Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Tiger på Leopard?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört från någonstans att det skall vara möjligt att kunna iom. Leopard kunna köra Tiger också (bara man skapade en partition för detta eller hur det nu var). Kan någon bekräfta om detta är sant, och i sådana fall hur man går tillväga om man vill prova på Tiger utan att för den delen avinstallera Leopard?

Väldigt enkelt om du har en extra hårddisk eller en partitionerad hårddisk, bara att installera os:et och sen välja som startskiva i systeminställningarna.

  • Medlem
  • 2008-01-06 01:41

Det har heller inget med Leopard att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:46

Nej man kan inte köra Tiger "i" Leopard. Men man kan ha olika partitioner av hårddisken och på dem kan man ju lägga vad som helst. Olika versioner av samma system eller helt olika system – det spelar ingen roll när de ligger åtskilda från varandra på varsin partition.

Det är bara att starta från en systeminstallationsskiva, öppna Skivverktyg, välja att partitionera hårddisken. Sedan installerar du det ena systemet på part 1 och det andra systemet på part 2.

När du partitionerar hårddisken, formateras den alltså och all data försvinner, så om du vill spara ditt nuvarande system måste du först klona ditt nuvarande hårddiskinnehåll till en annan disk. Sedan när du partitionerat behöver du alltså inte installera det system du hade innan, utan klonar bara tillbaka innehållet från din klon till den ena av dina nya partitioner.
Jag har iofs hört talas om att det nyligen kommit ett program som möjliggör partitionering utan att hårddisken måste formateras om. Någon annan som vet?

Vet inte hur det funkar på Mac men Parted till Linux har skött storleksändring av partitioner galant i många år nu... Funkar antagligen till Mac också. Bara att köra i en livecd med gparted.

Man borde även kunna köra Tiger i Leopard med ett virutaliseringsprogram, men det är inget jag har provat eller ens hört talas om.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-06 02:20

Jag tog just en gin o tonic. Perkele vad fint den tog

Tack så hemskt mycket för svaren. *kramar alla runtomkring sig*

1
Bevaka tråden