Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus i XP på Macen.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HEJ.
Ja kör en macbook och där med OS X, parallellt kör jag XP ( ja jag vet, en ohelig konstellation, anledningen är att kunna spela spelen). Nu har jag fått virus på XP:n och mitt virus program ej rå på det.

Nu kommer min fråga: kan jag formatera XP för att bli av med viruset och sedan installera XP igen utan att behöva boot campa macen?

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

Jag har gjort det

Ja du kan installera om för att bli av med viruset. Se bara till att du formaterar och inte installerar över, sedan installera ett virus program efter du har installera om och uppdaterat till senaste patcharna.

Men nu om jag formatera kan jag genom att formatera windows också ta bort OS X?

Om du inte tar bort någon annan partition än NTFS partitionen så är det lugnt.

ok tack

undrar även över detta också, ifall det skulle hända. för på pcn, om man tex dual bootar och formaterar så försvinner MBR och så kan man bara nå ett OS osv. kan man då poppa in xp skivan i datorn och starta från den. därifrån formatera hårddisken och installera xp och även få osx och bootcamp funka som det ska?

Sen, hur gör man om hårddisken vill vara ntfs? sabbar man nånting om man formaterar partitionen till NTFS i och med att jag tror den är väl fat32 ibörjan.

tänker mest på detta då jag spelar spelet "guild wars" och hittar ingen riktigt bra lösning att köra det på mac. såg att det kanske funkar med crossover men kan ej köpa det osv. så tänkte göra en boot camp installation och ha NTFS pga att gw installationsfilen lägger sig som en fil på typ 9gig och fat32 klarar inte mer än 4gigsfiler så kanske en 50gigs NTFS

Det finns en regel, hur äldre system man har på en PC desta tidigare ska den installeras i MBR syfte.
Så som
Windows 95
Windows ME
Windows NT
Windows 2000
Windows Xp
Windowx vista

Ja tror du förstår.
Du formaterar bara disken i installationen till NTFS om du så vill ha det. Finns idag ingen anledning att köra FAT32.
För att installera XP kör du bara Bootcamp installations guiden så förklarar den exakt vad du ska göra. När den har gjort sitt så bootar den om och in i XP installationen, sen följer den som en vanlig installation.

Hoppas det förklarar nått så här mitt i natten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 08:45

tips när du har installerat xp kör update med en gång utan att gå ut på internet via webbrowser. och installera antivirus. så kan du ha tur att slippa virus på xp

Ursprungligen av fudge:

tips när du har installerat xp kör update med en gång utan att gå ut på internet via webbrowser. och installera antivirus. så kan du ha tur att slippa virus på xp

tänker dra ut sladden innan jag ens installerar windows så man får igång brandvägg osv först, sen lägga avast! på ett usb minne kommer bara ha bootcamp för att spela guild wars så kommer inte ens surfa alls på den.

I och med att man kör SP2 direkt nu så är den risken minimal att du får virus direkt när du startar XP som det var förr.

Vid 15.00 ungefär så installerade jag windows idag, gick riktigt smidigt. fick göra en n-lite xp skiva först då jag ej hade sp2 sen så la jag antivirus på usb minne och sitter här och spelar guild wars nu och ska snart testa lite crysis. btw, hur länge ska man hålla in option knappen (alt) när man vill boota till windows? jag har lixom tryckt långa och korta då jag ej vet riktigt

1
Bevaka tråden