Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Disk: Anslutningen misslyckades

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det fler än jag som ofta för meddelandet

"Anslutning misslyckades. Servern kanske inte finns eller inte är i drift just nu......."

när man via Finder (leopard) vill komma åt de USB-HD som man kopplat in i sin Airport extreme?

Är detta "normalt"?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-27 23:04

har exakt samma problem. har inte funnit någon lösning på problemet än.

Samma här, men jag brukar byta lösenord eller byta mellan lösenord för hårdisk och lösenord för basstation. Då verkar 'låsningen' försvinna, och det funkar igen. Får väl hoppas på att nästa update löser detta.

Ni är inte ensamma... Jag har precis samma problem men inte funnit någon lösning ännu. Någon som hört något om en permanent lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-27 23:26

Jag har bara haft min Airport Extreme sen igår kväll men helt seriöst detta är ju fruktansvärt av apple. Att man kunde koppla in en USB-hårddisk till routern var det som fick mig att köpa den från första början. Jag ska skicka iväg ett mail eller liknande nu...

Airport-bröder/systrar,

OK, då är det inte jag som har ett måndags-ex. Håller helt med vajone; detta är inte bra. Kör själv ett iTunes-arkiv (för en MacMini) på USB-disken och det är hur svajjigt som helst.

NÄR DET KRASCHAR
Jag löser problemet genom att gå in i AirPort-verktyg och klicka i något inställningsval, och sedan avbocka valet igen; då kan jag trycka på Uppdatera. Routern startas om, och diskarna fungerar. (Men detta är hemskt jobbigt, och skapar irritation om någon annan i familjen sitter och surfar etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-28 00:32

min har inte fungerat en enda gång. har aldrig kommit åt att ens logga in för att få tillgång till disken. den syns dock i finder under "shared" men när jag försöker komma åt den så står det:There was an error connecting to the server. Check the server name or IP address and try again.

If you are unable to resolve the problem contact your system administrator."

Jag hade problemet tidigare. Jag fick tipset att koppla hårddisken direkt till datorn och sedan mata ut den. När jag åter kopplade hårddisken till AP så fungerar den utan att koppla ner.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Jag hade problemet tidigare. Jag fick tipset att koppla hårddisken direkt till datorn och sedan mata ut den. När jag åter kopplade hårddisken till AP så fungerar den utan att koppla ner.

Hjälpte inte för mig. Sporadiska "disconnections" nu och då ändå. Hur har du formaterat dina hårddiskar?

HFS? HFS+?

Jag fick bara vara nöjd i en dag. Nu har min hårddisk börjat koppla ner sig igen. Den är formaterad Mac OS Extended. Är det samma som HFS+?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 16:53

Jag har samma problem. Jag har mitt musikbibliotek på en Iomega minimax 500gb som är kopplad till Extremen. Jag har även en airport express som jag har kopplat till stereon. Testade detta för första gången igår. Musiken laggade ordentligt vi flera tillfällen, jäkligt irriterande. Plötsligt när jag satt och lyssnade hängde sig Itunes. Sen dess har jag inte kommit åt min HD som är kopplad till extremen. Kan det vara skillnad på olika HD-tillverkare? Detta måste ju lösas.

Jag får följande felmeddelanden när jag försöker komma åt disken.

De där rutorna känner jag mycket väl igen. Har väl sett dem nästan hundra gånger nu.

Det som har fungerat bäst för min hårddisk är att koppla den direkt till datorn. När jag kopplade hårddisken direkt till USB på datorn rasslade det ett tag i hårddisken. Sedan blev det tyst. Då avmonterade jag den och kopplade den till Airportens USB. Sedan dess har det fungerat ta i trä.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 07:48
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Det som har fungerat bäst för min hårddisk är att koppla den direkt till datorn. När jag kopplade hårddisken direkt till USB på datorn rasslade det ett tag i hårddisken. Sedan blev det tyst. Då avmonterade jag den och kopplade den till Airportens USB. Sedan dess har det fungerat ta i trä.

Jag gjorde som du skrev ovan och nu fick jag upp disken igen. Hur ofta har du fått göra denna manöver? Känns inte helt stabilt och inte riktigt som man tänkt att det skulle bli.

Jag stänger av hårddisken varje kväll då jag har den i sovrummet och fläkten låter lite. När jag drar ur USB-sladden går hårddisken ner i viloläge och blir tyst. Kan man göra detta på annat sätt än att dra ut sladden, eller är HD alltid i aktivt läge när den är inkopplad i extremen. Kan man någonstans ställa in så den går in i viloläge?

