Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra mus till MBP

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-06 11:13

Jag har just beställt min första bärbara Mac och vill ha tips på bra trådlösa möss. Kanske helst Bluetooth eftersom det finns inbyggt i datorn och jag därmed slipper låsa en USB-port till musen.

Bosse - snart i mobil modell

Om du har möjlighet så tycker jag att du borde prova en mightymouse. De är lite speciella, antingen så gillar man dem eller så hatar man dem.

Ursprungligen av irrelogical:

Om du har möjlighet så tycker jag att du borde prova en mightymouse. De är lite speciella, antingen så gillar man dem eller så hatar man dem.

...eller så fullkomligt älskar man dem och kan inte tänka sig att gå tillbaka till att använda någon annan mus. Sån är jag!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 15:45

Jag har en Razer DeathAdder men den har sladd och saknar drivrutiner för OS X så jag kör den med USB Overdrive och jag tvivlar på att det ger stöd för all funktionalitet den har, grym gamermus men inte perfekt för OS X och än mindre perfekt för dig antar jag.

Logitech har stöd för OS X så vitt jag vet och G5 är ju också en finfin mus, även den har sladd dock.

Men Logitech har väl en som heter typ revolution eller dylikt? De har iaf en trådlös som jag gissar är bluetooth och den borde ju passa dig perfekt, dyr som få då det är fetingmus deluxe men den lär ju äga sönder o samman en Apple mighty mouse iaf.

Det är en sån jag har, behöver jag säga att den är asbra? Med enter och delete på två utav tumknapparna jobbar man fort som stryk i Photoshop.

Synd att den inte är trådlös bara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 21:04

Har för mig att det fanns en mycket tunn trådlös mus till MBP så kunde förvaras och laddas i sidofacket som annars används för trådlösa nätverkskort. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på musen eller tillverkaren.

Ursprungligen av boris91:

Har för mig att det fanns en mycket tunn trådlös mus till MBP så kunde förvaras och laddas i sidofacket som annars används för trådlösa nätverkskort. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på musen eller tillverkaren.

Mjae, den var till PC-cardplatsen, som försvann i och med övergången Powerbook - > Macbook Pro.

Hej

Jag har en Logithch VX Revolution till min MBP. Jag är super nöjd med den. Den är rätt liten men det passar mig bra då jag har rätt små händer. De flesta möss/musar (?) till laptops är ju små. Den enda nackdel jag kan se med den musen är att trotts att den är trådlös så måste man ha en mottagare i USB porten.

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/165&cl=us,en

Om du bestämmer dig för att köpa en Logitech så kolla att den verkligen är kompatibel med Mac, alla är inte det.

/gubben_hilfe

Den här musen har jag länge tänkt på att skaffa till min nya MBP som bore komma när som helst nu i veckan faktiskt:D

Tycker den verkar så grymt skön med två scrollhjul och alla dessa extraknappar..
Men smakar det så kostar det.. $99, plus att man mister en USB-utgång, men det tror jag att et kan vara värt..

  • Medlem
  • Lerum
  • 2007-06-24 18:47
Ursprungligen av PiktorPucci:

... plus att man mister en USB-utgång, men det tror jag att et kan vara värt..

Borde man inte kunna köra den direkt till datorns bluetooth? Eftersom den borde använda bluetooth-tekniken mellan USB'n och musen själv.

Fast det kanske inte funkar så som jag tänker? Skulle i vilket fall vara väldigt smart och smidigt!

Ursprungligen av onaz:

Borde man inte kunna köra den direkt till datorns bluetooth? Eftersom den borde använda bluetooth-tekniken mellan USB'n och musen själv.

Står det inte att den använder Bluetooth så använder den med största sannolikhet någon annan radioteknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 14:33

Ingen rekommendation men väl en varning för: Radtechs trådlösa möss! Jag har köpt 2 st via Macoteket och de var av usel kvalitet. Dåligt fungerande klickknappar, taskig bluetoothmottagning osv. Jag har fortfarande kvar en mus som numera står i bokhyllan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 14:52

http://se.kensington.com/html/10904.html

Liten och smidig, funkar bra även om den har en liten tendens att plocka upp skräp som jävlas med optiska sensorn, men håller man bara efter den lite så funkar den som en klocka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 08:55

Hmm själv beställde jag en sån här:

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/153&cl=se,sv

Den är väl förvisso inte såå optimal i bärbar-trådlös-anslutningsväg, men den är billig och jag hade bara tänkt använda den när jag är hemma i princip. När man är on the road kan man ju ändå inte börja slanga upp en halv låda utrustning, då duger touchpaden känns det som...

Kan ju återkomma när jag testat den lite, men Logitech's möss har aldrig gjort mig besviken förr...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 01:32
Ursprungligen av Bosse:

Jag har just beställt min första bärbara Mac och vill ha tips på bra trådlösa möss.

Samma här, har kollat på både VX Revolution och VX Nano. Nanons pyttelilla usb-dongel är trevlig, men Revolution har ju fler möjligheter.

