Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockable iMac ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det detta som vi kommer se på MacWorld ?
Jag tror JA!

bara några dagar innan MacWorld 2008 kommer nu en patent från Apple som för mig är klockren .

http://gizmodo.com/339918/apple-docking-patent-works-perfectly-with-ultra+slim-macbook

vad tror ni ?

Hela idén stämmer in väldigt bra med de förändringar som har gjorts om man kollar på iBook -> MacBook. Alla kontakter har flyttats till samma sida, datorn går att köra stängd, enda ventilationen är på baksidan, och säkert något mer. Speciellt nu med det kraftfullare grafikkortet så lär det inte vara några problem att ha en "iDock" med 24" skärm, iom att det tydligen gick smärtfritt tidigare.

Edit: Intressant att det inte funkar så bra med de nuvarande Pro-modellerna, fast å andra sidan är inte behovet av att docka en 15" lika stort. Det är inte heller omöjligt att 15" får en bump när det gäller upplösningen a la tillvalet på 17", vilket minskar behovet ännu mer. Men det gör inte så mycket åt behovet av en (ultra)portabel Pro-modell.

hella grejen med en Dockable iMac är väll just att den enbart kommer vara för ultraportabla MacBook modellerna ? MacDock Pro ?

Ursprungligen av Tussen69:

hella grejen med en Dockable iMac är väll just att den enbart kommer vara för ultraportabla MacBook modellerna ? MacDock Pro ?

Varför skulle det vara hela grejen? Bästa vore om den funkade med alla
Apples bärbara.

Ursprungligen av Leftrustle:

Varför skulle det vara hela grejen? Bästa vore om den funkade med alla
Apples bärbara.

därför att jag TROR inte att Apples nuvarande MacBook modeller är tillräckligt tunna

Ursprungligen av Tussen69:

därför att jag TROR inte att Apples nuvarande MacBook modeller är tillräckligt tunna

Om dom är för tjocka eller inte beror ju på hur tjock man gör själva dockan.

Edit efter reflektion: Att "låsa in sig" på en enda modell är inte så jättesmart, speciellt inte om det är något så nischat som en ultraportabel Pro-modell. Med flashminne så blir det ont om diskutrymme för att "funka" som en stationär, har man disk inbyggd i dockningsstationen så kommer man bara åt den när den är dockad. Det går såklart att lösa, men det känns inte så Apple. Något som däremot gör det är att ha med sig "hela sitt digitala liv" i väskan, vilket MacBooken är väl lämpad för. Att smidigt kunna ansluta den till större skärm, tangentbord och mus när man kommer hem/till jobbet gör det ju bara bättre.

För att återgå till varför jag inte tror på en ren ultraportabellaptopdockningsstation (puh...) så är vi återigen inne på diskutrymmet. För många är det viktigt att ha gott om diskutrymme. (ett 40min avsnitt av valfri tv-serie i finfin 720p tar runt en gig) Sen vet man iofs inte om Apple släpper flera ultraportabla, med HDD-typ som BTO. Men fortfarande, MacBooken är en storsäljare, som lär sälja mer om det kommer en "MacDock".

Ursprungligen av irrelogical:

Om dom är för tjocka eller inte beror ju på hur tjock man gör själva dockan.

Edit efter reflektion: Att "låsa in sig" på en enda modell är inte så jättesmart, speciellt inte om det är något så nischat som en ultraportabel Pro-modell. Med flashminne så blir det ont om diskutrymme för att "funka" som en stationär, har man disk inbyggd i dockningsstationen så kommer man bara åt den när den är dockad. Det går såklart att lösa, men det känns inte så Apple. Något som däremot gör det är att ha med sig "hela sitt digitala liv" i väskan, vilket MacBooken är väl lämpad för. Att smidigt kunna ansluta den till större skärm, tangentbord och mus när man kommer hem/till jobbet gör det ju bara bättre.

För att återgå till varför jag inte tror på en ren ultraportabellaptopdockningsstation (puh...) så är vi återigen inne på diskutrymmet. För många är det viktigt att ha gott om diskutrymme. (ett 40min avsnitt av valfri tv-serie i finfin 720p tar runt en gig) Sen vet man iofs inte om Apple släpper flera ultraportabla, med HDD-typ som BTO. Men fortfarande, MacBooken är en storsäljare, som lär sälja mer om det kommer en "MacDock".

jag ser din poäng. men efter att ha läst patenten så .. nja jag vet inte som jag nämnde så verkar inte alla NUVARANDE modeller fungera med detta ... men det säger ju inte att det kommer komma nya MacBook modeller som kommer fungera med MacDock .. detta skulle ju resultera i att Apple kommer sälja ännu fler bärbara ... men vem vet ..

Ursprungligen av Tussen69:

jag ser din poäng. men efter att ha läst patenten så .. nja jag vet inte som jag nämnde så verkar inte alla NUVARANDE modeller fungera med detta ... men det säger ju inte att det kommer komma nya MacBook modeller som kommer fungera med MacDock .. detta skulle ju resultera i att Apple kommer sälja ännu fler bärbara ... men vem vet ..

