Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera ny HD på PowerMac G3 Blåvit?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska åka in och köpa 2 nya hårddiskar till min gamla blåvita mac g3, då min ena hårddisk är på 6gb och den andra är skadad.

Undrar lite saker om ni kan hjälpa?

Ska köpa Western Digital 80gb IDE Caviar 3,5", är den bra?
Och funkar den på mac, kan inget om sånt?

  • Är det svårt att installera hd på mac?

  • Finns det någon guide någonstans?

  • Är det mer komplicerat än på PC?

Finns det något mer jag behöver veta?

Tacksam för svar.

/Johanna

Om du har första revisionens blådåre finns det en bugg i ATA-controllern har jag fått höra, som gör att en annan disk än originaldisken riskerar att råka ut för tråkigheter i filsystemet. I så fall är det nästan rekommenderat att du dessutom investerar i ett PCI-kort för ATA/SATA för dina ny diskar. Då kan du ju även använda hårddiskar större än 137 GB. Fast jag vet inte hur stor risken är för haveri om du installerar ny hårddisk i datorn.

Du vet att du har en rev. 1 om du inte har en kylfläns på ditt Rage128-kort, om du inte har några dubbeldäckade hårddiskhållare eller kylflänsen på processorn är lägre än vanligt.

Har du en blådåre av revision 2 är det inga problem; bara att installera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 17:53
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du har första revisionens blådåre finns det en bugg i ATA-controllern har jag fått höra, som gör att en annan disk än originaldisken riskerar att råka ut för tråkigheter i filsystemet. I så fall är det nästan rekommenderat att du dessutom investerar i ett PCI-kort för ATA/SATA för dina ny diskar. Då kan du ju även använda hårddiskar större än 137 GB. Fast jag vet inte hur stor risken är för haveri om du installerar ny hårddisk i datorn.

Du vet att du har en rev. 1 om du inte har en kylfläns på ditt Rage128-kort, om du inte har några dubbeldäckade hårddiskhållare eller kylflänsen på processorn är lägre än vanligt.

Har du en blådåre av revision 2 är det inga problem; bara att installera.

Nja problemet uppstår endast om du har 2 hårddiskar i rev A. Det säkraste att se om du har rev B är att kolla på ATA kontrollern. Står det 402 på den så har du rev B och kan använda 2 interna diskar.

//Rob

hjääälp.

Har öppnat den nu och kollar runt, hittade Ata kontrollern, tror jag iaf, ett kort där det står tempo ultra ata66 på, och på chipet står det inte 402. så antar att jag har rev 1 då?
står på en lapp i datorn rev E?
så då ska jag alltså köpa ett nytt pci-kort?
vad är det och vilket pci kort ska jag köpa?

vad kan jag göra nu?
/Johanna

Ursprungligen av AllStared:

hjääälp.

Har öppnat den nu och kollar runt, hittade Ata kontrollern, tror jag iaf, ett kort där det står tempo ultra ata66 på, och på chipet står det inte 402. så antar att jag har rev 1 då?
står på en lapp i datorn rev E?
så då ska jag alltså köpa ett nytt pci-kort?
vad är det och vilket pci kort ska jag köpa?

vad kan jag göra nu?
/Johanna

Köpa nya grejer till en så gammal dator är ju inte helt värt. Nu vet jag inte precis hur stor risken är att det blir fel om du använder hårddisken, så du kan ju pröva.

Annars ska du leta efter ett ATA133-kort eller ett SATA-kort för PCI-plats. Se till att köpa ett kort som är boot-bart (alltså att du kan installera systemet på en hårddisk som är kopplad till kortet), samt givetvis att det är Mac-kompatibelt.

Jag har köpt två sådana här kort i mina dar; ett ATA133-kort begagnat för 400 spänn, och ett SATA-kort (Explosion från Exitdata) för omkring 700. ATA133-kortet sitter i en blådåre och SATA-kortet i min G4 MDD.

Ska du köpa nytt kort, och inte leta begagnat, tror jag ett SATA-kort är mest prisvärt, och då kan du ju dessutom köpa moderna hårddiskar som du kan använda i framtida datorer med.

Exitdata har som sagt såväl ATA- som SATA-kort som funkar prima med Mac.
http://www.exitdata.se/
500 kronor och 750 kronor respektive kostar ATA och SATA, med två bussar vardera.

