Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac loggar ut mig direkt!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-04 22:26

Dvs inte mig egentligen, men när min dotter ska logga in som en av fyra användare i familjen, loggas hon ut inom några sekunder igen . Inget felmeddelande, för oss andra funkar allt perfekt. Är det någon som har hört talas om något liknande problem?
Vi är inga datorproffs :">, det enda jag kommit på hittills är att starta i felsäkert läge, men det hjälper inte.
Jag tänkte försöka skapa ett nytt användarkonto åt henne, men hur kommer jag som administratör åt andra konton i datorn, om jag ska försöka föra över t ex alla hennes bilder och dokument?
Tacksam för alla tänkbara tips eller rekommendationer.

/hahaha

Jag har upplevt nåt liknande på Leopard (10.5), men det försvann.
1. Kanske kan det bero på "Föräldrakontroll" i "Systeminställningar".
Är dotterns konto med där? prova avaktivera eller göra andra ändringar där.
2. När hon loggar in - Tryck och håll ner "skifttangenten" när hon har klickat på inloggningsknappen i inloggningsfönstret.
3. Från Adminkonto - Starta "Skivverktyg" och kör "Reparera skivbehörigheter" (eller testa Onyx, finns på vesiontracker.com och macupdate.com)

För att flytta filer från ett användarkonto till ett annat, måste du vara root eller sudo.
(Kanske något backupprogram fungerar, "Flyttassistenten") Vi hoppar över de tipsen så länge, hoppas du får igång hennes konto.
/Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-05 22:56

Tack för alla tips, men inte gick det bättre:

1. Jag har testat både "Hanterad", där hon inte kan påverka system eller program, och "Standard" kontostatus, utan någon skillnad.
2. Ingen skillnad när skift hålls nere, varken vid start av datorn - "säkert läge" visas - eller vid inloggning på hennes konto.
3. Skivverktyg verkade rätta till en del grejer, men hjälpte inte.
Jag hämtade också Onyx för OS 10.4 som vi kör. Startskivan ok, SMART-status ok (vad det nu innebär), skivbehörigheter rättade, jag har optimerat systemet från grunden och byggt om LaunchServices-databasen... ingen framgång.

Admin är jag ju, är det detsamma som root? Flyttassistenten kom jag ingen vart med.

Tydligen har problemet funnits några veckor, men med uppepade inloggningar har hon till slut kommit in i alla fall. Tills nu.
Något som länge krånglat har varit MSN Messenger, därför hade vi en misstanke att det hade med saken att göra. Men jag har både tagit bort programmet och laddat ner senaste versionen utan att få inloggningen att fungera.

Tack i alla fall, känns bra att någon bryr sig i cyberrymden.

/hahaha

1
Bevaka tråden