Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt grafikkort till Macbook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en av dem som köpte min MacBook innan Apple släppte de nya MBn med bättre grafikkort. Nu undrar jag om någon har några tips på grafikkort eller om det helt enkelt inte går att byta.

Och för mig som inte vågar öppna datorn, kan man lämna in den till en applebutik för att få varan installerad?

Du får leva med det du har, går ej att byta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 17:10

Som psychozz sa, det går inte att byta. Grafikkortet är integrerat i logikkortet så vill du byta måste du byta logikkort med processor och allt. Med andra ord byta ut större delen av datorn...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-27 20:10

Vad ska du ha datorn till? Ska du spela har du nog valt fel typ av dator:(

Ursprungligen av Trino:

Vad ska du ha datorn till? Ska du spela har du nog valt fel typ av dator:(

spela? nej, snarare redigera bilder och skapa illustrationer på illustrator. datorn blir ganska varm när öppnar photoshop eller illustrator

Ursprungligen av lostdetective:

spela? nej, snarare redigera bilder och skapa illustrationer på illustrator. datorn blir ganska varm när öppnar photoshop eller illustrator

Mjo, men dom programmen stressar inte grafikkortet så mycket att du behöver ett nytt. Mer minne kan göra den svalare, men att sätta i ett bättre grafikkort ger i de allra flesta fall motsatt effekt.

Ursprungligen av irrelogical:

Mjo, men dom programmen stressar inte grafikkortet så mycket att du behöver ett nytt. Mer minne kan göra den svalare, men att sätta i ett bättre grafikkort ger i de allra flesta fall motsatt effekt.

tack! minne jo. det funderar jag på. jag läste "minne till macbook"-tråden och det är verkligen ett djungel. nu när det finns tre generationer av macbooks så vet man inte vilken dator folk har som testar minnen.
men nu har jag iaf kommit över : Corshair 2 x 1 gb.
nu får jag hoppas att de fungerar.
(jag har aldrig monterat om minnen, men vi får se)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-07 13:11
Ursprungligen av lostdetective:

tack! minne jo. det funderar jag på. jag läste "minne till macbook"-tråden och det är verkligen ett djungel. nu när det finns tre generationer av macbooks så vet man inte vilken dator folk har som testar minnen.
men nu har jag iaf kommit över : Corshair 2 x 1 gb.
nu får jag hoppas att de fungerar.
(jag har aldrig monterat om minnen, men vi får se)

Det är därför man använder crucials minneskonfiguratormakapär - http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10232 .
Där hittar man de minnen som fungerar för sin revision, fungerar utmärkt.

Ursprungligen av lostdetective:

Jag är en av dem som köpte min MacBook innan Apple släppte de nya MBn med bättre grafikkort. Nu undrar jag om någon har några tips på grafikkort eller om det helt enkelt inte går att byta.

Och för mig som inte vågar öppna datorn, kan man lämna in den till en applebutik för att få varan installerad?

Enda chansen att få bättre är att antingen köpa nytt eller kolla runt efter externa kort som du kopplar till. Asus ska ha npgot vad jag har hört...

Ursprungligen av micke_nkpg:

Enda chansen att få bättre är att antingen köpa nytt eller kolla runt efter externa kort som du kopplar till. Asus ska ha npgot vad jag har hört...

Skulle vara enda realistiska möjligheten egentligen. Dock är det väl osannolikt till tusen att ASUS skulle utveckla drivrutiner för Mac OSX inom en rimlig framtid. Finns produkten på marknaden ännu? Senaste jag hörde om det var den fortfarande en prototyp som visades på någon mässa förra året.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-02 08:13

På de flesta bärbara datorer kan man inte byta så mycket. Grafikkort är en del av de sakerna eftersom det är fastlöddat på logikkortet (moderkortet). Även de flesta bärbara datorer blir varma och det är nog mer troligen att din prossesor som blir varm.

Så om du skulle byta till den nya Macbooken så skulle det nog inte vara någon större skilnad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-05 15:05

Osäker på värmeutveckling, men sen jag stoppade i 2 gig ram i min macbook (köpt förra sommaren) har den vart betydligt trevligare när jag jobbar i indesign/photoshop/illustrator, även när jag gör det samtidigt. På 1 gig kunde den börja swappa och ha sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 15:27

När kom den nya MacBooken med det nya grafikkortet? Min svarta MacBook är köpt runt den 20 december 2007...

Ursprungligen av vicce:

När kom den nya MacBooken med det nya grafikkortet? Min svarta MacBook är köpt runt den 20 december 2007...

Halloween, den 31 oktober.

Du ser lätt vilket grafikkort du har om du går Äppelmeny -> Om den här datorn -> Mer info, och Grafik/Skärmar. Kolla om det står GMA 950 eller GMA X3100.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 00:08

Okej, tack för informationen. Jag hade ett GMA X3100.

Nej, det går tyvärr inte. Apples svagaste sida är grafikkort och det märks särskilt hos MacBook. Även X3100 är ett rent ut dåligt grafikkort.

haha, då är GMA 950 ett katastrofalt dåligt grafikkort, eh

1
Bevaka tråden