Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Mail" tar inte bort deletade brev, gör dem bara gråa

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

MItt "Mail" har betett sig underligt länge nu. Jag uppgraderade till Leoparden, men det hjälpte inte.

Problemet är att brev som jag tar bort (antingen med "Delete" eller med "Mark as Junk") inte försvinner, de blir bara grå. Och ligger kvar. Ända sättet att ta bort dem är att _först_ ta "Delete", och sedan högerklicka på Inbox och ta "Radera borttagna brev...".

Detta börjar bli riktigt irriterande, och jag vet inte hur jag skall få bukt med det. Någon som vet?

Tack på förhand,

Andreas H.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-01-03 21:04

Har du provat att "bygga om brevlådan"?

Markera brevlådan och välj menyn "Brevlåda" och sedan "Bygg om".

Tjena!

Jepp, provade det, men problemet kvarstår. Verkligen mystiskt, just att det verkar hänga med sedan Tiger-tiden. Vad jag förstår så har de ju byggt om just hur Mail hanterar e-post på hårddisken rätt rejält, men... nej, detta problemet kvarstår. Funderar lite på om man kan typ gå till någon "fabriksinställning" av Mail och sedan importera alltihop igen... :-/

Tack i alla fall för tipset!

/ Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 00:21

Jag har ett liknande problem med 3 mail som ligger i Utkast som vägrar försvinna. Även när jag bygger om korgen. Har även provat att gå in bakvägen och slänga den mboxen. Inget hjälper...

Ursprungligen av acke:

Jag har ett liknande problem med 3 mail som ligger i Utkast som vägrar försvinna. Även när jag bygger om korgen. Har även provat att gå in bakvägen och slänga den mboxen. Inget hjälper...

Ah, den hade jag också ett bra tag. Vette tusan vad jag gjorde, men nu är de borta. Är de grå eller svarta förresten? Mina var, så klart, grå.

Hur som helst så verkar det som att "Bygga Om Brevlådan" faktiskt hade en positiv effekt - papperskorgen har kommit tillbaka. Verkar kanske konstigt, men den var trasig tidigare. Så alltså kan jag numera kryssa i rutan "Lägg kastade brev i papperskorgen", vilket gör att de inte längre är grå.

Så, Wognum, på något perfekt magiskt sätt så löste du nog mitt problem! Tack!

/ Andreas

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-01-04 15:09

Kul att det hjälpte!

Jag brukar bygga om alla brevlådor en gång per halvår, mest för att jag upplever att det går fortare. Kan iofs vara ren inbillning som så mycket annat med datorer...

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-01-07 20:54

Snubblade på denna artikel på amerikanska MacWorld ang junk-melj som inte vill försvinna...

http://www.macworld.com/article/131168/2007/12/deletemailwont.html

Kan kanske hjälpa någon med liknande problem?

Ursprungligen av wognum:

Snubblade på denna artikel på amerikanska MacWorld ang junk-melj som inte vill försvinna...

http://www.macworld.com/article/131168/2007/12/deletemailwont.html

Kan kanske hjälpa någon med liknande problem?

TACK! Det hjälpte mig!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-02-06 20:11

Det gläder mig att höra!

Mer feedback: Jag hade problem med att mail från en viss avsändare blev dubbletter som dessutom inte ville försvinna utan dök upp på nytt varje gång jag öppnade inkorgen efter att ha kollat en annan mapp. Jag följde tipset i Macworld-artikeln och kryssade ur alternativet att flytta borttagna mail till papperskorgen. Nu är lite "mer" borta då jag slipper dem till dess att jag bygger om brevlådan.

Skumt, men bättre än innan! Tack för tipset!

1
Bevaka tråden