Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro -> TV?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Vad behöver man för kablage för att få bild ifrån en macbook pro till en ny crt tv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 13:17

Jag tror inte att det finns en enkel lösning med endast kablage för ditt önskemål. Har skumläst lite om det här på forumet. Verkar vara svårt och det verkar som ingen har löst det så att det fungerar bra.

Dock fungerar det utmärkt att använda AppleTV-enhet och en LCD-TV, för att se film, lyssna på musik och se foton från datorn. Kolla på sidan för AppleTV för ytterligare information.

Är inga problem och koppla en CRT-tv till en MacBook Pro, jag förmodar att tvn:n har s-video in eller i alla fall en scart kontakt. Då behöver du en Apple DVI till videoadapter.

Finns en tidigare tråd med liknande frågeställning: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/224124-kabel-behoevs-foer-tv-out-pa-mbp.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 14:00
Ursprungligen av Mikael E:

Är inga problem och koppla en CRT-tv till en MacBook Pro, jag förmodar att tvn:n har s-video in eller i alla fall en scart kontakt. Då behöver du en Apple DVI till videoadapter.

Nämen... Så det funkar med ovannämnda kabel mellan dator och CRT-TV, att spela upp filmer och musik, samt se foton från datorn!?

Jag fick intrycket av att det var ett himla problem med just detta. Och att det fungera smidigast med den lösningen jag svarade med, till huvudinlägget.

Fungerar smärtfritt för mina bekanta med MacBook Pro. Själv har jag en MacBook och där använder jag mig av en Mini-DVI till Video-adapter och kopplar min MacBook till min crt-tv med.

Blodsugare frågar ju efter vilket kablage som fungerar i sin frågeställning, några problem att det inte fungerar tar han inte upp. Tråden jag länkar till tar ju även upp en diskussion kring och koppla MacBook Pro till en crt-tv och där fungerar lösningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 15:16

Ok, där ser man. Bra att Blodsugare fick ett bättre svar och lösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 15:25

En relaterad fråga. Finns det förlängningskablage som man kan förlänga anslutningen (Apple DVI to Videoadapter) mellan Mac Pro och en vanlig TV-apparat med Scart eller S-Video? Adaptern har ju inte särskilt lång kablage.

Ursprungligen av Reisan:

En relaterad fråga. Finns det förlängningskablage som man kan förlänga anslutningen (Apple DVI to Videoadapter) mellan Mac Pro och en vanlig TV-apparat med Scart eller S-Video? Adaptern har ju inte särskilt lång kablage.

Du kommer att behöva en kabel mellan adaptern och tv:n. S-video, samt kompositkablar finns upp till 10 meter att köpa på Clas Olsson.

Själv har jag från min videoadapter kopplat en 10 meter lång s-videokabel till en scartadapter i scartuttaget på min tv som har stöd för s-video.

Tänk på att om tv:n ej har stöd för s-video så kommer bilden att svartvit och då får man använda sig av en kompsitkabel.

Senast redigerat 2007-12-28 17:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 16:52
Ursprungligen av Mikael E:

Du kommer att behöva en kabel mellan adaptern och tv:n. S-video, samt kompositkablar finns upp till 10 meter att köpa på Clas Olsson.

Själv har jag från min videoadapter kopplat en 10 meter lång s-videokabel till en scartadapter i scartuttaget på min tv som har stöd för s-video.

Tänk på att om tv:n ej har stöd för s-video så kommer bilden att svartvit och då får man använda sig av en kompsitkabel.

Var på Claes Ohlsson idag och kolla adaptrar och kablar. Blev lite vimsig av alla olika kablage som hängde där. Hade inte skrivit en inköpslista. Men hitta adaptern. Det är alltså den här kompositkabeln jag ska ha mellan Apples DVI till Video-adapter och Scartadaptern?

Är det två sladdar ihop i den här kompositkabeln? Hanterar den både ljud och bild? Eller behöver jag ytterligare en kabel till? Är lite förvirrad nu.

Ursprungligen av Reisan:

Var på Claes Ohlsson idag och kolla adaptrar och kablar. Blev lite vimsig av alla olika kablage som hängde där. Hade inte skrivit en inköpslista. Men hitta adaptern. Det är alltså den här kompositkabeln jag ska ha mellan Apples DVI till Video-adapter och Scartadaptern?

