Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCab 4 släppt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag körde iCab 2 på Mac OS innan jag gick över till Mac OS X, men nu har version 4 kommit och den ser riktigt bra ut. iCab är speciell med sina näst intill väl många inställningar och att den dessutom visar vad den tycker om webbsidan.

Nytt i version 4 är bland annat att programmet skrivits om till Cocoa istället för Carbon och att det är mycket snabbare än tidigare. Därmed försvinner även stödet för gamla Mac OS.

http://www.icab.de/news.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 13:48

Bra tips! Har själv ingen erfarenhet av webbläsaren iCab. Vad tycker du själv om denna webbläsaren kontra Safari och Firefox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 00:39

iCab är både fulare och långsammare är både Firefox och Safari. Sedan så kostar den pengar också. Känns väldigt -95 att ta betalt för en läsare idag.

Ser inga skäl alls att använda den här läsaren. Kanske om man tagit sin surfning till en helt annan nivå än 99% av mänskligheten så kanske man tycker det är värt att slänga ut 25 dollar på detta.

Ursprungligen av acke:

iCab är både fulare och långsammare är både Firefox och Safari. Sedan så kostar den pengar också. Känns väldigt -95 att ta betalt för en läsare idag.

iCab är shareware och den enda restriktionen i gratisversionen är att det poppar upp en shareware-påminnnelseruta då och då.

Apropå ditt gnäll om iCabs hastighet och utseende har du ens provat nya versionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 01:33
Ursprungligen av Simon Templar:

iCab är shareware och den enda restriktionen i gratisversionen är att det poppar upp en shareware-påminnnelseruta då och då.

Apropå ditt gnäll om iCabs hastighet och utseende har du ens provat nya versionen?

Spelar ingen roll om påminnelserutan kommer upp en gång i månaden eller som nu varje gång man öppnar programmet. Det finns bättre och gratis alternativ som inte visar upp någon ruta, någonsin.

Klart jag har testat den nya versionen. Det är så jag fick den informationen om hastigheten och utseendet förstår du.
Eftersom du tycker jag gnäller, vad är det som gör att du har iCab som din förvalda webbläsare? Vad är det som du tycker jag har missat?

Ursprungligen av acke:

Spelar ingen roll om påminnelserutan kommer upp en gång i månaden eller som nu varje gång man öppnar programmet. Det finns bättre och gratis alternativ som inte visar upp någon ruta, någonsin.

Klart jag har testat den nya versionen. Det är så jag fick den informationen om hastigheten och utseendet förstår du.
Eftersom du tycker jag gnäller, vad är det som gör att du har iCab som din förvalda webbläsare? Vad är det som du tycker jag har missat?

Jag har inte iCab som förvald läsare (än) men det verkar ganska uppenbart att du INTE har provat den nya versionen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 11:59
Ursprungligen av Simon Templar:

Jag har inte iCab som förvald läsare (än) men det verkar ganska uppenbart att du INTE har provat den nya versionen....

Så fint att du vet vad jag har gjort och inte. Är det ok att jag ringer dig när jag är osäker och inte kommer ihåg tidigare val i livet?

Ursprungligen av acke:

iCab är både fulare och långsammare är både Firefox och Safari. Sedan så kostar den pengar också. Känns väldigt -95 att ta betalt för en läsare idag.

Ser inga skäl alls att använda den här läsaren. Kanske om man tagit sin surfning till en helt annan nivå än 99% av mänskligheten så kanske man tycker det är värt att slänga ut 25 dollar på detta.

Hastighet och utseende kan vara väldigt individuellt men använder du programmet flera timmar om dagen är 25 dollar ingen speciell summa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 12:09
Ursprungligen av Marcus K:

Hastighet och utseende kan vara väldigt individuellt men använder du programmet flera timmar om dagen är 25 dollar ingen speciell summa.

Kan jag verkligen hålla med om. 25 dollar är inte något alls, tror att Transmit kostade det när jag köpt det och det är det värt flera gånger om.
Men när det finns alternativ som är bättre och dessutom är gratis så är det inte värt det.
Självklart är utseende individuellt men frågar du 100 99maccare så är jag övertygad om att majoriteten tycker Safari är snyggare och mer polerat.

Hastigheten har jag svårt att se att den är individuell. Är det snabbt så är det snabbt punkt. De sidorna jag testade i iCab var långsammare än i Safari. Inte mycket men det var de.
Alla tycker olika, jag skrev vad jag tycker efter att ha provat den. Det blev för mycket för Simon Templar tydligen.