Att det skulle funka med samtliga nuvarande modeller är något av en omöjlighet, iom att kontakter och optisk enhet är utspridda över tre sidor på Pro-modellerna. Det går såklart att lösa, men är svårt att göra kostnadseffektivkt och mekaniskt stabilt. En workaround hade varit att använda ExpressCard-sloten för att på så sätt ansluta FireWire-tillbehör, bildskärm, osv. Men då börjar det bli en väldigt specifik lösning, för väldigt specifika produkter. (=ökade produktionskostnader = ökat pris = minskad marknad)

En annan grej att ta med i beräkningen är att en ny laptop knappt räknas som ett risktagande av Apple. Dom kommer att gå åt, förutsatt att dom inte har något gravt fel från fabrik. En "MacDock" däremot, är en helt ny produkt, som inte finns på marknaden över huvud taget. Med det i bakhuvudet så är det rätt så självklart att MacBooken (alla icke-Pro) kommer att gå att använda med den, annars lär dom inte sälja så många. Som sagt, den är helt klart anpassad för det. Om man jämför marknaderna så är det inte svårt att välja samtliga MacBook-ägare framför dom som väljer att köpa en nischad Rev-A produkt.

Hur "Pro" en "MacDock" egentligen blir hänger IMO på hur bra skärm dom sätter i den. En MacBook har inte så bra skärm för färgkritiskt arbete, men den är helt ok så länge man bara tömmer minneskortet och grovsorterar bilder t ex. Med en bättre skärm tilltalar den fler, såna som kanske inte är beredda att köpa en MacBook Pro bara för att få den bättre skärmen. (även om det troligtvis hade handlat om ungefär samma summor)

Hmm, varför skriver jag så långa inlägg om något som bara är rykten?

Så borde nya iMacen varit. Med plats för två hårddiskar i skärmen, som man kommer åt via trådlösa nätverket när datorn sitter på soffbordet, skulle jag köpa en direkt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-04 10:14

Hmm... vet inte vad jag ska tro om detta rykte. Tanken med en dylik produkt är god, men samtidigt hur ska man lösa detta så det inte blir en halvtafflig lösning av "Dell-kvalitet"?

Jag menar. Det uppstår ju oundvikligt ett visst slitage på Macbooken. Synd om den skulle få synliga skavsår.

Men snacka om KOOLIG effekt om Macbooken sögs in i skärmen som en DVD-skiva i en slot-in drive.

En tanke som dök upp efter att ha skummat igenom patentet är att det här inte måste vara just en dockningsstation med inbyggd skärm för en laptop. Det tas upp på flera ställen saker som att dockningsstationen ska kunna drivas av batteriet i den dockade enheten och liknande. iPhone någon? Istället för att skjuta i din tablet i en skrivbordsskärm så skjuter du i din iPhone i en "expander", och får en skärm på 7-10", lite kontakter och annat mysigt.

Eller så är jag ute och cyklar.

Ursprungligen av irrelogical:

iPhone någon? Istället för att skjuta i din tablet i en skrivbordsskärm så skjuter du i din iPhone i en "expander", och får en skärm på 7-10", lite kontakter och annat mysigt.

Det vore kanon. Det har ju ryktats lite om en ny Apple-PDA, kanske det är en dockn för en sådan? (hoppas kan man alltid!)
Å andra sidan, en PDA lär inte ha så stor processorkraft att den kan fungera för att driva större extern skärm etc.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-26 14:47

Perfa för nya Macbook Air. Tunn och lätt när man är ute och reser. När man är hemma stoppar man in Airbooken i iDocken och får en stor skärm, kanske extra hårddisk och t.om. bättre graffikort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 19:29

Alla ni som hoppas på en "dockable iMac" eller liknande. Vad skulle man använda en sådan till? Då går det lika bra att synka datorer som man gör idag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-30 19:50
Ursprungligen av Denom:

Alla ni som hoppas på en "dockable iMac" eller liknande. Vad skulle man använda en sådan till? Då går det lika bra att synka datorer som man gör idag.

Istället för att köpa två dyra datorer eller behöva välja mellan en stationär och en bärbar köper man denna hybriden. En Macbook Air som när den dockas är som en vanlig iMac.

Det förutsätter ju dock att den just utökar Macbooken och inte bara är en docka. Om Apple kan lösa det vore det en perfekt produkt.

Att ha ett grafikkort i dockan lär inte funka med något annat än Pro-modellerna, iom att det bara är dom som har ExpressCard. Visst finns det USB-grafikkort, men dom presterar mycket sämre än det inbyggda. En docka för MacBook Air är inte heller lika troligt iom att den har kontakterna utspridda på olika sidor. Det blir helt enkelt svårare att bygga den rent mekaniskt. Men det är ju en våt dröm.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-31 14:36
Ursprungligen av irrelogical:

Att ha ett grafikkort i dockan lär inte funka med något annat än Pro-modellerna, iom att det bara är dom som har ExpressCard. Visst finns det USB-grafikkort, men dom presterar mycket sämre än det inbyggda. En docka för MacBook Air är inte heller lika troligt iom att den har kontakterna utspridda på olika sidor. Det blir helt enkelt svårare att bygga den rent mekaniskt. Men det är ju en våt dröm.

Hur dom löser det är inte mitt problem. Och Apple är ju inte helt ovana med att komma på egna saker.

Men visst vore det bra. En lätt och portabel dator som Macbook Air när du är på jobbet/skolan/reser och när du är hemma sätter du in den i Hybriden, har samma skrivbord och kan fortsätta att jobba med det du arbetade med + att du har bättre grafikkort, stor skärm, extra hårddisk, mer minne, kanske t.om. flera processorkärnor.

1
Bevaka tråden