Kolla sedan på Dustinhome; om du tittar på just WD Caviar (säger inget om andra märken) kostar en 80GB för ATA i stort sett lika mycket som en 160GB SATA kostar. Därför är det ju trevligt att ha SATA.

Min rekommendation:
1/ EXplosion SATA-kort
2/ SATA-disk, så stor du behöver

Just därför att P-ATA är gammal teknik, och som du märker är SATA-tåget bra mycket mer prisvärt, och framtidssäkert.

Vad gäller märken på hårddiskar har jag av någon anledning fastnat för Seagate barracuda. Har Seagate-diskar i alla mina datorer och de funkar suveränt allihop. Snabba också.

hjälp, en killkompis sa att man kan installera hårddiskarna iaf.
Så nu har jag tagit ut båda orginal hds och anslutit en av de nyinköpta, och partitionerat den och installerade sedan mac os x tiger, men när den startar om så kommer den till installeringen igen...
och när man då väljer att stänga installeraren och öppna startskiva så startar den om men åter till installeraren...

vad är fel, vad ska jag göra? installera igen eller vad är fel?

har installerat tiger på den nya disken nu, men den verkar inte vilja starta från disken iaf.
Startar datorn och det kommer upp en ruta där det är en bild på ett frågetecken och en annan på findertecknet som blinkar. Som att den indikerar att det inte finns någon hårddisk.
några förslag på vad man kan göra åt det?

Starta med Tiger-skivan i. När den kommer igång, gå till en av menyerna där verktyget "Startskiva" finns. Välj din hårddisk med installerat system som startskiva och starta om.

Sitter hårddisken som master på bussen?

Okej, det krävs nog ytterligare information för den sista frågan.
Kolla på hårddisken. Bredvid ATA-kabeln sitter 10 piggar, och på de så kallade byglar. Byglarna förbinder två piggar, och beroende på hur byglarna sitter kan man konfigurera hårddiskens beteende.
Jumper settings för WD caviar

Jag vet inte om det är jätteviktigt, men installera systemdisken som master. Alltså, aningen byglar du disken som master, eller så byglar du den som "cable select" (förvalt tror jag) så bestämmer själva ATA-kabeln vilken hårddisk som är master. Den yttersta kontakten är master-kontakten.

Citat:

Starta med Tiger-skivan i. När den kommer igång, gå till en av menyerna där verktyget "Startskiva" finns. Välj din hårddisk med installerat system som startskiva och starta om.

har gjort.

Citat:

Sitter hårddisken som master på bussen?

hur vet jag det?

Citat:

Okej, det krävs nog ytterligare information för den sista frågan.
Kolla på hårddisken. Bredvid ATA-kabeln sitter 10 piggar, och på de så kallade byglar. Byglarna förbinder två piggar, och beroende på hur byglarna sitter kan man konfigurera hårddiskens beteende. Jumper settings för WD caviar

Okej jumper setting är rätt gjort här.

Citat:

Jag vet inte om det är jätteviktigt, men installera systemdisken som master. Alltså, aningen byglar du disken som master, eller så byglar du den som "cable select" (förvalt tror jag) så bestämmer själva ATA-kabeln vilken hårddisk som är master. Den yttersta kontakten är master-kontakten.

okej gjort, men ska testa de me cable select...

annars kanske man ska ge upp eller?

Var hårddisken byglad som cable select från början? Koppla i så fall bara in den på den yttersta kontakten på kabeln så är det klart.

Om den var byglad som master kan du koppla in den var du vill.

Om det inte går att starta från den nu är det något annat som är fel.

den är byglad som master, men när man kollade installationslogen var det någon error med bot.efi typ och att den inte hittade lösen eller något sånt?

Skumt. Det där känner jag inte igen.

okej så då kanske man ska ge upp då?

Tyvärr har jag inga mer råd att ge. Men bara så jag förstår situationen rätt; det är alltså en WD Caviar som är kopplad till blådårens original-ATA, och du har en installationsskiva med Tiger som du använder.

Och Tiger-skivan har inte kommit med en annan dator eller något sådant, utan är en så kallad retail-version som ska fungera med alla datorer?

japps precis så...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-06 05:41

Hur stor är disken du köpte? Och hur partitionereade du disken? Enklast är väl att starta från Tiger disken och välja erase and install optionen så fixar den allt du behöver för att installera tiger.

Som en sista utväg kan du prova att trycka på cuda knappen.

//Rob

1
Bevaka tråden