Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3 - Panther

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett rykte gällande 10.3 som är rätt intressant är följande (hämtat från http://www.macosrumors.com)

"Commentary in new code submitted recently to the Darwin CVS repository hints at support for Journaling in future versions of OS X using the existing HFS filesystem. For those not familiar with it, Journaling is a technique that adds very significant protection against data loss at the file system level, and is a much-requested feature by advanced users who have seen its dramatic reliability improvements on file systems under BeOS, Linux, and many other operating systems.
Although there is no hard evidence yet as to what releases of Darwin and OS X will feature Journaling HFS, sources at Apple believe that Mac OS X 10.3, code-name Panther, is the target for this feature. Panther is scheduled to ship in mid-2003.

Det är rätt så stor sannolikhet i ryktet. Med tanke för ett bra tag sedan köpte över mannen bakom BFS (BeOS filsystem) som är något i hästväg enligt dom som kan något. Och är ett journalfilsystem.

Han (kommer inte ihåg namnet) jobbade faktiskt för Apple innan han drog med i nybildade Be INC.

Cirkeln är sluten

  • Medlem
  • 2002-09-19 02:58

jepp o dom var visst 2 stycken.. tror dock inte på ett upphottat HSF+ utan snarare ett BFS på maccen

vad kan dom tänkas kalla det för? HSF++

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 07:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
vad kan dom tänkas kalla det för? HSF++

HFS pro?

Jag är av praktisk natur. "HFS Journaling" kommer det heta förstås. Eftersom HFS+ heter "HFS Extended".

Nej Nej, HFS Extended Pro kommer det givetvis heta. Eventuellt HFS Extended Ultra eller Deluxe.

Än hur dom döper det så kommer det juh aldrig att bli lika complext som alla typer av SCSI...

Och det är jag glad för

HFSdubbelplusbra

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 23:13

Med tanke på att allt nuförtiden i:ifieras så varför då inte iHFS

Det kommer heta HFS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 00:25

HFS GL, som en hederlig gammal Volvo 242 GL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 01:36

Bah… fel, fel, fel…

Introducing: HFS Extreme (HFSe)

Självklart så kräver det MINST ett ATA133 interface (rekommenderas gör en RAID-lösning)

Som sagt det KOMMER att heta HFS X

Ja med tanke på att den nya 64-bitarsprocessorn från IBM som Apple testar kallas
GigaProcessor Ultralite så har väl alla vettiga namnpåhittare redan lämnade Apple...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ja med tanke på att den nya 64-bitarsprocessorn från IBM som Apple testar kallas
GigaProcessor Ultralite så har väl alla vettiga namnpåhittare redan lämnade Apple...

Det namnet kommer väl från IBM och inte Apple? Om Apple kommer att använda den processorn som sin nästa generationsprocessor så gissar jag att Apple kommer att kalla den G5.

Åter till ämnet om journalfilsystem. Är det någon här som har kört ett journalfilsystem på t e Linux och har några erfarenheter att dela med sig? Märker man någon prestandaförsämring?

Än sak att oroa sig för tycker jag är hurvida Apple kommer att släppa journalfilsystemet till konsumentmarknaden gratis eller ej. Jag tror dessvärre inte det är orimligt att det nya filsystemet bara kommer att följa med i en serverlicensen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 11:14

Journaling filesystem fanns juh på BeOS… varför skulle det vara omöjligt för Apple att ha det på alla (båda) deras OS-utgåvor? Vad jag förstått så är "Journaling filesystem" främst ett säkrare system, men prestandan kanske också är bättre? Måste läsa på lite mer om det där…

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-22 12:29

Jag tror helt klart att det kommer att heta i stil med:

HFS BMX-Ninja-KingKong-Offroad-Ultra-Mega Journaling-Filesystem+ Advance

Pro HyperMegaSuperüberRockyHairyGlossyJournaling iHFS X

[ 23 September 2002, 22:55: Meddelandet ändrat av: r-0X#Zapchud ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 12:55

Chistopher skrev:

"Han (kommer inte ihåg namnet) jobbade faktiskt för Apple innan han drog med i nybildade Be INC."

Låter som om du menar Jean-Louis Gassé...

-T

  • Medlem
  • 2002-09-24 13:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Torkel:
Chistopher skrev:

Låter som om du menar Jean-Louis Gassé...

-T

Nä han menar inte Gassé utan skaparna av BFS.. två tidigare Appletekniker som numer har hittat hem....

ahem..

hursomhelst, oavsett vad dom kommer att kalla det så är det ett kraftigt metadata baserad filsystem. och efter de förmodligen har lånat en hel del ifrån i beos (iom skaparen av det på beos numera jobbar på apple). Det som vanliga människor nog kommer att märka först och främst är hur mycket lättate och framförallt snabbare det är att söka efter filer.
kan närmast jämföras med linux´s locate kommando som söker igenom en databas (så journaling fungerar, enkelt sagt.)...

en annan intressant sak som thinksecret.com verkar spekulera lite på är sk. clustering funktion i 10.3.
vilket skulle betyda att om du tex. rendera ut en 3dfilm på din dator, skulle cluster funktionen se till att det slängdes ut på resten av nätverket hos dom som sitter och skriver i word tex.
något som skulle ha funnits i NeXT också (som ju osx kommer (bla) ifrån)

(om jag är helt ute och cyklar, så säg till, för jag är inte 100% på att det är den sort cluster funktion som thinksecret tänker på)

Så är det i princip verifierat det jag trodde..

http://www.macnytt.com/news/index.lasso?news_id=4990&part=shownews.inc

Ytterligare rapporter om Mac OS X 10.3, Panther

Efterträdaren till Mac OS X 10.2 Jaguar är under utveckling. Enligt ryktessiten LoopRumors kommer Apple lansera Panther under hösten i år. Enligt ryktet kommer operativsystemet förbättras på följande punkter;

- Hela systemet får metall-gränssnitt
- Stöd för 64-bits arkitektur
- QuickTime 6.5
- iChat 2.0 med möjligheter till videokonferens
- Skarp version av Safari 1.0
- Uppdaterade iApps (inkluderat iWorks?)
- Utökade funktioner hos Dockan
- Övergripande snabbare system
- Optimerad för nya system

LoopRumors har storyn!
/M

  • Medlem
  • 2003-03-19 15:07
Citat:

citera: - Hela systemet får metall-gränssnitt

Hoppas verkligen att det inte stämmer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: apu:

Citat:

citera: - Hela systemet får metall-gränssnitt

Hoppas verkligen att det inte stämmer.

Håller med - vilken mardröm!

Folk hatar metallgränssnittet, folk hatar skuggor, folk hatar Aqua, folk hatar transparens... Känns som om det enda som tillfredsställer är OS 9 looken för vissa...

Nej skämt åsido - det kanske kommer ett nytt metallgränssnitt?

I så fall måste jag hylla Aqua lite! Det är helt underbart med något så snyggt! Konfabulator är ett bra exempel på små underverk man bara kan fixa med just Aqua.

Jag hoppas att Apple tänker satsa mer på valfrihet, när det gäller operativets gränsnitt. De som vill köra metall kan köra metall och de som vill köra Aqua kan köra Aqua osv. Flera teman, vore trevligt.

Sen är visserligen Themechanger kanon, men vore kul om det fanns fler teman att välja på från grunden.

/Sebastian

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Folk hatar metallgränssnittet, folk hatar skuggor, folk hatar Aqua, folk hatar transparens...

På vad styrker du dessa iaktagelser - jag tycker att jag är som *folk* är mest och stortrivs med metallgränssnitt, skuggor, aqua och transparens.

Olle

Bevaka tråden