Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iframes kontra A Div-taggar i Dreamweaver

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-02 17:04

Hej;

Jag håller på att skissa på en hemsida/portfolio till en känd fotograf. Den görs i Dreamweaver och jag har absolut inga kunskaper i HTML/JAVA/AJAX/PHP/OSV...;-)

Olika HTML-filer med olika swf-filer ska visas på en statisk yta. I nuläget har jag gjort detta med iframes men tyvärr blir resultatet olika i Firefox/IE/Camino gentemot Safari. Detta eftersom mina två iframes hålls på plats av lay-out cells med tables.

Har någon ett annat förslag som inte kräver väldigt mycket kunskap, till hur jag ska kunna ladda en statisk yta med olika innehåll, via src/target? Lager? A DIV tag?

Såhär ser det ut i nuläget;

http://www.pietertenhoopen.com

Hälsningar, Mikkel

Senast redigerat 2008-01-06 15:59
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-03 18:53
Ursprungligen av Mikkel:

Har någon ett annat förslag som inte kräver väldigt mycket kunskap, till hur jag ska kunna ladda en statisk yta med olika innehåll, via src/target? Lager? A DIV tag?

Såhär ser det ut i nuläget;

http://www.pietertenhoopen.com/mediframe

Hälsningar, Mikkel

Nu har jag löst det med A-div-taggar, alltså den gamla lagerfunktionen. Funkar men är bökigt. Måste finnas andra sätt?

Mikkel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-03 19:14

Det finns massor av sätt, men alla innefattar att ha kunskap om HTML/CSS i någon omfattning. Tror inte du kommer mycket längre utan det. Är du principiellt emot att lära dig det, eller tror du det är för jobbigt, eller vad?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-03 21:53
Ursprungligen av Jogin:

Det finns massor av sätt, men alla innefattar att ha kunskap om HTML/CSS i någon omfattning. Tror inte du kommer mycket längre utan det. Är du principiellt emot att lära dig det, eller tror du det är för jobbigt, eller vad?

Jag har helt enkelt inte läggningen! Finns något av det du tänker på i Dreamweaver?

Ett litet hint?

Tackar Mikkel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-03 22:30

Som sagt, kan du inte HTML/CSS så kommer du förmodligen aldrig få det helt bra. Förövrigt misstänker jag att du inte riktigt kan veta om du har "läggningen" för det eller ej, eftersom du faktiskt inte kan nånting om det.

Ska du använda Dreamweaver i design-läge så föreslår jag att du skapar en mall med designen du vill ha, samt separata sidor med olika innehåll i det du kallar den "statiska ytan". Skapa länkar mellan sidorna. Klart. Mer dynamiskt än så kommer du nog inte med dina begränsade kunskaper.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-04 22:25
Ursprungligen av Jogin:

Som sagt, kan du inte HTML/CSS så kommer du förmodligen aldrig få det helt bra. Förövrigt misstänker jag att du inte riktigt kan veta om du har "läggningen" för det eller ej, eftersom du faktiskt inte kan nånting om det.

Ska du använda Dreamweaver i design-läge så föreslår jag att du skapar en mall med designen du vill ha, samt separata sidor med olika innehåll i det du kallar den "statiska ytan". Skapa länkar mellan sidorna. Klart. Mer dynamiskt än så kommer du nog inte med dina begränsade kunskaper.

Jo...jag har inte läggningen, för jag har inte intresset! Kod tråkar ut mig så mycket!

Både fotografen och jag tycker att det är viktigt att man inte störs av några blänkningar eller sidbyten. Därför vill jag att enbart det som förändras laddas in vid navigering, inte allt det som redan finns. Är det inte onödigt omständigt att länka allt till allt.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-01-03 22:33

Vad menar du med a div? <a><div></div></a> eller vad? För det är galet.

Ursprungligen av Mikkel:

Har någon ett annat förslag som inte kräver väldigt mycket kunskap, till hur jag ska kunna ladda en statisk yta med olika innehåll, via src/target? Lager? A DIV tag?

Att göra professionella hemsidor kräver mycket kunskap, så enkelt är det. Jogin har den absolut enklaste (och i många fall bästa) lösningen, använd flera "hela" sidor istället för att bara ändra delar av den. Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden.

Btw, att hemsidan ändrar storlek på fönstret är bara onödigt och rätt störande.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-04 22:27
Ursprungligen av irrelogical:

Att göra professionella hemsidor kräver mycket kunskap, så enkelt är det. Jogin har den absolut enklaste (och i många fall bästa) lösningen, använd flera "hela" sidor istället för att bara ändra delar av den. Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden.

