Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag dubbelt med musik?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 15:21

Hej!
Om jag gör en mapp som heter "Mp3" och sedan lägger in dem i iTunes så kan jag hitta dem i "iTunes muisc". Har jag då en kopia av min "Mp3" mapp? Bara det att låtarna ligger i "iTunes music" i mappar också? Kan jag då ta bort min "Mp3" mapp då?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag försöka förklara bättre!

Ja, iTunes flyttar all musik du lägger in till sitt eget bibliotek som du har hittat. Så dra in låtarna i iTunes, och kasta sedan bort din Mp3-mapp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 15:29

Om jag vill ha fler låtar så lägger jag bara in dem i iTunes och kastar den också? Om jag nu skulle vilja ha alla låtar i samma mapp, hur gör jag då? Efter att jag lagt in dem i iTunes så ligger dem ju i mappar...?

Det låter som om du vill sortera din musik helt själv. Det fina med iTunes - tycker jag - är ju att man slipper tänka på hur de ligger på hårddisken; iTunes sorterar i mappar efter hur id3-taggarna ser ut.

Du kan stänga av den automatiska sorteringen i iTunes inställningar ("Advanced" -> "General"), och då kommer iTunes inte att sortera din musik längre. Notera att det finns en klickruta för att välja att kopiera musik till biblioteket eller inte. Fast jag tror att iTunes, vid den ursprungliga importen, lägger musiken i rätt mapp men därefter lämnar den ifred.

Så klickar du ur bägge rutorna, så får du sortera din musik själv. Till exempel "allt i en mapp" om du skriver.

NOTERA att du i så fall INTE ska kasta originallåtarna när du importerar dem till iTunes, eftersom iTunes nu inte längre gör kopior av låtarna.

Tips: Gör gärna en backup av din musik innan du börja experimentera med iTunes, i fall något går fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 15:46

Tack så mycket för hjälpen!
Det är precis det jag vill göra, sortera låtarna själv, låter kanske krångligt, men jag har alltid gjort så =).

Ursprungligen av vicce:

Tack så mycket för hjälpen!
Det är precis det jag vill göra, sortera låtarna själv, låter kanske krångligt, men jag har alltid gjort så =).

Varför måste man alltid fortsätta att göra som man gjort tidigare?

Vad är fördelen med att sortera låtarna själv, jämfört med att låta iTunes sköta allt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 23:42

Fördelen med att sortera musik- och bildbiblioteken själv är att de utan större problem överlever när biblioteksfilerna förstörs.

Det känns ofta väldigt osäkert att all ens omsorgsfulla sortering ligger lagrad i en enda fil. Dels för att denna fil är av ett icke-öppet format, vilket gör att den bara kan läsas sålänge Apple ger möjlighet till det*. Och dels för att det inte är så extremt ovanligt att denna fil blir korrupt, så att man tvingas sortera om 15 967 låtar manuellt.
Om man, förutom biblioteksfilerna, har en manuell sortering i hederliga mappar, har man säkerställt att ens sortering i stor mån kommer finnas kvar oavsett vad som drabbar hårddisken och programmen.

*Så sent som i går var jag med om att iPhoto på en dator plötsligt inte gick att öppna. Att hitta bilderna i det automatiskt sorterade biblioteket manuellt skulle ha varit en mardröm om jag inte hade haft exakt samma version av iPhoto på en annan dator att öppna biblioteksfilen med. Tänk om det hade varit en Mac Pro där Aperture hade kraschat och jag bara hade haft en gammal G3 som extradator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 00:27
Ursprungligen av Rajje:

Fördelen med att sortera musik- och bildbiblioteken själv är att de utan större problem överlever när biblioteksfilerna förstörs.

Det känns ofta väldigt osäkert att all ens omsorgsfulla sortering ligger lagrad i en enda fil. Dels för att denna fil är av ett icke-öppet format, vilket gör att den bara kan läsas sålänge Apple ger möjlighet till det*.

Dels så sorterar ju iTunes automatiskt i mappar enligt Artist/Album/Låt. Det är väl en vettig sortering? Hur gör du?

