Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större partition till BootCamp, HUR?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sorry.

Lovar att använda mindre antal.

Senast redigerat 2007-11-24 20:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 18:33

Kör du Leopard kan du göra detta med Skrivverktyget i OS X. Kör du Tiger går det inte, utan vidare.

Fler utroppstecken ger inte automatiskt snabbare svar, däremot ser det lite löjligt ut. Förlåt, var bara tvungen att informera om detta.

Ok.

Lovar att använda mindre antal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 20:49
Ursprungligen av IcemanCharlie:

Ok.

Lovar att använda mindre antal.

Haha jag har ditt ord alltså Kör du Leopard och lyckades? Om inte annat kan jag rekommendera Leopard, det är en trevlig upplevelse.

Kör Leopard och är nu inne i skivverktyg.
Ser en partition som heter disk03s ( Filsystem NFTS) men jag kan INTE se vart jag skulle kunna UTÖKA denna. Storleken är 15.6 GB men det tar ju slut "lite" snabbt.

Om jag skulle vilja ta bort denna partition och "ge den tillbaka" till OS miljön, hur gör det smartast? Det kanske är lika bra att börja från början eftersom det INTE är något viktigt på denna i alla fall.

Senast redigerat 2007-11-24 22:09

Min Windows-partition börjar bli full, men jag har gott om utrymme på Mac-partitionen.
Går det att utöka Windows-partitionen i efterhand eller måste man formatera hela HDn?
Det senare vill jag ju helst slippa...
System: Tiger och Windows via BootCamp.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Min Windows-partition börjar bli full, men jag har gott om utrymme på Mac-partitionen.
Går det att utöka Windows-partitionen i efterhand eller måste man formatera hela HDn?
Det senare vill jag ju helst slippa...
System: Tiger och Windows via BootCamp.

Någon som kan sprida lite ljus?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-05 03:31

Vad jag vet så kan du med Skivverktyget i Leopard ändra på storleken på en Mac-partition(HFS+). Men inte på en NTFS eller FAT32 partition.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 08:39

gå in i skivverktyg och välj översta disk som är hela disken och gå in på partitionera och markera windows disken och pröva i fältet där det stor storlek och ändra.

vet inte om det funkar men skriv tillbaka om hur det går.

Ursprungligen av fudge:

gå in i skivverktyg och välj översta disk som är hela disken och gå in på partitionera och markera windows disken och pröva i fältet där det stor storlek och ändra.

vet inte om det funkar men skriv tillbaka om hur det går.

Nä, det verkar inte funka tyvärr.
Under fliken Partitionera är båda partitionerna ”fasta” i sitt läge och det verkar inte gå att ändra på utan att radera och partitionera om.
Personligen klarade jag biffen genom att slänga en massa (!) skräp på Win-partitionen och fick loss 10 GB.
Men det gläder ju bara mig

Finns det en begräsning av hur stor partition du kan göra i bootcamp?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Finns det en begräsning av hur stor partition du kan göra i bootcamp?

Ja. Men den är ganska flexibel om man inte väljer FAT.
När jag kollade (lite extra) så har jag uppenbarligen redan valt FAT själv, så svaret på min först fråga i tråden är:
Nej, det går inte eftersom jag har valt FAT.

Saxat ur ”Bootcamp Q&A”:
”If the partition is 32 GB or smaller, you can use either FAT or NTFS. If it's larger than 32 GB, then you can only format it using NTFS.

You can choose the size of the Windows partition when running Boot Camp Assistant Beta, but it must be at least 5 GB and leave at least 5GB of free space on the disk for the Mac OS X partition.
For example, if you have an 80 GB hard drive with 50 GB of space in use (30 GB free), your Windows XP partition can be between 5 GB and 25 GB (30 minus 5) in size.”

OBS! Ovanstående gäller Bootcamp Beta för Tiger.
Bootcamp för Leopard kan ha andra villkor.

1
Bevaka tråden