Ursprungligen av acke:

Men när det finns alternativ som är bättre och dessutom är gratis så är det inte värt det.
Självklart är utseende individuellt men frågar du 100 99maccare så är jag övertygad om att majoriteten tycker Safari är snyggare och mer polerat.

Hastigheten har jag svårt att se att den är individuell. Är det snabbt så är det snabbt punkt. De sidorna jag testade i iCab var långsammare än i Safari. Inte mycket men det var de.
Alla tycker olika, jag skrev vad jag tycker efter att ha provat den. Det blev för mycket för Simon Templar tydligen.

Nej det som jag reagerade på är att du måste ha provat en gammal version för nya iCab är varken ful eller långsam dessutom har ju iCab massvis av fördelar vs Safari, iCabs inställningsmöjligheter är utan tvekan imponerande. Där ligger Safari i lä.

Att du dessutom gnäller för att man får stå ut med en sharewareruta om man vill spara 25 dollar och köra iCab gratis tycker jag är lite (nej mycket småaktigt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 02:05
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det som jag reagerade på är att du måste ha provat en gammal version för nya iCab är varken ful eller långsam dessutom har ju iCab massvis av fördelar vs Safari, iCabs inställningsmöjligheter är utan tvekan imponerande. Där ligger Safari i lä.

Att du dessutom gnäller för att man får stå ut med en sharewareruta om man vill spara 25 dollar och köra iCab gratis tycker jag är lite (nej mycket småaktigt)

Såhär, inte lika snygg eller snabb som Safari. Jag behöver inte alla inställningsmöjligheter precis som 9 av 10 av alla andra surfare.

Jag gnäller inte för att en skylt kommer upp utan att för att det programmet enligt mig inte är bättre än de alternativ som är gratis.
Ta ett exempel, FTP-program. Betalar gärna 30 dollar för Transmit även fast det finns ett gratis alternativ, Cyberduck. Detta för att Transmit är både cleanare och stabilare, bättre helt enkelt. Men att betala för ett sämre alternativ när det finns bättre gratis är inget för mig men varsågod.

Ursprungligen av acke:

Såhär, inte lika snygg eller snabb som Safari. Jag behöver inte alla inställningsmöjligheter precis som 9 av 10 av alla andra surfare.

Jag gnäller inte för att en skylt kommer upp utan att för att det programmet enligt mig inte är bättre än de alternativ som är gratis.
Ta ett exempel, FTP-program. Betalar gärna 30 dollar för Transmit även fast det finns ett gratis alternativ, Cyberduck. Detta för att Transmit är både cleanare och stabilare, bättre helt enkelt. Men att betala för ett sämre alternativ när det finns bättre gratis är inget för mig men varsågod.

Tror nog ingen som provat iCab anser att den är sämre än Safari lite annorlunda ja men knappast sämre och med dess inställningsmöjligheter så blir iCab i praktiken mycket bättre och snabbare än Safari som har en välkänd förmåga att sega ned sig....

Sen fattar jag inte riktigt hur det kan komma sig att du fortfarande gnäller om hur iCab kostar pengar när den inte gör det om man inte FRIVILLIGT vill stödja utvecklarna.
Dessutom så framstår iCabs begärda 25 dollar som betydligt mer prisvärt än Transmits begärda 30 dollar....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 14:29

Tror att jag har fått ett litet hum om vad minst tre personer tycker om nya iCab kontra alternativa webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 15:43
Ursprungligen av Reisan:

Tror att jag har fått ett litet hum om vad minst tre personer tycker om nya iCab kontra alternativa webbläsare.

Haha.

Jag har genom åren använt iCab till lite olika saker:
1) Programmet har en suverän download manager - både för att rippa feeds och sådant men också för att arkivera hela webbsidor. Det finns utmärkta filter och bra köhantering, etc.
2) Som utvecklare är programmet utmärkt för debugging med massor av inställningsmöjligheter och bra filter, etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-05 14:48

Jag tycker iCab verkar rätt snabb. Beror kanske vilken dator du har. iCab ser bättre ut än den gamla versionen, men smaken är som baken.

Om den nu är bättre än Safari, Firefox, Opera kan jag inte säga. Alla har sina fördelar och nackdelar. Jag tycker iCab är värt att prova.

//Rob

1
Bevaka tråden