots att iomega disken skall ha ett jämt flöde och använder sig av firewire 800 till skillnad från laciedisken så stannar logic hela tiden....antingen meddelar den att min disk är för långsam eller ger ett felkodsmeddelande att något stör uppspelningen....samma sak när jag skall bounca ner färdiga projekt...det stannar upp..och ger felmeddelandet system overload...till trots att endast logic är öppet...även projekt som endast är ett fåtal spår och som knappt har några effekter alls drabbas av detta felmeddelande.

När jag kopplade in en usb disk som jag har utöver detta i iomegadisken som även fungerar som en firewire/usbhub så slogs både liquid mix och mitt motukort ut...fastän de båda är kopplade via firewire och inte usb.

Flera låtar laddas inte heller av logic längre och programmet måste tvångsavslutas för att det ofta låser sig.
jag använder i övrigt ett uad projektkort för de flesta av mina effekter...allt för att belasta datorn så lite som möjligt

så...vad är felet? varför gör min dator som den gör? när jag köpte min liquid mix slogs också ljudkortet ut...det var nog där det började,,,när ljudkortet slutat funkar får jag igång det genom att slå av och på ljudkortet några gånger, byta firewireslot ett par gånger och starta om datorn....oftast även det ett par gånger...och när det väl funkar så kör det på utan några problem alls...tills nästa gång det bara lägger av..som i regel är när det ansluts något nytt som skall ha usb eller firewire.

någon som har liknande erfarenhet?
finns det något sätt att optimera min dator (som inte är att köpa 3 gb intern minne till..för det har jag inte råd med för tillfället), för den har funkat finfint fram tills för bara ett litet tag sedan..men jag har inte gjort något speciellt med den..tvärtom..jag gör endast musik på den och har slutat använda den till jobb eller liknande saker, spelar inga spel, gör ingen grafik osv osv. ni förstår.

Däremot har den bara blivit mer och mer och mer långsam senaste månaderna framförallt...någon idé hur jag ska få den snabbare igen?

tacksam för alla tips jag kan få.
tack på förhand

värme

Läste någon annan stans att det kunde vara bra att totalformatera en firewiredisk innan man börjar använda den. Dvs välja i diskverktyg att skriva till alla sektorer vilket tar en massa tid men då är hela disken ordentligt formaterad och inte bara biblioteksfilen.

  • Medlem
  • 2008-01-06 22:40

det kan jag förvisso prova...men dilemmat är att både motukortet och focusrite lm tar så mycket firewire...så de går knappt att kombinera
och jag vet inte ens om det går att lösa..börjar bli lite less på focusriteeffekten faktiskt...den krashar upp allt

men den låter ju så bra ...

  • Medlem
  • 2008-01-07 07:18

jag har beslutat att iallafall byta ut det interna minnet.

Med risk för att verka helt okunnig (vilket jag iofs. är)
är det 4 minnesplatser i min dp 1.8? och den kan max ha 4 gb internminne?

Skulle jag sats på att köpa 4 ex av det här minnet?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944696&product_id=871263

eller hur mycket minne kan jag stoppa i den?

Bättre att satsa på detta minne?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944696&product_id=811691

Har fått för mig att det är en fördel att sätta in samma slags minnen i alla platser eftersom de är kopplade till varandra?

tacksam för svar

Lite sent svar kanske, men ändå:
Fakta enl. Mactracker:
Dual 1,8 fr.o.m. nov 2003 har 8 minnesplatser för PC3200, 2,5 V, 184-pin DDR SDRAM parmonterade.
Dual 1,8 fr.o.m. juni 2004 har 4 minnesplatser för samma minnestyper som ovan.
Blanda inte ihop "Dual core" (en processor med dubbla kärnor) med "dual 1,8" (dubbla 1,8-processorer).
Du måste ha nåt av följande PC3200-minnen:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944695
eller:
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ddr-400-pc3200-184-pin/

Själv köpte jag två st 1 GB-moduler på Inet för ett tag sedan och det funkar alldeles utmärkt. Jag har en G5 singel 1,8 med samma minnestyp som du ska ha.

Senast redigerat 2008-01-22 14:24

Här står lite om ECC-minnen:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci212028,00.html
Till mig sa de (Inet) att man inte behöver ECC om man inte har extremt känslig data i t.ex. server-sammanhang el. likn. Det duger gott med vanliga, billiga minnen...
Men det bestämmer du ju själv.

  • Medlem
  • 2008-01-26 17:47

hej hej

tack för tipset.
jag beställde minnen från macoteket, det hjälpte föga dock med firewireproblemet. nu har jag en disk urkopplad eftersom ljudkortet kukar ur annars..

1
Bevaka tråden