Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Mac-anpassat tangentbord med svensk layout

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kund som skulle behöva ett tangentbord för Mac med svensk tangentbordslayout. Kunden har nyligen köpt en 24" Imac, men har problem med att använda Imacens medföljande tunna tangentbord eftersom det är för dålig kontrast på tangenernas tecken. F.n. använder kunden ett tangentbord från en gammal Imac G3, men är inte helt nöjd med det heller.

Finns det några fler Mac-anpassade tangentbord med svensk tangentbordslayout på marknaden? Jag har sökt en del, men de Mac-anpassade tangentbord jag hittat har inte gått att få med svensk layout. Och de tangentbord med svensk layout som jag hittat har varit anpassade för Windows.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-02 14:55

Jag har i.o.f.s. ett av förra modellen - oanvänt - över och skulle gärna byta det mot alu-varianten. Men detta t-bord har inte bättre kontrast än alu-borden. Jag antar att personen är synskadad och vill ha feta och tydliga tecken på tangenterna - helt svarta mot vitt eller helt vita mot svart.
Kan man inte ta vilket PC-tangentbord som helst? Då blir ju plötsligt utbudet enormt. Sen kan man pilla loss och flytta eventuella tangenter - byta plats på dom...men jag tror inte det behövs. Det är väl egentligen bara vissa symboler som skiljer. Kan man inte limma på rätt symboler (kringlan, @. etc) på rätt plats? Dessa har man skrivit ut, laminerat och klippt till. Eller kanske bara rita dit symbolerna med spritpenna...men det slits nog bort snabbt.

Funderingar...funderingar...

Ursprungligen av mjg:

Jag har i.o.f.s. ett av förra modellen - oanvänt - över och skulle gärna byta det mot alu-varianten. Men detta t-bord har inte bättre kontrast än alu-borden. Jag antar att personen är synskadad och vill ha feta och tydliga tecken på tangenterna - helt svarta mot vitt eller helt vita mot svart.

Ursprungligen av JOGIN:

Ja, kunden är synskadad och ja, det behövs ett tangetbord med bra kontranst, t.ex. svart på vitt eller omvänt. Så Apples nuvarande tangentbord duger tyvärr inte.

Ursprungligen av mjg:

Kan man inte ta vilket PC-tangentbord som helst? Då blir ju plötsligt utbudet enormt. Sen kan man pilla loss och flytta eventuella tangenter - byta plats på dom...men jag tror inte det behövs. Det är väl egentligen bara vissa symboler som skiljer. Kan man inte limma på rätt symboler (kringlan, @. etc) på rätt plats? Dessa har man skrivit ut, laminerat och klippt till. Eller kanske bara rita dit symbolerna med spritpenna...men det slits nog bort snabbt.

Det här med PC-tangentbord ser jag som en sista utväg som man kanske måste ta till om det inte finns några vettiga Mac-anpassade alternativ. Men för kundens del vore det bäst med ett tangentbord som är Mac-anpassat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 15:38

Polarprint.se tillverkar och säljer tangentdekaler för just synskadade. De har svart mot gult, vit mot svart och svart mot vitt. Dessa klistras på ovanpå tangenterna. I deras produktexemplar är det för ett PC-tangentbord. Men kolla om de även har möjlighet att skapa tangentdekaler för Mac-tangentbord.

Tangentbordsmärkning - Produktsida

Exempelbild

För övrigt sökte jag en stund via Google. Men fann inget Apple-tangentbord enligt dina önskemål. Himla dåligt, kan jag tycka.

Ett annat alternativ är att styra datorn med röstkommandon. Vet ej om det finns i OS X eller om man kan köpa programmet. Om det finns, är det förmodligen på engelska och med engelska kommandon. Kanske finns någon tredjepartsprogram som är anpassat för svenska användare och för OS X.

Senast redigerat 2008-01-02 15:52
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 14:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 17:27

Maccer,

Även jag har ett antal vita, oöppnade tangentbord av den äldre modellen… Skicka ett PM om du är intresserad…

- Torkel

Jag var hos kunden idag, och vi beställde svartvita/vitsvarta dekaler för tangentbord och numerisk knappsats från Polarprint. Får förhoppningsvis se vad de går för inom några dagar. Det borde ju inte vara några större problem att klistra på dem eftersom Alu-tangenbordets tangenter är helt platta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 17:35
Ursprungligen av Maccer:

Jag var hos kunden idag, och vi beställde svartvita/vitsvarta dekaler för tangentbord och numerisk knappsats från Polarprint. Får förhoppningsvis se vad de går för inom några dagar. Det borde ju inte vara några större problem att klistra på dem eftersom Alu-tangenbordets tangenter är helt platta.

Hoppas det blir bra! Kan ju bara bli bättre.

1
Bevaka tråden