Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingår iLife i Tiger?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 00:09

Tjenare alla Macare..

Jag är rätt ny på mac, endast ett halv år, men jag har redan bestämt mig för att sälja min Mac, för att köpa en 24 tums imac!

Nu har jag en Macbook som jag köpte i Augusti.
Nu har jag sålt den och skall "leverera" den på lördag.

Jag köpte datorn på Macforum i göteborg, med allt till. Då undrar jag, när man gör en total ominstalation på Mac, vad händer då? Ingår Ilife paketet i Mac os tiger?
eller försvinner det om jag skulle installera om datorn?

snälla hjälp mig med tips på hur man kan göra för att allt skall funka som bäst?

/A

Det ingår inte i Tiger men det finns på skivorna du fick med när du köpte din Mac. Dvs de skivorna som du säkert menar är Tiger skivorna men som egentligen är din dators ursprungliga konfiguration

iLife finns med på installationsskivorna som medföljde och installeras automagiskt när man installerar om tiger (med de medföljande tigerskivorna).

Tips:
När du formaterar disken så kan du även välja säker formatering (säkerhetsalternativ eller nåt sånt i skivverktyg under installationen av tiger), vilket skriver över alla filer på hårddisken med en massa nollor. Det går att göra i olika nivåer (skriver om flera gånger osv).
Det tar längre tid att formatera men gör så att nästa ägare inte kan återställa din data.
Jag är lite paranoid men det hade jag gjort innan jag sålt den iallafall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 00:33

Men så kan ni garantera att om jag kör ominstalationen (stavning, haha ) så kommer Ilife paketet med?

För jag sa ju att alla dessa programen var med när jag sålde den? hehe.. Tack för snabba svar!!!

Ursprungligen av themys:

Men så kan ni garantera att om jag kör ominstalationen (stavning, haha ) så kommer Ilife paketet med?

För jag sa ju att alla dessa programen var med när jag sålde den? hehe.. Tack för snabba svar!!!

När du använder de medföljande skivorna så hamnar macbooken i sitt ursprungsläge, som den var när du fick den.
Om du använder de gråa skivorna man fick med datorn (utan fancy fodral).
Det står "MacBook - Mac OS X Installdisc 1 / 2" på dem.

Om du stoppar i skiva nr 1 så ser du att man kan installera "bundled software only". Det är bland annat iLife.
Om du vill dubbelkolla detta så starta den installationen från skivan (inte starta om datorn, bara sätt i och kör igång). Där kan du kryssa i iWeb, garageband osv.
Men dessa installeras alltså när du kör ominstallation av hela OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 01:34

Tack så mkt!!

tack för hjälpen!!!

jag gjorde en total ominstallation av min mac idag, då jag gjorde en uppgradering i början och tyckte den verka slö när man sett andra macars laddningtid. (min tog typ 1 min starta, så testa formatera om allt nu tar det runt 20 sekunder och mer ram är tillgängligt än innan formateringen)

så tog och stoppa i tiger skivan som kom med och tryckte på install bundles software only och valde ilife programvaran

vet att du fått svar, men skriver en liten kommentar ändå

1
Bevaka tråden