Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aluminium iMac Rev B, när?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske lite tidigt, men jag hade tänkt köpa mig en iMac om några månader, men frågan är ju då som alltid; när exakt ska man köpa för att inte bli besviken på att en ny modell kommer en vecka senare?
Den nuvarande kom ju i början av augusti, så jag funderar på om dom släpper en uppdatering (Rev B) innan eller efter sommaren? Vad tror ni?
Hur ser Intels roadmap ut, ni som kan? Den kan ju påverka en hel del...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 19:14

Tack! Visste inte att den fanns! Men vad är det som kan bli nytt? Endast speedbump med lite bugfixar eller något mer? Grafikkort osv tänkar jag närmast på då...

Det brukar väl inte hända så mycket på en Rev. B. Jag skulle tippa på snabbare processor och kanske vissa hårdvaruförändringar som inte påverkar användaren. Dvs komponenter som inte varit tillräckligt bra som man byter ut. Sen kan man ju hoppas att priset sjunker lite.
Har en kompis i köptankar och jag har helt klart rekommenderat att vänta tills efter MacWorld Expo, 15 januari.

Blu-Ray spelare/brännare och Quadkärneprocessorer borde dyka upp rätt snart i iMac...

  • Medlem
  • 2008-01-05 22:47
Ursprungligen av Simon Templar:

Blu-Ray spelare/brännare och Quadkärneprocessorer borde dyka upp rätt snart i iMac...

Men då stiger priset avsevärt. Det är inga billiga komponenter!

Ursprungligen av Dalle:

Men då stiger priset avsevärt. Det är inga billiga komponenter!

Exakt! De måste behålla prisnivån på en konsumentdator som iMac, därför får vi inte se dessa prylar i den produkten. I MacPro kan man väl tänkas få en Blu-Ray som option.

Ursprungligen av Dalle:

Men då stiger priset avsevärt. Det är inga billiga komponenter!

Nu har iofs Jobs tidigare gått ut med ett finansmeddelande att Apple delvis inte kommer gå med lika bra vinst i år på grund av övergång till ny (dyrare) teknik...

Quadprocessorerna är dock inte så mycket dyrare än tidigare Dualprocessorer vid lansering och Apple har uppenbart x-bra priser från Intel.

Blu-Ray läsare/skrivare har gått ned i pris så mycket att de snart ersätter DVD i lite dyrare datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-05 22:31

Vänta med att köpa till efter 15 januari. Jag tror att den här gången uppdaterar Apple alla Macar inkl. iPhone.

//Rob

Oavsett när du handlar så kommer det bara att ta några månader innan du blir omåkt, så mitt råd är: analysera ditt behov!!! Behöver du mer kraft ögonblickligen - handla nu! Kan du vänta - gör det. Det kommer alltid något snabbare!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-06 05:30

Jag tror Apple kommer att tjäna lika mycket som förra året eller mer. Dom sålde fler datorer än förra året och deras marginaler har inte precis gått ner, om nu Apple kommer att tjäna mindre så beror det nog på att managers löner har gått upp eftersom dom inte får ge så många dolda förmåner mer.

Om Blu-Ray kommer så blir det definitivt som build-to-order option.

//Rob

Senast redigerat 2008-01-07 01:44
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror Apple kommer att tjäna lika mycket som förra året eller mer. Dom sålde fler datorer än förra året och deras marginaler har inte precis gått ner, om nu Apple kommer att tjäna mindre så beror det nog på att managers löner har gått upp eftersom dom inte får ge så många dolda förmåner mer.

//Rob

Nej Jobs själv påpekade att det berodde på introduktionen av ny mer kostsam teknik om Apple vill använda men vars kostnad antagligen inte kan tas fullt ut i konsumentpriset, Precis som Sony subventionerade PS3 för att göra Blu-Ray till standard och det verkar ju ha lyckats Warner har precis hoppat av HD-DVD till förmån för BR. Apple är givetvis med i Blu-Ray teamet så jag skulle bli MYCKET förvånad om inte Apple snart lanserar BR spelare i sina datorer.

Tack för alla tankar kring detta. Jag är inte i akut behov, kör med jobbets MacBook Pro så länge, vilket jag gjort i snart två år nu. Sammanfattningsvis så kan man ju då säga att man vänta tills efter 15/1, om det inte kommer en uppdatering där lär det inte ta många månader innan det kommer en.
Quadcore tror jag kommer att dröja, liksom bluray. Möjligt att bluray kommer att finnas som BTO då, men eftersom man inte med säkerhet vet vad som kommer bli standard utav bluray och hddvd (även om bluray kanske leder för tillfället) så känns det som skit samma...

Jag tror inte på en uppdatering av imacen den 14 även om jag hoppas det för jag har själv varit i köptankar. Men innan sommaren lär det troligen hända. Kanske nån gång mellan mars och maj.

Eftersom det inte blev nån Blu-Ray spelare i uppgraderade Mac Pro inte ens som tillbehör lär vi inte se en i iMacen förräns till hösten om ens då.

Ursprungligen av Cappachino:

Eftersom det inte blev nån Blu-Ray spelare i uppgraderade Mac Pro inte ens som tillbehör lär vi inte se en i iMacen förräns till hösten om ens då.

Apple har nog inte råd att stå över Blu-Ray mycket länge till (eller jo det har dom,men det är dumt, mycket dumt nu när fler och fler PCs lanseras med BR) Jobs kommer nog dessutom väl ihåg hur mycket Apple tappade i försäljning när de var sena att lansera CDR i iMacs..

1
Bevaka tråden