Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook till LCD, VGA, HDMI eller vad?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!
Har länge legat efter utveckligen å haft en vanlig tjock-tv men så blev det som för många med mig en platt-tv på mellandagsrean. Köpte ngn modell av LG, den har VGA och HDMI ingång och ja har sökt lite fram å tillbaka på forumet men inte blivit klokare.
På MacBook:en så finns det ju något uttag som heter miniDVI tror jag, och då funderar jag ska man köpa en adapter fårån minidvi till VGA å så kabel till VGA ingången, eller ska man ha en adapter sen en VGA-HDMI kabel eller hur ska man göra.
Är tacksam för ett svar, ju bättre bild desto gladare blir man.

MVH

Jonas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 02:09

Om jag inte minns fel så finns det en omkopplare som går direkt från miniDVI till HDMI eller så är det miniDVI>DVI>HDMI.

Men tänk på att du får inte med ljudet på vilket sätt du än gör så du får ha en separat sladd för det.

Helt klart bäst bild blir det med HDMI, det du behöver för det är en mini-DVI->DVI-adapter och sedan antingen en DVI-kabel och en DVI->HDMI-adapter eller en kabel med DVI i ena och HDMI i andra änden. Precis som Kajan säger.

Toppen! Tack för ert svar, om jag då behöver ljudet så finns det väl optisk ut på MacBooken om inte jag e helt ute å cyklar? Är det i vanliga hörlurskontakten det sitter?

/Jonas

Det stämmer fint.

Kalas... Får man ut typ 5.1 ljud då om filmen har det?

/Jonas

Ursprungligen av jonas_skovde:

Kalas... Får man ut typ 5.1 ljud då om filmen har det?

Åtminstone VLC ska klara av det, mer vet jag inte.

Ljud och bild sync fel

Har kopplat min macbook via MiniDVI>DVI>HDMI till min lcd-tv (32LG3000).
Ljudet går separat till förstärkaren.

Nu är det så att ljudet kommer någon halv sekund före bilden, vilket gör hela upplevelsen ganska undermålig.

Finns det någon som har en bra lösning på detta världsproblem?

/Ingemar

1
Bevaka tråden