Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal tolkar datum fel i Mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-04 12:18

Det finns ju en liten finess i Leopardens mailprogram som gör att dt räcker med att "hoovra" ovanför ett datum i mailet så får man upp en liten dialogruta med möjligheter att t.ex boka ett möte.
Mitt problem är att det är fel datumformat, dvs om någon har skrivit 9/1 i mailet till mig så vill iCal lägga in det på den första september.
Vet någon om/hur man kan ändra i datumformatet?
Anders

Vad använder du för inställningar? (Systeminställningar, Internationellt) Svenska eller något annat?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-04 15:10

Jag använder svenska. //a

även på format? och gregoriansk kalender?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-04 22:18

Yes, svenskt och gregorianskt. //a

Ok, det verkar som att det är en bugg, hur ser det ut med formatet på texten kring datumet. Och själva datumet, vad har det för format?

Ursprungligen av akerstrom:

Ok, det verkar som att det är en bugg, hur ser det ut med formatet på texten kring datumet. Och själva datumet, vad har det för format?

Har du provat att skicka ett mail till dig själv med några olika datumvarianter? Testa olika format och se vad som händer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-04 22:50

OK, good thinking... jag skall testa det och återkommer med resultatet. //a

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-04 23:05

så här blev det:
3/8 visade på den åttonde mars.
Jag skrev 3 augusti och den reagerade inte alls.
Jag skrev 080305 och inget hände.
Jag skrev 5 mars 2009 och den visade på rätt dag.
Inget stort problem men det vore kul om det funkade med det datumformat som man oftast ser i mail dvs, jag kommer den 7/3 kl 15.00. //a

det måste vara bugg i programmet eftersom jag har samma problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 16:48

Dom kanske har glömt där borta i det förlovade landet att resten av världen inte använder sig av samma datum-format?

Jo det brukar bli så i Amerikat när det är brådis och man fuskar. En annan klassiker är ordbehandlare som bara klarar Letter storlek på papper.

Man kan rapportera buggar här (tror jag): https://bugreport.apple.com/cgi-bin/WebObjects/RadarWeb.woa/wa/signIn

1
Bevaka tråden