Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

...zzzzzZZZZ

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-13 14:41

Det händer inte mycket nu.. eller har jag missat nåt?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 14:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Det händer inte mycket nu.. eller har jag missat nåt?

Ny powerbook är på G. jag tippar på kring den 23/10...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-13 14:59

Ok, alltid nåt.. jag vill att G5:an ska komma på nästa expo

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 15:23

Det blir nog Power4 ifrån IBM istället... IBM skrev ganska krytiskt kring försäljning av Power4 i konsumentledet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-13 15:46

Jag tycker att det är alldeles för stiltje. Jag kanske har för höga krav, men jag vill se lite mer ´action´.

Nikke: Vad baserar du din teori om 23/10 på? Jag hoppas du har fel. Jag vill se den 1/10. Om den lanseras 23/10 så lär den väl knappt levereras för jul här i Sverige, och då vill man ju vänta på MW Expo SF...ja, så får man ingen ny dator förränn i vår.

Sen väntar man ju på uppdateringen till 10.2 som aldrig verkar komma.

*otålig*

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 16:07

Jag baserar det på tre olika saker.

Den första och säkraste källan är en utvecklare som har mycket god insikt som påtalde oktober när jag frågade lite kring när en ny powerbook kommer dyka upp.

Det andra som jag baserar det hela på är att julhandeln i USA saknar en ny Apple pryl. PowerBooken är den som fått vänta längst på en uppgradering och den saknas i översiktsbilden hos Apple...

Det tredje som påtalar en ny Powerbook är de nya bärbara grafikkorten ifrån ATI. De använder även i powerbook som illustration... De har ju en massa PCs de hade kunnat välja...

Det är de tre som jag har som grund. utöver det har jag hört ett rykte ifrån fok närstående Apple ett tag nu som tisslat och tasslat om oktober och bärbart...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-13 16:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag baserar det på tre olika saker.

Jag syftade på datumet. Varför just 23:e?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 16:21

Datumet är mer en kvalificerad gissning. två månader fram till julafton. Lite mitt emellan Paris & SF. Sen brukar det vara kring den veckan det kommer nya saker ifrån Apple var det någon som sa...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det blir nog Power4 ifrån IBM istället... IBM skrev ganska krytiskt kring försäljning av Power4 i konsumentledet...

Apple kan nog välja att kalla det G5 ändå, G:et står väl för Generation eller hur? Då kan de ju hävda att även Power4 (om den nu alls går att använda) är en ny generation. För det är väl Apple som skapat namnet G3 och G4, inte Motorola?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 16:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
För det är väl Apple som skapat namnet G3 och G4, inte Motorola?

Jag har ingen aning faktiskt. Borde det inte vara ett gemensamt namn?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag tycker att det är alldeles för stiltje. Jag kanske har för höga krav, men jag vill se lite mer ´action´.

Ja du *kanske* har det... Problemet ibland för Apple är att användarna är som små barn som redan på annandagen börjar otåligt börjar tjata på föräldrarna om nästa jul. Dom kan inte släppa en ny PowerBook varje månad och en ny version av OS X varje vecka. Det fungerar bara inte så.

Listan på ny hårdvara och mjukvara som Apple släppt detta år är riktigt lång faktiskt. Det var en månad sedan det kom nya Power Macar. Det var två månader sedan det kom en 17-tums widescreen iMac G4 och en ny serie iPodar. Det var fyra månader sedan det kom en ny serie iBookar och Xserve lanserades. Det var fem månader sedan det kom en ny serie PowerBookar och även fem månader sedan eMacen kom. Det var sex månader sedan Cinema HD och iPod 10 gig kom osv osv. Och detta är bara hårdvarusidan...

Fast det kanske är alla dessa lanseringar som gör användarna så bortskämda att de snäller när det går en månad utan ny hårdvara?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
För det är väl Apple som skapat namnet G3 och G4, inte Motorola?

Jag har ingen aning faktiskt. Borde det inte vara ett gemensamt namn?

Motorola har ju haft andra, mindre upphetsande, namn på sina processorer. Som PPC 7450 eller liknande. Medan Apple valt lite mera marknadsföringsmässigt klingande namn för att markera generationsskiften. Som jag förstått det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det blir nog Power4 ifrån IBM istället... IBM skrev ganska krytiskt kring försäljning av Power4 i konsumentledet...

Hur gärna jag än vill tro det, verkar det mer sannolikt att vi får vänta ett tag. Den Power4-processor som finns nu är asbrutal, men skulle den sitta i en skrivbords-Mac kan man ge sig den på två saker:

1. Macarna ökar extremt mycket i pris.
2. Dock ökar mervärdet, eftersom man på köpet får en inbyggd varmluftsugn.

Nog för att det skulle vara kul att ha sin digitala hubb även för tillagning av småkakor, men jag tror inte att Apple nånsin kommer att stuva i Power4:an i någon Mac-modell över huvud taget.

Däremot är ju en 64-bitars PPC-processor baserad på teknik från Power4:an på gång, och det är iaf inte orimligt att anta att den kan hamna i något med en Apple-logga på. Problemet är bara att processorn inte ens är utannonserad än, så jag tror att vi får hanka oss fram med uppgraderingar av G4:an ett tag till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-14 13:36

Vad är det för prestanda det handlar om med Power4:an?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 13:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Vad är det för prestanda det handlar om med Power4:an?

Här står en massa ...

http://www-1.ibm.com/servers/eserver/pseries/hardware/whitepapers/power4.html

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-15 14:08

[/QUOTE]
Däremot är ju en 64-bitars PPC-processor baserad på teknik från Power4:an på gång...[/QB][/QUOTE]

En sak som blir intressant att se är hur Apple gör med övriga produktlinjen om man går över till 64-bitars teknik på PowerMac-modellerna. Kommer man att köra vidare på G4 i varierandde hastigheter (slopa G3 i iBook) med ett 32-bitars operativsystem och ett 64-bitars dito på PowerMac? Eller kommer man att göra som SUN har gjort? Att man kör en 64-bits binärkompabilitet på 32-bits CPU:er?

Eller kommer vi att få se Power4 i hela produktsortimentet?

Som sagt, må vi leva i intressanta tider.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 21:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Eller kommer vi att få se Power4 i hela produktsortimentet?

Jag tror vi kommer se bärbar iBooks med G3 1Ghz eller snabbare.

G4an kommer nå sin maxgräns nu och finnas kvar i Powerbooken tills power4 blir tillräckligt energisnål...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag tror vi kommer se bärbar iBooks med G3 1Ghz eller snabbare.

Mmm, det tror jag är en rimlig gissning, har antytts så från Apple, även om jag förstås hellre hade sett G4 där.

1
Bevaka tråden