Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PowerBook G4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I flera amerikanska Mac-forum rapporteras att den nya SD PowerBooken är slut, både hos individuella återförsäljare män också hos Apple.

ett citat hämtat från ett inlägg hos MacRumors;
"When I arrived they told me they were sold out, and they would check their system to see if any of the other locations (in texas) had one in stock. They came back and told me that all their stores were sold out, and that they would have to check with their warehouse on the current situation.

The Warehouse supervisor called them back and claimed that no more 1 ghz powerbooks were available for shipping at apple. He stated that it "might" mean that apple is about to change something with the powerbook. He said if I was willing to wait about 4-6 weeks, that he might be able to get the 1ghz model."

Ännu ett inlägg;
"Yes, This is correct. I ordered my 1ghz Superdrive on the 9th of December. A week later I received an Email from Apple that it will be a least a week and they hope to ship by Christmas. Then, just the other day i recieved an email that it was delayed again with an estimated ship time of Jan 10th!"

Även svenska återförsäljare verkar "lida" av samma problem. En snabb titt på inWarehouse lagerstatus, visar att PowerBook superdrive är helt slutsåld, och väntas komma in i början på nästa år. Den något billigare 867 MHz modellen finns dock fortfarande i lager.

Detta skulle kunna indikera att nya modeller är på gång, redan under MWSF03. PBen uppgraderades nyligen, så det troliga är att det endast rör sig om mindre uppgraderingar, ex. inbyggt Bluetooth.

/M

Fullt möjligt att de bygger in BT i datorn nu. Eller så är det väl bara så att Apple inte klarar att hålla produktionen uppe. Före detta topmodellen kostade ju 50 k och nuvarande 38 k, så det skiljer mycket i pris och prestanda. Och den lär ju varit ganska eftertraktat från och med den dagen den kom.

Gick igenom alla steg på AppleStore nu för att "beställa" den nya SD PowerBooken. Byggtiden ligger på 1-2 dagar. Det vet jag inte om jag vill kalla för "slut". Eller så är det bara en glädjebild som de lagt dit så att folk ska beställa eftersom de inte vill tala om att den dröjer minst 2 veckor....

Edit: på Svenska Applestore var det 1-2 dagar. Och på den Amerikanska 1-3 dagar. Men det verkar vara glädjesiffror eftersom det har postats såna där inlägg från folk på olika forum.

[ 25 December 2002, 13:56: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Gick igenom alla steg på AppleStore nu för att "beställa" den nya SD PowerBooken. Byggtiden ligger på 1-2 dagar. Det vet jag inte om jag vill kalla för "slut". Eller så är det bara en glädjebild som de lagt dit så att folk ska beställa eftersom de inte vill tala om att den dröjer minst 2 veckor....[/QUOTE]

Jag provade också det där, men byggtid är väl inte samma sak som leveranstid. Eller hur funkar det? Skulle det endast ta två dagar för mig att få en PB om jag beställde den idag?

Om ryktet stämmer att nya PB är på väg, så tror jag definitivt att Apple redan börjat bygga de nya maskninerna. Men de kan inte leverera dem innan MWSF03, eftersom nyheten då skulle avlöjas i förväg. Så Apple Stores byggtid kan stämma bra, haken kan vara att leveranstiden är 14 dagar.

För övrigt tycker jag pris/prestanda grejern du nämnde låter relevant. Denna PB säljer säkert mycket, mycket, bra. Bättre än vad Apple förväntat sig kanske? Kanske är det just därför lagret tagit slut 14 dagar för tidigt.

/M

[ 25 December 2002, 14:01: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Leveranstiden från Taiwan är inte 2 veckor. Det kan jag garantera. Det går ganska fort när datorn väl är färdig. Den fraktas dag som nattetid med flyg eller båt eller hur fasen de fraktar den.

Men visst, byggtiden är inte samma som leveranstiden, det har du nog rätt i. Men att den tar sammalagt 16 dagar att få till Sverige, det har jag svårt att se. Max skulle det ta 1 vecka från Taiwan, men även det är för mycket. tar den 2 dagar att bygga tar den väl kankse 2 dagar att frakta hit. Den ska väl vända ett varv på Irland också om jag inte har missuppfattat allt.

Självklart Christoffer, i normala fall föreligger det troligen som du skriver. Det jag menar är att om nu nya PB modeller är på väg, så håller Apple medvetet längre leveranstider, för att inga kunder ska få nya maskiner innan den 7:e. Dvs. de börjar inte skicka ut något från Taiwan före den 4:e januari, samtidigt som de hävdar att leveranstiden är 14 dagar. Hehe, det blev lite invecklat det här...

/M

Nejdå, inte ett dugg invecklat blev det. Det kan mycket väl stämma som du säger, och ska jag vara helt ärlig tror jag att du är helt rätt ute. Det ryktades om BT i de förra PowerBookarna, men det kom aldrig. Nu har Apple chansen att fixa till det inför ett Expo. Så nog är det något på G med PowerBookarna

Men som du säger, de håller troligtvis inne med PowerBookarna för att de bygger in BT i dem. Därav den långa leveranstiden.

Så inbyggd BT-adapter i PowerBookarna 7 Januari: Högst troligt

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 17:14

Kan ju vara så att dom redan hade prototypen färdig för produktion av nuvarande modell och att dom lika gärna börja sälja dom likväl som att dom kanske inte trodde att dom skulle ha nästa modell färdig för ens till Mars eller så. Och det hade ju varit lite väl länge att vänta med att uppdatera PB´n.. Sen har dom kanske helt enkelt klarat tidsschemat och fått den stora uppdateringen klar för produktion...

I så fall är ju frågan om det inte är mer än Bluetooth som dom tryckt i... Själv skulle jag gissa att dom även uppgraderat Airporten till snabbare version. Kanske ytterligare lite snabbare processorer... För att inte säga mer högupplöst skärm. Kanske snabbare FireWire och bluetooth 2..

Citat:

quote: I så fall är ju frågan om det inte är mer än Bluetooth som dom tryckt i... Själv skulle jag gissa att dom även uppgraderat Airporten till snabbare version. Kanske ytterligare lite snabbare processorer... För att inte säga mer högupplöst skärm. Kanske snabbare FireWire och bluetooth 2.. [Big Grin]

Nu ska du inte skena iväg för långt här. FW2 kommer när PowerMacarna har fått det. Och det dröjer nog ett tag till. Det krävs ju nya för det, så Apple väntar nog på ny processor till dess.

Snabbare processorer i PowerBooken igen?Nej, inte speciellt troligt. Verkar vara ganska dumt att uppgradera den igen.

Airport?Kankse, men tror inte det. De ska väl se till så den de har fungerar klokt först. Mottagningen i PowerBookarna är tydligen inte så där jättebra.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 18:30

Blåtand är vi ganska ensamma om att vilja ha här hemma i Svedala. talade med ett par Applesnubbar som indikerade att det är nästan bara vi här som vill ha det. Det har inte slagit igenom i övriga världen. Samma sak som med IR. Det är kabel som gäller i staterna.

Jag tror inte på en ny PB. Det är snarare att Apple haft problem att inse efterfrågan.

  • Medlem
  • 2002-12-25 20:35

Bluetoothchips är fortfarande ganska dyra, Har hört ca 200:-/st om man köper större mängder.. Det skulle förmodligen fördyra en powerook med ca 1000:- i handeln

1
Bevaka tråden