Är det två sladdar ihop i den här kompositkabeln? Hanterar den både ljud och bild? Eller behöver jag ytterligare en kabel till? Är lite förvirrad nu.

Det är rätt kabel för och koppla i video-adaptern och scartadaptern. Det är bara en kabel, komposit hanterar endast bild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 22:53
Ursprungligen av Mikael E:

Själv har jag från min videoadapter kopplat en 10 meter lång s-videokabel till en scartadapter i scartuttaget på min tv som har stöd för s-video.

Köpte fel kablar trots allt. Passa inte kontakterna på Apple DVI till Video-adaptern. Så jag får köra som du gör.

Har nu Apple DVI till Video-adapter och Scartadaptern. Det är alltså dessa två kablar nedan som jag behöver?

Apple DVI-Video > S-Videokabel (INPUT) > Scartadapter (INPUT)
Apple DVI-Video > S-Videokabel (OUTPUT) > Scartadapter (OUTPUT)

Ursäkta om jag verkar trög! Har tidigare vid annat tillfälle fått byta och lämna tillbaka adaptar på MacSupport-butiken två ggr på samma dag, för jag köpt fel. Haha.

Ursprungligen av Reisan:

Köpte fel kablar trots allt. Passa inte kontakterna på Apple DVI till Video-adaptern. Så jag får köra som du gör.

Har nu Apple DVI till Video-adapter och Scartadaptern. Det är alltså dessa två kablar nedan som jag behöver?

Apple DVI-Video > S-Videokabel (INPUT) > Scartadapter (INPUT)
Apple DVI-Video > S-Videokabel (OUTPUT) > Scartadapter (OUTPUT)

Ursäkta om jag verkar trög! Har tidigare vid annat tillfälle fått byta och lämna tillbaka adaptar på MacSupport-butiken två ggr på samma dag, för jag köpt fel. Haha.

Varför ska du koppla in output? DVI till Video-adaptern lämnar bara out och du väljer antingen komposit (videokabeln) eller s-videokabeln. Input och output brytaren på scartadapern är till för vilken funktion man vill ge den. Input om du ska koppla in en signalkälla, output är då tvärtom om du vill ha signalen ut via adaptern (självklart måste enheten du kopplar den till ha ut signal på scartuttaget)

Det räcker med antingen s-videokabeln eller videokabeln, beroende på om din tv har stöd för s-video eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 23:14
Ursprungligen av Mikael E:

Varför ska du koppla in output? DVI till Video-adaptern lämnar bara out och du väljer antingen komposit (videokabeln) eller s-videokabeln. Input och output brytaren på scartadapern är till för vilken funktion man vill ge den. Input om du ska koppla in en signalkälla, output är då tvärtom om du vill ha signalen ut via adaptern (självklart måste enheten du kopplar den till ha ut signal på scartuttaget)

Det räcker med antingen s-videokabeln eller videokabeln, beroende på om din tv har stöd för s-video eller inte.

Ja, du ser, jag rör till detta också, med IN/OUT. Ok, så jag behöver en av de två förslagen du nämnde i ditt svar och köra på INPUT, för att skicka bild och ljud till min TV. Trodde att man behövde en för bild och en för ljudet. Tack åter igen!

Ursprungligen av Reisan:

Ja, du ser, jag rör till detta också, med IN/OUT. Ok, så jag behöver en av de två förslagen du nämnde i ditt svar och köra på INPUT, för att skicka bild och ljud till min TV. Trodde att man behövde en för bild och en för ljudet. Tack åter igen!

För ljud då får du koppla en kabel från ljudutgången på din MacBook Pro och vidare till de röda och vita kontakterna på scartadaptern eller till stereon om du vill få ljudet därifrån.

S-video och komposit hanterar endast bildinformationen och ej ljud.

(Kanske borde skriva ihop en guide till hur man kopplar sin dator till TV:n?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 23:57

Jag hade inte köpt fel kabel tidigare trots allt. Jag testade den jag hade köpt tidigare, en S-Video med stereoanslutning till scart. Och den funka ju!

Koppla in gul kontakt i DVI-Videoadaptern och stereokabeln i datorns ljudutgång. Och sen scartkontakten i TV:n.

