Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pinsam fråga - har jag dvd brännare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

pinsamt att fråga men ändå. Får följande info på min brännare.

MATSHITA DVD-R UJ-857:

Revision av fast programvara: HBEA
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medier: Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter

Vad innebär minus och plus tecknen bakom DVD? Innebär detta att jag har dvd brännare eller inte?

Kan tillägga att jag har en macbook1,1

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-05 01:07
Ursprungligen av dalailama:

Hej!

pinsamt att fråga men ändå. Får följande info på min brännare.

MATSHITA DVD-R UJ-857:

Revision av fast programvara: HBEA
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medier: Mata in medium och uppdatera så visas tillgängliga brännhastigheter

Vad innebär minus och plus tecknen bakom DVD? Innebär detta att jag har dvd brännare eller inte?

Kan tillägga att jag har en macbook1,1

Ja du har en DVD-brännare som klarar av DVD-R, DVD-RW, DVD+R och DVD+RW. Dock inte dual layer-skivor (enl Mactracker)

- och + är olika DVD-format. Här är en länk som beskriver mer...

kanon! tack!

Tittade lite på länken som du postade och den var väldigt utförlig. Orkade inte riktigt läsa igenom allting, men kortfattat, kan jag bränna dvd skivor med mer utrymme än 700 mb nu? kommer jag att kunna bränna dvd filmer? när behövs dual layer?

Eftersom en dvd-skiva har 4,7gb utrymme kommer du kunna bränna större filer än 700mb och även dvd-filmer som brukar vara anpassade att få rum på en dvd-skiva. dual layer behövs om du ska bränna filer som är större än 4,7gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 19:11
Ursprungligen av dalailama:

när behövs dual layer?

När du har mycket att bränna. En singel layer DVD tar 4,7GB, en dual layer tar 8,5GB, inte svårare än så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 19:29
Ursprungligen av dalailama:

Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW

Ja, du kan spela upp eller bränna både CD (rymmer 700MB) och DVD (rymmer 4,7GB) skivor.

CD-R är de vanligaste CD skivorna i handeln. CD-RW är skivor som du kan skriva över och bränna ner nytt material på.
DVD-R och DVD+R är de vanligaste DVD skivorna i handeln. DVD-RW kan du återanvända och bränna nytt material.

och frågan var inte alls pinsam!
alla här har vi någon gång haft funderingar kring vår första mac eller frågor runt något som är nytt för oss, ställ frågor och sug åt dig av den information du får, nästan gång är du som är "experten" och hjälper en annan med-macare...

Ha det bäst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 19:11
Ursprungligen av Gusten68:

och frågan var inte alls pinsam!
alla här har vi någon gång haft funderingar kring vår första mac eller frågor runt något som är nytt för oss, ställ frågor och sug åt dig av den information du får, nästan gång är du som är "experten" och hjälper en annan med-macare...

Ha det bäst!

Bra skrivet!

1
Bevaka tråden