Dels så lagras ju en del metadata direkt i filen som taggar då du "sorterar" i iTunes. Du kan alltså ta filerna och importera in i ett nytt iTunes-bibliotek om du skulle vilja. Eller importera in i ett annat program om du tröttnar på iTunes. Du är ju inte låst på något sätt bara för att iTunes gjort sorteringsjobbet åt dig.

Slutligen så är den "icke-öppna" filen du talar om en XML-fil som är trivialt enkelt för någon med grundläggande programmeringskunskaper att läsa. Apple eller iTunes försöker inte dölja dina metadata för dig...

Ursprungligen av Rajje:

Och dels för att det inte är så extremt ovanligt att denna fil blir korrupt, så att man tvingas sortera om 15 967 låtar manuellt.
Om man, förutom biblioteksfilerna, har en manuell sortering i hederliga mappar, har man säkerställt att ens sortering i stor mån kommer finnas kvar oavsett vad som drabbar hårddisken och programmen.

Själv har jag aldrig fått en korrupt biblioteksfil. Skulle jag ändå få det behöver man verkligen inte sortera 15967 låtar manuellt eftersom metadata (artist, album, låtnamn) finns som taggar i filen. Man bara importerar filerna helt enkelt!

Kan man inte få en bättre anledning till varför det är bättre att göra jobbet manuellt med 15 967 låtar istället för att låta iTunes göra det automatiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:27

OK, filen är kanske per definition öppen, men den är ingen vanlig fil som andra program kan läsa. Jag tror inte ens att det finns något sådant format. Om iTunes dör och du vill använda ett annat program, finns det inget enkelt sätt att överföra din sortering till detta program eller till den riktiga filstrukturen. Om filen blir korrupt eller helt enkelt försvinner (och ändringarna sparas även på backupen innan man märker det), är din sortering helt borta.
Detta är alltså om du nu sorterar på något speciellt sätt och inte bara det vanliga Artist/Album/Låt. Har man ingen egen speciell sortering, finns det naturligtvis ingen anledning att sortera manuellt.

Jag erkänner att problemen jag talar om inte är så allvarliga med just iTunes, för som du säger kan man ju låta iTunes sortera om allting i en helt OK ordning om något skulle hända. Men det kan vara mycket värre med andra program – iPhoto t.ex. Nu handlade ju tråden bara om iTunes iofs, men jag tar bara upp fördelarna med manuell sortering i allmänhet. Jag förstår varför man kan ha vanan att sortera allt möjligt manuellt för att ha kontrollen och slippa riskera något. Själv sparar jag även så mycket text som möjligt i RTF-format istf MS Word, etc, etc ...

Ursprungligen av Rajje:

Jag erkänner att problemen jag talar om inte är så allvarliga med just iTunes, för som du säger kan man ju låta iTunes sortera om allting i en helt OK ordning om något skulle hända. Men det kan vara mycket värre med andra program – iPhoto t.ex.

Men nu handlar tråden om iTunes. iTunes biblioteksfil innehåller väl inga sorteringsdata alls. Allting ligger i ID3-taggarna i de enskilda låtarna.

Låtarna ligger öppet i mappar. Bara att lägga in dem i iTunes igen om det skulle hända något med iTunes biblioteksfil.

iPhoto är en annan femma, där bilderna inte ligger i mappar utan bakas ihop i en enda databasfil. Men frågan gällde iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 10:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... iTunes biblioteksfil innehåller väl inga sorteringsdata alls. Allting ligger i ID3-taggarna i de enskilda låtarna...

Spellistor och kanske betyg och "senast spelad" ligger endast i biblioteksfilen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...iPhoto är en annan femma, där bilderna inte ligger i mappar utan bakas ihop i en enda databasfil...

Även här ligger bilderna i mappar (sorterat efter "händelser" och uppdelat efter modified eller original) samt databasfilen är XML-format och "åtkomlig". Men jag håller med om att det skulle vara krångligare att "få kontroll" över bildarkivet om iPhotos databas skulle gå förlorad.

1
Bevaka tråden