Fan vad pinsamt det här är. Hade ju inte ens testat den kabeln jag köpt tidigare eftersom jag inte fatta detta tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-05 00:03
Ursprungligen av Mikael E:

(Kanske borde skriva ihop en guide till hur man kopplar sin dator till TV:n?)

Hehe, ingen dum idé. Du ser ju hur vimsiga vissa användare kan vara!

Tack för ditt tålamod och de snabba och suveräna svaren!

Gött, nu behöver jag inte bränna ut film på skivor från datorn för att se på TV:n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 20:42

Aha, då vet jag vad jag behöver. Tack för alla de bra svaren Mikael E.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 17:25

Ok, men om min TV stödjer S-Video, borde denna S-Video-kabel fungera, väl? Både bild och ljud.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, men om min TV stödjer S-Video, borde denna S-Video-kabel fungera, väl? Både bild och ljud.

Har du s-video på tv:n då ska den fungera. Där får du ju som sagt både ljud och bild in i tv:n via kabeln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 18:53
Ursprungligen av Mikael E:

Har du s-video på tv:n då ska den fungera. Där får du ju som sagt både ljud och bild in i tv:n via kabeln.

Ok, vad bra. Ja, jag vill ha både ljud och bild. Ska bara fixa DVI till Video-adaptern från närmsta återförsäljare efter nyår. Så ska jag testa alltihopa. Tack igen för all hjälp.

Tror det är exakt en sån där S-video-kabel jag har till min PC, funkar skitbra!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 21:52
Ursprungligen av chinobar:

Tror det är exakt en sån där S-video-kabel jag har till min PC, funkar skitbra!

Ok, vad bra. Jag ska inhandla DVI till Video-adaptern så fort återförsäljaren har öppet efter nyårshelgen. Så ska jag testa grejorna. Rätt gött att kunna spela upp film från datorn på TV:n. Bekvämare att ligga i soffan än att sitta på en kontorsstol vid datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 22:54

Men blir inte bilden dålig/inte bästa möjliga med s-video eller scart. Jag kör med en vanlig Dvi-kabel direkt till tvn. Bilden blir kanonfin. (kräver förstås att tvn har en Dvi eller Vga utgång.) Finns det inte också kompositkablar som även har utag för "hemmabiosystem" som kopplas till tv, dvd osv.

I den här tråden pratar vi om att koppla en MacBook Pro till en CRT-tv, och jag känner inte till någon CRT-tv med DVI eller VGA ingång. På en LCD eller plasma är det ju en annan sak där är väl DVI som är digitalt hela vägen att föredra framför VGA som är analogt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 18:09
Ursprungligen av Mikael E:

I den här tråden pratar vi om att koppla en MacBook Pro till en CRT-tv, och jag känner inte till någon CRT-tv med DVI eller VGA ingång. På en LCD eller plasma är det ju en annan sak där är väl DVI som är digitalt hela vägen att föredra framför VGA som är analogt.

Finns faktiskt på vissa nyare crt tvapparater. Men strunt samma, det fanns ju inte i det här fallet. Tog du illa upp?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-03 12:33

Alltså, har jag fattat det rätt nu? (Har läst tråden några gånger men är ändå osäker )
Köpte en DVI-Videoadapter igår samt
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=535&iItemId=133588
och
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=535&iItemId=134431

Jag får bild men inget ljud på TVn, för att få det måste jag ha en sån här?:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20187078

Undrar även jag över ljudet, har köpt apples DVI till video, blev skitbra med bilden.

Men går det att få ljud ur den adaptern också?
Har just nu ljudet via hörlursutgången, hoppas inte det är enda alternativet även om det fungerar bra, med tanke på att de inte är på samma sida.

Ursprungligen av chinobar:

Undrar även jag över ljudet, har köpt apples DVI till video, blev skitbra med bilden.

Men går det att få ljud ur den adaptern också?

Nej det går inte och få ljud via adaptern, DVI är endast för video-signalen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-06 23:05

Köpte en sån jag länka till och nu funkar allt perfekt. Men som chinobar säger så är det lite omständigt att behöva byta två kablar på var sida...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-28 13:16

Nån som har testat en sån här? http://www.kjell.com/?item=98104&path=
Vore gött att slippa hålla på att dra ur skärmen varje gång man vill koppla till TVn

Bevaka tråden