Fråga: Kan man konfigurera upp alla knapparna och reglagen i Leopard? Använder man i så fall Logitech Control Center av senaste snitt (2.4) eller USB Overdrive (klarar den skjutregeln och zoomgrejen?) eller något annat?

jag vet inte om saker har bättrats på senare tid, men jag försöker i möjligaste mån undvika att använda logitechs 'Control Center', eftersom den smyger in APE-prylar i systemet med allmän ostabilitet och otrivsel som följd. (det är absolut ingen ovanlighet att små barn faller i förtvivlad gråt pga detta...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 11:14
Ursprungligen av gabriela:

jag vet inte om saker har bättrats på senare tid, men jag försöker i möjligaste mån undvika att använda logitechs 'Control Center', eftersom den smyger in APE-prylar i systemet med allmän ostabilitet och otrivsel som följd. (det är absolut ingen ovanlighet att små barn faller i förtvivlad gråt pga detta...)

¿APE?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 11:51

Har dessutom för mig att jag tidigare varit inne i någon inställningspanel där man kunde konfigurera upp ett stort antal generella musknappar, om det var 32 eller 64 stycken eller något. Har inte kunnat hitta den panelen i OS X:s systeminställningar (under tgb och mus) igen – kanske det var någon lös plugg jag installerade och körde? Någon som känner igen detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 14:58
Ursprungligen av echolyn:

Har dessutom för mig att jag tidigare varit inne i någon inställningspanel där man kunde konfigurera upp ett stort antal generella musknappar, om det var 32 eller 64 stycken eller något. Har inte kunnat hitta den panelen i OS X:s systeminställningar (under tgb och mus) igen – kanske det var någon lös plugg jag installerade och körde? Någon som känner igen detta?

Du har nog haft programvara för inställningar till musen installerat. Kanske var det SteerMouse? Kolla skärmdumparna på sajten och se om det är något du känner igen.

Enda ställen i Systeminställningar jag använt för att ställa in min Logitech-mus är under "Exposé och Spaces" och sedan det vanliga "Tangentbord & mus".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 15:03
Ursprungligen av Reisan:

Enda ställen i Systeminställningar jag använt för att ställa in min Logitech-mus är under "Exposé och Spaces" och sedan det vanliga "Tangentbord & mus".

Tack, där var det, Dashboard och Exposé. Men SteerMouse såg ju lovande ut – är det bra? Jämfört med USB Overdrive?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 15:27
Ursprungligen av echolyn:

Tack, där var det, Dashboard och Exposé. Men SteerMouse såg ju lovande ut – är det bra? Jämfört med USB Overdrive?

Ok, bra att det löste sig. Ja, SteerMouse är bra om man vill kunna ställa in och finjustera musens rörelser och knapparna. Har testat SteerMouse under testperioden. Men behövde inte alla dessa möjligheter, så jag köpte aldrig programmet. USB Overdrive har jag inte testat.

SteerMouse och USB Overdrive har nämnts i en del tidigare trådar. Där har det säkert tagits upp för- och nackdelar med respektive program.

Använd den avancerade sökmotorn. Du har den enkla sökmotorfunktionen uppe till höger på forumets sida. Om du vill komma till den avancerade söksidan, där du kan filtrera sökningar, mm, så ställer du markören i sökrutan och trycker Enter, utan att ange något sökord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 21:20
Ursprungligen av Reisan:

SteerMouse och USB Overdrive har nämnts i en del tidigare trådar. Där har det säkert tagits upp för- och nackdelar med respektive program.

Använd den avancerade sökmotorn. Du har den enkla sökmotorfunktionen uppe till höger på forumets sida. Om du vill komma till den avancerade söksidan, där du kan filtrera sökningar, mm, så ställer du markören i sökrutan och trycker Enter, utan att ange något sökord.

Jag lovar att söka innan jag frågar.

...

Sådär. Finns bra info. Men jag hittade inget något om huruvida SteerMouse eller USB OD klarar av skjutregeln och zoomgrejen på Logitech VX Revolution – någon som terrat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 13:52
Ursprungligen av echolyn:

¿APE?

AirPort Extreme... Basstation för trådlöst nätverk. Antar jag att Gabriela, syftar på.

ja, det är ju ändå det rimligaste...

http://www.unsanity.com/haxies/ape

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 14:36
Ursprungligen av gabriela:

ja, det är ju ändå det rimligaste...

http://www.unsanity.com/haxies/ape

Jaha, så det var detta du menade. När man installerar medföljande drivrutiner/program med Logitechs möss, så strular den till OS X-systemet. Är jag med på banan?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-05 14:53

På vilket sätt då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 15:02
Ursprungligen av onnyt:

På vilket sätt då?

Jag svara på Gabrielas inlägg. Har även läst tidigare om att programvara som medföljer Logitech-möss har strulat till det för användaren. Har ingen personlig erfarenhet.

Ursprungligen av gabriela:

jag vet inte om saker har bättrats på senare tid, men jag försöker i möjligaste mån undvika att använda logitechs 'Control Center', eftersom den smyger in APE-prylar i systemet med allmän ostabilitet och otrivsel som följd. (det är absolut ingen ovanlighet att små barn faller i förtvivlad gråt pga detta...)

1
Bevaka tråden