Btw, att hemsidan ändrar storlek på fönstret är bara onödigt och rätt störande.

Btw, att hemsidan ändrar storlek på fönstret är bara onödigt och rätt störande: Har hört det förut från kod-puritaner. Men störs ej själv och vill att upplevelsen ska vara så ren som möjligt.

Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden. ;): Men du har fattat det! Kanon!

Ursprungligen av Mikkel:

Btw, att hemsidan ändrar storlek på fönstret är bara onödigt och rätt störande: Har hört det förut från kod-puritaner. Men störs ej själv och vill att upplevelsen ska vara så ren som möjligt.

Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden. ;): Men du har fattat det! Kanon!

Är det för dig själv eller besökaren du gör hemsidan?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-05 00:56
Ursprungligen av irrelogical:

Är det för dig själv eller besökaren du gör hemsidan?

Den är till mig själv! Ingen annan ska få se den!

Nej, förlåt, jag har bara en sund portion skepsis mot 19-bast-killar som vräker ur sig smarta kommentarer med helst inte bidrar med konstruktiva konkreta råd. Inget mot dig personligen alltså.

Jag går helt och hållet på fotografens linje. Alltså ska så lite som möjligt störa upplevelsen av bilderna.

Men ärligt, du som verkar kunna så mycket; Har du några förslag som inte innebär absolute positioned DIV-tags eller frames/iframes som gör att man kan byta ut delar av en sida. Vore intressant att få höra. Det var ju trots allt frågan från början. Inte hurvida du gillar det eller ej...

Ursprungligen av Mikkel:

Nej, förlåt, jag har bara en sund portion skepsis mot 19-bast-killar som vräker ur sig smarta kommentarer med helst inte bidrar med konstruktiva konkreta råd. Inget mot dig personligen alltså.

Jag går helt och hållet på fotografens linje. Alltså ska så lite som möjligt störa upplevelsen av bilderna.

Men ärligt, du som verkar kunna så mycket; Har du några förslag som inte innebär absolute positioned DIV-tags eller frames/iframes som gör att man kan byta ut delar av en sida. Vore intressant att få höra. Det var ju trots allt frågan från början. Inte hurvida du gillar det eller ej...

Det är lugnt, jag tar inte personer på allvar som vill ha snabba lösningar på problem dom inte satt sig in i heller. (förutsatt att dom inte betalar) Att använda flera separata sidor är i mina ögon en konkret lösning. Vill du att jag ska argumentera för det? Sökmotoroptimering, bokmärken, tillgänglighet.

För mig stör det upplevelsen att storleken på fönstret ändras. Helt plötsligt händer det något jag inte bett om ska hända, vilket distraherar mig från att kolla på bilderna. Varför ska du bestämma hur stort mitt fönster ska vara?

Absolut positionerade DIV'ar har egentligen inget att göra med att dölja eller visa delar av en sida, eller att ladda in delar av en annan. Det går precis lika bra med t ex ett helt opositionerat span-stycke. Kolla på något JavaScript-bibliotek, t ex jQuery, dom har hyfsat gott om dokumentation med. Mha JS kan du hämta en fil och visa den innuti ett annat element. (t ex) Men då tappar du argumenten ovan för att använda separata sidor. Självklart går det att göra en hybridlösning med det bästa av två världar, men jag tror inte 19-åringar klarar av sånt. Eller så blir du hipp och gör sidan i Flash.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-06 14:00
Ursprungligen av irrelogical:

Det är lugnt, jag tar inte personer på allvar som vill ha snabba lösningar på problem dom inte satt sig in i heller. (förutsatt att dom inte betalar) Att använda flera separata sidor är i mina ögon en konkret lösning. Vill du att jag ska argumentera för det? Sökmotoroptimering, bokmärken, tillgänglighet.

För mig stör det upplevelsen att storleken på fönstret ändras. Helt plötsligt händer det något jag inte bett om ska hända, vilket distraherar mig från att kolla på bilderna. Varför ska du bestämma hur stort mitt fönster ska vara?

Absolut positionerade DIV'ar har egentligen inget att göra med att dölja eller visa delar av en sida, eller att ladda in delar av en annan. Det går precis lika bra med t ex ett helt opositionerat span-stycke. Kolla på något JavaScript-bibliotek, t ex jQuery, dom har hyfsat gott om dokumentation med. Mha JS kan du hämta en fil och visa den innuti ett annat element. (t ex) Men då tappar du argumenten ovan för att använda separata sidor. Självklart går det att göra en hybridlösning med det bästa av två världar, men jag tror inte 19-åringar klarar av sånt. Eller så blir du hipp och gör sidan i Flash.