//magnus

Jag blir fullständigt tokig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 09:37

Clutch, iJohannes, Per et.al…

Problemen med AirPort Extreme & USB-anslutna hårddiskar (AirDisk) diskuteras flitigt på forum världen över, så det är inte bara Ni som förfasas över detta.

Vad jag har sett så har Apple inte ännu gått ut officiellt med att det är buggigt, men vi får hoppas att det löser sig i "nästa version"…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 10:36

jag vill inte vara mr negativ men är det någon som fått sin airdisk att fungera? Jag har tankar om att skicka tillbaka min airport extreme eftersom det helt enkelt inte fungerar som det sas på apples hemsida (falsk marknadsföring).

Jag har skrivit till apple 2 ggr på http://www.apple.com/feedback/airportextreme.html

gör det ni också, det är det enda sättet vi kan få apple att se problemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 11:58

här fungera det perfekt.. airport extreme och en lacie 500 gb disk.. kör till och med time machine mot den nu dagligen från macbook pron.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 19:23

20hz

har du leopard?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 19:35

Nu har jag testat den mot min flickväns PC och där mountas den som den ska och allt fungerar bra... mycket imponerad av hur bra det flyter med film osv måste jag säga. Flickvännens PC har dock nätversksladd till Airport Extreme, kanske gör detta någon skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 02:17
Ursprungligen av vajone:

20hz

har du leopard?

yes. 10.5.1an. kör från 3 burkar. servern, macbook pron och mediacenter (mac mini) fungerar lysande!

Har haft min AEBS sedan i våras. Körde USB-disk över trådlöst nätverk utan problem i nästan ett år utan problem. Efter uppdatering till leopard funkar det bara att montera den med Samba. AFP fungerar inte och Airport disc utility hittar inte ett skit.

VI är verkligen inte ensamma om detta och jag hoppas att Apple kommer med en frälsande uppdatering snart.

Gott folk,

Senaste knepet (som fått mina LaCie 500GB x 2 att stanna uppe i 24h nu):

I AirPort-verktyg -> Hårddiskar -> Fildelning -> kryssa i "Dela hårddisk via Ethernet WAN-port" samt "Annonsera hårddiskarna globalt via Bonjour".

Det är totalt ologiskt att det ska göra intranäts-stabiliteten bättre, men just nu verkar det så. Återkommer om 24/48 h.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-06 08:51
Ursprungligen av iJohannes:

I AirPort-verktyg -> Hårddiskar -> Fildelning -> kryssa i "Dela hårddisk via Ethernet WAN-port" samt "Annonsera hårddiskarna globalt via Bonjour".

Gjorde som ovan utan att "Annonsera hårddiskarna.........", för det krävde ytterligare omställningar, och vips kom externa HD'n upp. Lyyysande!!

Ursprungligen av Le:

Gjorde som ovan utan att "Annonsera hårddiskarna.........", för det krävde ytterligare omställningar, och vips kom externa HD'n upp. Lyyysande!!

Haha!

Idag, söndag, sket det sig igen för min del.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-06 16:47

Min HD försvann också men i samband med hårddiskvila på datorn.
Men med samma procedur som tidigare fick igång härket återkom kontakten med externen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-11 16:57
Ursprungligen av Le:

Min HD försvann också men i samband med hårddiskvila på datorn.
Men med samma procedur som tidigare fick igång härket återkom kontakten med externen.

Har nu inga problem med att få upp externa HD'n men så får jag 'connecta' manuellt efter varje gång datorn varit avstängd eller i vila.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 01:16

Nyheter från min sida. Jag har ju tidigare berättat att jag inte kommer åt min hårddisk. Den visar sig under shared i findern men mountas inte osv. Nu har jag upptäckt att jag faktiskt kan komma åt alla filer på hårddisken genom att exempelvis öppna VLC och öppna filer därifrån. Det hela är mycket märkligt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 10:02

Den som ändå hade sådan tur!

så här fungerar det på min burk nu

i findern kommer jag ingenstans men genom andra program kommer jag åt disken utan problem, vilket är trevligt men det är inte så det ska fungera så jag är inte nöjd men jag klarar mig nog ett tag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-06 12:21

Nu kommer jag åt filerna även från Finder.

wihoo

Ah, har haft exakt samma probelm som ni och har har använt mig av att sätta in hårddisken i datorn och sedan stoppa in den i routern.

Testade nu tricket med att öppna via VLC och det verkar funka! Blev själv lite förvånad, men glad eftersom det är betydligt smidigare manöver.

Det är banne mig dags för Apple att ta och fixa till denna sjukt jobbiga bugg. Köpte också i princip enbart extremen för att kunna använda min externa hårddisk i routern.

Bevaka tråden