Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över musikbibliotek till ny dator.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Har nyligen inhandlat en MacBook och är hittills supernöjd! Däremot tänkte jag sköta all uppspelning av musik från den och det är där jag stött på problem. Jag har all musik på en extern hårdisk till min PC och har provat att koppla in den i Macen men det slog mig att alla betyg, lagrade spelningar och spelningslistor är sparade på PC:n och således försvinner vid inkoppling i annan dator. Detta kan man ju leva med, men jag vill gärna ha dem kvar eftersom jag är så analt pedant vad gäller mitt musikbibliotek...

Jag har provat att spara ner biblioteket i en fil och försökte importera den i Macen men det verkar inte fungera...

Kan någon hjälpa mig med detta, tro?

Om det är till nån hjälp kan jag tillägga att det gäller en rätt stor samling musik, ca 17 000 låtar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-05 01:03
Ursprungligen av Nillybastard:

Har nyligen inhandlat en MacBook och är hittills supernöjd! Däremot tänkte jag sköta all uppspelning av musik från den och det är där jag stött på problem. Jag har all musik på en extern hårdisk till min PC och har provat att koppla in den i Macen men det slog mig att alla betyg, lagrade spelningar och spelningslistor är sparade på PC:n och således försvinner vid inkoppling i annan dator.

Varför skulle filerna på den externa hårddisken försvinna när du kopplar in den till en MacBook?

Ursprungligen av Nillybastard:

Detta kan man ju leva med, men jag vill gärna ha dem kvar eftersom jag är så analt pedant vad gäller mitt musikbibliotek...

Jag har provat att spara ner biblioteket i en fil och försökte importera den i Macen men det verkar inte fungera...

Vad har du försökt med för kommandon i iTunes? För jag utgår från att det är den mp3-spelaren som du tänker använda dig av? Min erfarenhet är att du:

  • slår av kopieringen av filer till iTunes-biblioteket via inställningen under Advanced>General

  • <Eventuellt kopierar in dom på lämplig plats på din lokala hårddisk i din MacBook>

  • Väljer File>Add to Library... CMD-O och pekar ut alla mapparna.

Ursprungligen av frazze:

Varför skulle filerna på den externa hårddisken försvinna när du kopplar in den till en MacBook?

Nej, filerna försvinner inte. Vad jag menar är att de sparade uppgifterna (såsom betyg, och antal spelningar) i iTunes finns i PC:n, de finns alltså inte lagrade på den externa hårddisken. Musikfilerna finns givetvis kvar.

Du har alltså kopierat library-filen från gamla biblioteket och använder den på nya datorn?
Kanske inte en library-fil från PC är kompatibel med mac?

Ursprungligen av theplague:

Du har alltså kopierat library-filen från gamla biblioteket och använder den på nya datorn?
Kanske inte en library-fil från PC är kompatibel med mac?

Så skulle det absolut kunna vara! Men finns det alltså inget sätt att lösa detta på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 07:13

vet inte men har du provat att söka här på 99:an

1
Bevaka tråden