Du är för självgod min lilla vän! Jag förutsatte att du hajade att det gällde att använda dölja/visa element i samband med AP-DIV.

Dina argument;
Sökmotoroptimering:Litet problem för en sån liten sida, där bilderna taggas med sökord ifrån MySQL-databasen där innehållet administreras.
Bokmärken; Inge kommer att förflyttas från huvudsidan som ju blir den som bokmärkas.
Tillgänglighet: Är det andra webläsare än IE4 som ej klarar av iframes.

Du har en trist ton av nonchalans. Vill inte skriva detta men kan inte låta bli. Gör nåt kul, gå ut o få lite frisk luft, så blir det hela nog lite roligare.

Ursprungligen av Mikkel:

Du är för självgod min lilla vän! Jag förutsatte att du hajade att det gällde att använda dölja/visa element i samband med AP-DIV.

Läste du ens vad jag skrev? Att det handlar om AP-DIV har inget med saken att göra, tillvägagångssättet är det samma oavsett vilken typ av element det handlar om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-06 14:48
Ursprungligen av Mikkel:

Sökmotoroptimering:Litet problem för en sån liten sida, där bilderna taggas med sökord ifrån MySQL-databasen där innehållet administreras.

Du kan lika lite om sökmotoroptimering som HTML/CSS — med andra ord ingenting överhuvudtaget.

Ursprungligen av Mikkel:

Du har en trist ton av nonchalans. Vill inte skriva detta men kan inte låta bli. Gör nåt kul, gå ut o få lite frisk luft, så blir det hela nog lite roligare.

Du kastar sten i glashus. Du är arrogant och otrevlig, och du är den som ber om hjälp här. Dessutom tror du dig veta bättre än andra trots att du enligt egen utsago är fullständigt inkompetent på området.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-06 15:13
Ursprungligen av irrelogical:

Att göra professionella hemsidor kräver mycket kunskap, så enkelt är det. Jogin har den absolut enklaste (och i många fall bästa) lösningen, använd flera "hela" sidor istället för att bara ändra delar av den. Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden.

Btw, att hemsidan ändrar storlek på fönstret är bara onödigt och rätt störande.

Kallar du det här för ödmjukhet? Eller för den saken skull hjälp?

Vad jag egentligen stör mig på är att en utmärkt källa till hjälp, som 99.forum, ofta blir en lekplats för pip-skrikiga 19-åriga pojkar som sitter och darrar för att få skrika ut att alla andra tänker/gör/tror fel och att de gör rätt (2500 inlägg som 19-årig!!!!!). Jag har hört de här standardkommentarer om sökmotoroptimering och så vidare i 3-4 år nu, det verkar vara någon sorts standardreplik för att vinna matchen. Men man måste kunna göra en avvägning om man är professionell, även fast man bara är 19 och pip-skrikig, och inse att det kan finnas praktiska undantag för även de vackraste teorierna. Eller att det kan finnas bra anledningar, i alla fall som, ligger bortom okunskap, även i frågor där man vet bäst och kanske inte håller med....En sådan avvägning skulle i detta fall kunna vara till exempel att för en enkel lite webbportofolio som är fullmatad med taggade bilder är det kanske ett relativt litet problem att en ram bryter sökvägen för en sökmotor.

Senast redigerat 2008-01-06 16:09
Ursprungligen av Mikkel:

Kallar du det här för ödmjukhet? Eller för den saken skull hjälp?

Du missförstod mig nog lite där. Meningen "Dock verkar det vara få som gör hemsidor som fattar sånt nuförtiden." var inte menad specifikt mot dig, utan mot den stora gruppen som bestämmer sig för att göra en hemsida utan att veta vad dom pysslar med. (rent tekniskt alltså) Ärligt talat så ger du intryck av att tillhöra den gruppen, iaf i min självgoda, pip-skrikiga, men i övrigt rätt trevliga värld.

Ska vi gå tillbaka till ämnet nu? Huruvida jag har diverse mindre önskvärda personlighetsdrag tycker jag inte tillför särskilt mycket till diskussionen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-05 12:37

Som redan nämnt så går det absolut att göra det du vill. Det finns en herrans massa olika tillvägagångssätt. Men du kan inte implementera någon av dem utan förståelse för HTML/CSS — i vissa fall behövs JavaScript också.

Du kanske borde släppa din "sunda skepsis" mot personer som har betydligt mer erfarenhet och kunskap i ämnet — vilket du enligt egen utsago inte kan någonting överhuvudtaget om.

1
Bevaka tråden