Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut pro på nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

skulle final cut pro funka pa nya macbook 2.2 om man fixade till den med 4 GB ram ?

FCP fungerar på alla MacBook. När du tar dig an mer grafikintensiva saker så kommer du nog uppleva att det går lite långsamt. Att klippa film i DV-format är inget problem.

ar det ingen skilnad pa den nya uppgraderade varianten..med santa rosa och 2.2ghz?, och den alder varianten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 15:18
Ursprungligen av hummel:

FCP fungerar på alla MacBook. När du tar dig an mer grafikintensiva saker så kommer du nog uppleva att det går lite långsamt. Att klippa film i DV-format är inget problem.

Så det går att installera och köra även fast det står såhär på Apples hemsida: "An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)"?

Ursprungligen av acke:

Så det går att installera och köra även fast det står såhär på Apples hemsida: "An AGP or PCI Express Quartz Extreme graphics card (Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors)"?

Kraven gäller för installation av hela FCS 2.
Det är skillnad på FCP och FCS. Final Cut Pro fungera med "integrated Intel graphics processors". Final Cut Studio gör det inte (Studio är hela paket med Motion osv, FCP är videoredigeringsprogrammet. Jag vet ett par anv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 17:25
Ursprungligen av hummel:

Kraven gäller för installation av hela FCS 2.
Det är skillnad på FCP och FCS. Final Cut Pro fungera med "integrated Intel graphics processors". Final Cut Studio gör det inte (Studio är hela paket med Motion osv, FCP är videoredigeringsprogrammet. Jag vet ett par anv

Jo jag vet allt det där. Men ibland så går det inte ens att installera eftersom Apple har lagt in en spärr. Dvs, du kan inte få in FCP eftersom FCS inte vill ha med din dator att göra.
De du vet, har de installerat med installationsprogrammet eller dragit över saker alt targetmode.?

Ursprungligen av acke:

Jo jag vet allt det där. Men ibland så går det inte ens att installera eftersom Apple har lagt in en spärr. Dvs, du kan inte få in FCP eftersom FCS inte vill ha med din dator att göra.
De du vet, har de installerat med installationsprogrammet eller dragit över saker alt targetmode.?

Via installeraren, inget "meck" eller fusk så att säga. Du får väldigt få realtidseffekter med grafikkortet. Som sagt det fungerar i alla fall att klippa med datorn. Dock bättre på en 8-kärning Mac Pro.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 22:34
Ursprungligen av hummel:

Via installeraren, inget "meck" eller fusk så att säga. Du får väldigt få realtidseffekter med grafikkortet. Som sagt det fungerar i alla fall att klippa med datorn. Dock bättre på en 8-kärning Mac Pro.....

Intressant, tack för den infon.

FCP gick ju för bövelen en gång i tiden att köra på första generationens PB Titanium med runt 500 MHz G4. Det slogs på stora trumman att CNN använde dessa i fält för skarp produktion.

sa det funkar hyggligt med fcp pa macbook, men inte fcp2 .
sa rekomenderas det att typ bara anvanda pce istallet??

jag menar fce...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-03 16:25

Jag har en Macbook (Santa Rosa)... för mig har både FCP och Motion fungerat hur bra som helst, förutom att det troligien går segare än med Macbook Pro eller bättre.
Enda som hänt mig är att det hänger sig ibland, har skrivit mer om detta i denna tråd:
http://www.99.se/final-cut-pro-express/232787-hoppa-mellan-fcp-motion-problem.html

1
Bevaka tråden